Citat:
Ursprungligen postat av
Godzilla3
Det jag syftade på var att NSAC inte hade hört något alls om en skada vilket är ett måste för att få ta smärtstillande.
Jag påstår mig kunna lite om boxning men tycker inte alls att det var klart att Pacman avbröt sina attacker när smärtan blev för stor. Såg ingen smärta alls, det var en nyhet för mig när han sa det (om det stämmer vilket jag fortfarande har tvivel om). Det var ingen som nämnde någonting om att Pacman såg skadad ut under fighten, varken under sändningen eller från andra livekällor.
Jag såg presskonferansen live och NSAC bekräftade att Pacquiao hade begärt tillstånd att få använda smärtstillande. Om matchen genomförts och Mayweather hade haft vetskap om att Pacquiao var helt försvarslös på sin högersida, så hade Pacquiao garanterat blivit knockad.
De flesta kommentatorer som jag hört sa att något var fel med Pacquiao. Du själv skrev att Pacquiaos beteende var underligt.
Jag såg att Pacquiao var skadad på många vis, bl.a. på hur han positionerade sig för att skydda sin högersida, på hur han fick avbryta attacker, på hans undvikande av högerkroken, och på hans fokusering på att enbart använda vänsterhanden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Godzilla3
Om han nu skadade sig i tredje ronden, varför var hans fjärde rond en av de bättre för honom?...
.
I fjärde ronden var jag 100% säker på att Pacquiao var skadad, för jag har aldrig upplevt att han avbrutit sina attacker när han haft motståndaren skadad.
Bob Arum sa på presskonferansen efter matchen att Pacquiao hade blivit behandlad för att senorna eller musklerna i rotarorkuffen var avslitna eller delvis avslitna. Rotatorkuffen är ett samlingsnamn för en grupp av djupt liggande muskler som utgår från olika delar av skulderbladet och fäster i den översta delen av överarmsbenet. Musklerna är fyra till antalet och har som främsta uppgift att stabilisera axelleden, men de spelar även en viktig roll vid vridrörelser (rotationer) samt att lyfta armen i axelleden.
Smärtor i axeln på grund av skada i någon av rotatorkuffens senor eller muskler är relativt vanligt hos idrottsutövare och Bob sa att Kobe Bryant hade liknande skada, så Pacquiao hade den senaste tiden gått till samma doktor som Bryant, för efter upprepade trauman kan någon av senorna slitas av. Dessa skador förekommer hos personer som utövar axelkrävande idrotter, till exempel kastgrenar. Då man har en rotatorkuffruptur gör det ont att till exempel bära och lyfta föremål. Typiskt är också nattliga smärtor och att det gör ont att ligga på den skadade axeln
Tydligen kunde Pacquiao bl.a. inte slå sin högerkrok p.g.a. skadan, och när han försökte var smärtan ohållbar.
Både Manny Pacquiao och Freddie Roach var mycket nöjda med Pacquiaos insats i matchen eftersom skadan gjorde att Pacquiao i praktiken bara kunde använda en arm.