Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Nu är jag ingen expert på utvecklingspsykologi och sånt där, men hur vet vi huruvida Berny har de symptom som hon har på grund av att hon är schizofren/har borderline/dylikt eller på grund av att hon har knarkat mer än halva sitt liv? Vad är hönan och vad är ägget?
Det här är ju faktiskt en av huvudfrågorna när det kommer till Berny, och har diskuterats tidigare i tråden. Utan att det ledde till någon konsensus, kan tilläggas!
Själv tror jag, utan att ha några formella kunskaper inom psykiatri eller någon djupare kännedom om Berny själv, att det är en kombination. Jag tror definitivt att hon har en problematik i grunden, och att den förvärras, eller "kompletteras" av hennes långvariga drogberoende/användande.
Av det jag läst, så tror jag inte att hon lider av schizofreni öht. Hon skulle kunna lida av borderline, men jag tvivlar på att det är hela sanningen, om hon alls gör det.
Personligen sätter jag mina slantar på histrionisk personlighetsstörning som grundproblemet, eventuellt i kombination med annan problematik.
Nu har jag ju ingen formell utbildning i ämnet, så ta denna spekulation för vad den är!