2012-12-13, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av whatever83
ja hon gömmer sig bakom diagnoser hon måste typ pluggat upp på för att få kriterierna. hon vill bara inte ta ansvar.
det är mycket tråkigt att de som faktiskt har BPD (jag är en av dom) förmodligen blir tagen på mindre allvar, alternativt inte ens vågar tala om diagnos då så många gjort den till åtlöje när det faktiskt är jobbigt ibland att dras med störningen.

Håller med. Småbrudar som Jhna har förstört för de som verkligen LIDER av sin Borderline (jag är en av dem). Berny gjorde det till mode och Jhna tycker att det är sååå coolt. För dessa två är diagnoser en lek och en tävling att samla på sig så många som möjligt. Då är man inte sjuk, endast uttråkad.

Om det existerar en fjortissjuka kan Berny och Jhna vara dess "poster children".
Citera
2012-12-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doris123
Jo, det ska ha varit en vikarie som hette "Ella" i boken som sa att hon var kär i henne, tafsade och tog henne mellan benen osv. Typ i mitten av vingklippt ängel nånstans.

Ella var typ vårdare eller psykolog som stötte, tafsade och förklarade sin kärlek till Berny. Men Berny avvisade henne. Påstod hon i boken i alla fall. Det verkar ofta som om olika vårdpersonal finner just Berny så tilldragande att de vill knulla henne. Hennes egna sjuka fantasier antagligen. Utom möjligtvis Jonas, men han verkar ju helt störd och själv i behov av psykvård...
Citera
2012-12-15, 00:13
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Håller med. Småbrudar som Jhna har förstört för de som verkligen LIDER av sin Borderline (jag är en av dem). Berny gjorde det till mode och Jhna tycker att det är sååå coolt. För dessa två är diagnoser en lek och en tävling att samla på sig så många som möjligt. Då är man inte sjuk, endast uttråkad.

Om det existerar en fjortissjuka kan Berny och Jhna vara dess "poster children".

Har man varit riktigt duktig och fått en diagnos av Fabror Doktor så kan man få ett halsband. Jhna fick ju ett ADHD-halsband av Berny som hon stolt visar upp.
De hyllar sina diagnoser och de BLIR sina diagnoser. Inget snack om saken. Johanna är ett av dessa Berny-fan som inte orkar ta steget in i vuxenlivet. Hon känner ju sig mest hemma på psyket och när man kollar hennes blogg tog det inte många dagar innan hon gjort sig hemma där.
Sen som hon säger i sin Youtube-video där hon svarar på frågor från de som läser hennes blogg, hon kan psykiatrin och vad som krävs för att få olika vårdgrader.
Klart hon kan, det är ju hennes liv.

Läste att hennes dröm är att flytta till Berny i Malmö och plugga till någonting inom vården. Hur jävla sjukt är inte det?!
Nu vet jag inte om hemtjänst är hennes dröm, eller torka gamlingar i röven på ett ålderdomshem på Rosengård. Men någonting säger mig att hon vill arbeta inom psykiatrin.
De är ju hennes värld, det hon kan. Så hon tror väl hon skulle bli en bra mentalvårdare pga det. Men det är så satans sjukt och jag fattar inte hur alla dessa människor som inte ens kan ta hand om sig själva ens överväger tanken på att ta hand om andra.

FUCK ME VA SNE JAG BLIR PÅ SÅNT!

Men även om Johanna glorifierar sin sjukdom och använder den på samma sätt Berny gjort, dvs slippa växa upp och ta ansvar och skapa sin identitet som den som de är synd om, den som mår dåligt.
Kollar man på Johanna, av de lilla jag följt hennes liv via http://jhnasugarfuck.blogg.se - YouTube och denna Flashback-tråden så kan man väl inte heller påstå att hon frisk?

