Citat:
Hur är detta relaterat till frågan?
Ursprungligen postat av civilingetgor
Skönt sen när arbetarna tar över produktionen 

Citat:
Så marknaden är inte särskilt duktig på att avgöra om en produkt är bra eller dålig?
Jag är inte förvånad.
Citat:
Till viss del. Däremot kan man minimera sina kostnader genom att göra mindre bolag beroende av sin ordrar.
Exakt, men problemet är att notan skickas till skattebetalare. Storföretagen är experter på att externalisera sina kostnader till andra.
Citat:
Varför ser inte verkligheten i en marknadsekonomi ut så?
Ja jag tror att det alltid finns förbättringar att göra.
Citat:
Det är sällan företag aktivt försöker skaffa sig nackdelar, jag vet inte riktigt vad du refererar till.
På alla möjliga sätt som går? Det vet jag inte om vi kan upphöja till allmän lag.
Citat:
Jag har svårt att se hur Mondragón enbart baserar sitt agerande på räntan, du kanske har sådan information?
Både mondragon och USA är en del av ränteekonomin.
Citat:
Ska vi börja prata om "naturlig" efterfrågan i en marknadsekonomi? Vad är då "onaturlig" efterfrågan i samma system?
Ja hur ska kapitalisterna annars sälja stora högar med skit som ingen ville ha naturligt? Speciellt när konsumenternas köpkraft är förstörd eftersom kapitalisten stulit pengar från arbetaren genom löneslaveriet.
Citat:
Förhoppningsvis, det kan även gå väldigt illa.
Jag ser det inte som nära i tiden, om det ens kommer att hända, men massarbetslöshet borde ju leda till revolution och förhoppningsvis ett bättre system.
Citat:
Så arbetslösheten skulle alltså vara större på en fri marknad?
Det är inte helt och hållet sant.
Citat:
IOU är ett löfte, inte en tillgång.
"Monetary reformers who think that money issued by the banks is fraudulent valueless money are incorrect. It is evident that all the new money issued is originally backed up by collateral or personal IOUs pledged at the time of the loan." - http://turmelpress.com/bankmath.htm
Citat:
Inte alls, i en marknadsekonomi reglereras valen efter individens köpkraft. Inte omständigheter.
Val begränsas alltid av omständigheterna. Spelar ingen roll om du har en RBE eller en fri marknad.
Citat:
Ja, det är bättre att hushålla resurser genom att applicera den vetenskapliga metoden än att låta marknaden uppskatta värden och fördela resurser baserat på köpkraft. Vad tror du själv?
Har ni till en början använt vetenskapliga metoden för att kontrollera att RBE verkligen är ett smart sätt att bygga en ekonomi på, jag bara undrar?
Citat:
Ingen vet hur en framtida marknad kommer se ut - jag får anta att Carson's antaganden är ideologiska.
Mycket av Kevin Carsons texter.
Vem ska programmera denna dator? Snälla är det ingen som ser en risk med detta förrutom all annan idioti?