Eller?
Citera
2012-12-15, 02:53
Medlem
Denosynliges avatar
Helt ärligt så tror jag att Berny egentligen inte lider av varken ADHD eller Aspergers. Efter att ha läst hennes böcker och följt hennes liv på andra sätt i åratal (har dock aldrig träffa henne) så har jag noterat att hon inte visat tecken på varken ADHD eller Aspergers förens hon, efter egen utsago, påstår sig ha dessa diagnoser. Numera verkar det som att hon beteer sig som om hon har iaf ADHD och hon uttrycker även i skrift hur hennes ADHD yttrar sig, något som hon aldrig förr har gjort. Jag finner detta mycket märkligt. Jag är förvisso ingen farbror doktor men så pass mycket vet jag om ADHD för att kunna avgöra om det är rimligt eller ej om Berny uppfyller kriterierna för denna diagnos. Och pga de intryck jag har sedan tidigare om Berny så verkar hon ej heller egentligen uppfylla kriterierna för Asperger eller någon annan form av autism för den delen heller. En anledning till att jag drar dessa slutsatser är för att både ADHD och Asperger är saker som börjar yttra sig redan i barndomen och är allstå inget man drabbas av i vuxen ålder, ADHD är ett kroniskt tillstånd. Det finns få studier på förekomsten av ADHD bland vuxna och de som gjorts kritiseras bland annat för att diagnoskriterierna och studierna som används är anpassade för små pojkar och små pojkars villkor, inte för flickor eller vuxna.

Det verkar som att det för kanske 50 år sedan och bakåt att ADHD var en relativt okänd diagnos i Sverige, "när jag gick i skolan var det ingen som visste vad ADHD var för något eller att det ens fanns" har jag hört och läst många gånger. Numera görs det en hel del forskning kring detta ämne och därav blir fler diagnostiserade med ADHD, vilket kan medföra att det verkar som om det vore "på modet". Detta gäller nästan alla neuropsykiatriska diagnoser. Och pga detta så börjar man ha anledning att tro att Berny ser det som fördelaktigt för henne att ha diagnoser som är "på modet" då hon inte fören nyligt börjat uppvisa tecken på dessa diagnoser.

Jag har nyligt avslutad en neuropsykatrisk utredning och ska på återgivning nästa vecka. Jag förstår dock inte varför denna utredning görs på mig eftersom att det redan tidigare konstaterats att jag varken lider av ADHD/ADD eller Asperger. Och det är osannolikt att jag lider av någon annan neuropsykatrisk diagnos. Ska man lägga krut på en utredning så kan man väl åtminstone göra en utredning som täcker andra åkommor än just de som redan konstaterats att jag inte lider av. Hur som helst så har jag suttit med en hel del frågeformulär och i dessa formulär så formuleras frågorna på ett sådant sätt så att man själv som sitter och svarar förstår vilken diagnos det pekar mot (eller inte) beroende på vad man svarar. Det är alltså möjligt att manipulera fram och skådespela fram ett "önskat" resultat om man vet vad diagnoserna innebär.

Hon har enligt mig åtminstone förr uppfyllt kriterierna för Borderline som hon har påstått var en feldiagnostisering före hon diagnostiserades med Schizofreni. Schizofreni är också rimligt att hon uppfyller kriterierna för men hon har, för många år sedan, slutat att uttrycka sig om detta. Så att hon har Borderline och/eller Schizoreni, visst det köper jag. Men ADHD och/eller Aspergers, knappast!
Citera
2012-12-15, 06:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Men ADHD och/eller Aspergers, knappast!
Nä. Så sprittig osv som hon beskriver att hon är beror nog snarare på drogerna än på ADHD. Och asperger är extremt osannolikt. Jag har så mycket erfarenhet av diagnoserna och inget med Berny stämmer in.

Förresten, det är helt sjukt hur fantastiskt Berny skriver. Jag hoppas verkligen att hon någon dag börjar skriva skönlitterära böcker.
Citera
2012-12-15, 07:43
Medlem
BlotGoths avatar
Det är klart hon har ADHD nu (dels är det mode) o sen så får man ju så "schysst" medicin, som hon som gammal pundare borde gilla

ja ni fattar...

nej, jag är inte seriös, klart hon inte har adhd lr e aspie, å som folk skrivit innan, inget tidigare har tytt på att hon skulle ha det, det handlar snarare om att lilla BP har manipulerat till sig en/flera diagnoser, vilket inte är allt för svårt om man bara går efter frågeformulären.
Citera
2012-12-15, 07:51
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Nä. Så sprittig osv som hon beskriver att hon är beror nog snarare på drogerna än på ADHD. Och asperger är extremt osannolikt. Jag har så mycket erfarenhet av diagnoserna och inget med Berny stämmer in.

Förresten, det är helt sjukt hur fantastiskt Berny skriver. Jag hoppas verkligen att hon någon dag börjar skriva skönlitterära böcker.

Ja hon är skicklig på att uttrycka sig skriftligt, det måste man ge henne cred för. Jag hade också varit intresserad av hennes skönlitteratur.
Citera
2012-12-15, 08:20
Medlem
Denosynliges avatar
Såhär skriver Berny om Jonas i sin blogg:

"Det stämmer att Jonas slog mig under den tiden vi var tillsammans.
Vi träffades på psyket då han var min mentalskötare och jag var redan från början i beroendeförhållande till honom. Han fick sparken från sitt jobb och flyttade ihop med mig och jag försörjde honom i fem år. Jag skrev den andra boken under tiden som jag var tillsammans med honom och grundmanuset innehåller en hel del partier som är mindre förskönade.

Jag publicerade inte detta, jag var fortfarande tillsammans med honom och mycket inne på att fortsätta vara det då jag var beroende av honom sedan länge och dels skulle det kunna bli till förtal osv. Men jag skrev om honom så som jag ville att det skulle vara. Jag hade inte distansen att skriva som det var. Och det gällde inte bara skrivandet, det gällde hela min syn på vårt förhållandet vilket är väldigt vanligt i destruktiva förhållanden. Man ser det som man vill att det ska vara inte som det faktiskt är.

Efter fem år fick jag kraften att göra slut. Men det tog inte slut där ändå.Jag tog halvt tillbaka honom två gånger efter det. Och därav mina återkallningar på bloggen (då han satt bredvid mig).

Det är inte min sak att "svartmåla" Jonas och jag önskar honom behandling och ett gott liv men det är min sak att varna mina fans som han har en vana att ge sig på.
Det är mitt ansvar och så många har vittnat för min sak att många förstår hoppas jag att jag talar sanning och som sagt, jag önskar Jonas behandling och ett gott liv för jag har levt med honom i fem år och vet mer än någon annan vem han är och varför och jag önskar honom inget illa och känner inget hat eller bitterhet mot honom."

Notera texten med fet stil. Jag köper att hon förvrängde sanningen i boken för att hon var rädd för vilka konsekvenser det skulle kunna få men förtal? Det är inte förtal om det är sant. Också berättar hon att grundmanuset innehöll en del material som var mindre förskönat (och som ej publicerades) för att sedan hävda att hon hade skrivit om honom så som hon ville att det skulle vara (alltså det som sedan publicerades) och att hon inte hade distansen att skriva som det verkligen var. Det verkar lite dubbelt det där.
Citera
2012-12-15, 11:22
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Det är inte förtal om det är sant.

håll väldigt gärna käften om du inte vet vad du pratar om, tack.

det behöver inte vara osant för att man ska kunna dömas för förtal.
Citera
2012-12-15, 11:42
Medlem
BananaSpliffs avatar
Jhna är hemma nu och jag tror hon snart är på psyket igen. Hon är inte så populär i orten där hon bor men jag kan förstå att hon lämnade Björn, alkoholist som sket i henne helt och hållet när hon var inlagd. Så dök Berny upp och erbjöd ett alternativ till allt som Jhna hatar - där hon bor, killen, sitt meningslösa liv.
Men kolla hennes blogg nu, hon är nog ganska skakad av att vara tillbaka från Berny. Tror hon får flytta ner till Berny eller läggas in.
Citera
2012-12-15, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Har man varit riktigt duktig och fått en diagnos av Fabror Doktor så kan man få ett halsband. Jhna fick ju ett ADHD-halsband av Berny som hon stolt visar upp.
De hyllar sina diagnoser och de BLIR sina diagnoser. Inget snack om saken. Johanna är ett av dessa Berny-fan som inte orkar ta steget in i vuxenlivet. Hon känner ju sig mest hemma på psyket och när man kollar hennes blogg tog det inte många dagar innan hon gjort sig hemma där.
Sen som hon säger i sin Youtube-video där hon svarar på frågor från de som läser hennes blogg, hon kan psykiatrin och vad som krävs för att få olika vårdgrader.
Klart hon kan, det är ju hennes liv.

Läste att hennes dröm är att flytta till Berny i Malmö och plugga till någonting inom vården. Hur jävla sjukt är inte det?!
Nu vet jag inte om hemtjänst är hennes dröm, eller torka gamlingar i röven på ett ålderdomshem på Rosengård. Men någonting säger mig att hon vill arbeta inom psykiatrin.
De är ju hennes värld, det hon kan. Så hon tror väl hon skulle bli en bra mentalvårdare pga det. Men det är så satans sjukt och jag fattar inte hur alla dessa människor som inte ens kan ta hand om sig själva ens överväger tanken på att ta hand om andra.

FUCK ME VA SNE JAG BLIR PÅ SÅNT!

Men även om Johanna glorifierar sin sjukdom och använder den på samma sätt Berny gjort, dvs slippa växa upp och ta ansvar och skapa sin identitet som den som de är synd om, den som mår dåligt.
Kollar man på Johanna, av de lilla jag följt hennes liv via http://jhnasugarfuck.blogg.se - YouTube och denna Flashback-tråden så kan man väl inte heller påstå att hon frisk?

Eller?

Bra sagt först och främst.

Jag tror helt klart att både Benry och Jhna har psykiska problem, inget snack om saken. Men någonstans på vägen har det spårat ur och de ser inte sina diagnoser som ett handikapp, utan som ett sätt att vara, deras diagnoser är deras identiteter. Jag tror inte heller att de har de diagnoser som är satta utan de har velat få dessa sjukdomar, och de vet precis hur de ska göra för att få dem (det är ju inte speciellt svårt, liksom). I Bernys fall är det ju också så att hon får en massa extra (ekonomisk) hjälp tack vare LSS (heter den så?) och hon kan ju inte missa chansen att suga åt sig lite extra. Psykiatrin är ju hela hennes liv och levebröd.

Jag tror att de har behandlingsbara psykiska problem, jag tror helt enkelt inte att de är så sjuka som de utger sig för att vara. Men om man ska slippa växa upp och ta ansvar, då är psykisk ohälsa det PERFEKTA sättet att slippa undan. Ingen läkare kommer någonsin ifrågasätta en patients påståenden såsom röster, vanföreställningar och dylikt. Psykiatrin har ju inget annat val än att tro på alla tjejer och killar vars största problem är att de är i sjukligt behov av bekräftelse. Berny har motbevisat sina "sjukdomar" vid ett flertal tillfällen, som när hon ska ha varit svårt psykotisk men ändå kommer ihåg allt och till och med namnet på de mediciner hon fick. Det är inte trovärdigt, helt enkelt.

Jag tror inte heller att människor som Berny och Jhna t ex någonsin skulle ta livet av sig, de älskar sina liv alldeles för mycket för det. De älskar att vara föremål för spekulationer och beundran. De älskar sig själva och så som de är/har blivit tack vare den vård som aldrig någonsin har ifrågasatt dem.

Det är ju viktigt att komma ihåg att Berny och Jhna får ut väldigt mycket av de liv de lever. De får omtanke, omsorg och all möjlig ekonomisk hjälp. Det är ett tryggt sätt att leva för individer som inte vill ta ansvar. Och ju äldre de blir ju svårare blir det för dem att stå på egna ben. De blir ju vana med att få allting bara de hotar med självmord typ. Så att de tvingas ta mediciner och ligga på psyket ser de nog som ett nödvändigt ont, om man tänker på hur mycket hjälp de också får.

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Ja, det är absurt att människor som lever sina liv på psyket och institutioner ska ta hand om andra. Men det är väl ingen nyhet att människor med psykiska problem vill arbeta som mentalvårdare? Det är ju i det närmaste standard bland psykbloggare i dag.
Senast redigerad av GenesisP 2012-12-15 kl. 12:33.
Citera
2012-12-15, 13:35
Medlem
-Jamaica-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Electrospit
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8D42NVwxS3g

Fan vad sorgligt, hunden som desperat vill ha uppmärksamhet och det otroligt stökiga hemmet man ser i bakgrunden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in