2010-05-23, 16:29
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten

Angående Freud så är det intressant att han faktiskt är överbevisad, eftersom hans idéer till allra största delen är helt obevisbara. Man vet att de är fel eftersom han har vänts ut och in så mycket, där man kommit fram till att hans "resultat" till allra största delen är fabricerade.

Hur kan man överbevisa något som är obevisbart???????
Citera
2010-05-23, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ontblod
Freuds psykogenetiska teorier är ganska välbekräftade av nyare hjärnforskning. Behnadlingsmetoden däremot är inte det. Hela utvecklingen av Borderlinebegreppet härstammar från Klein och, förstås, därigenom det senare Freud.

Otto Kernberg är professor av psykiatri och har varit det sedan 1974. Han skiljer sig från Freud ganska mycket då han inte ser drifter som medfödda. Alla utvecklingsmodeller av Borderline inom psykiatri har plankats från psykoanalysen.

Angående Överjaget är det begreppet fortfarande definierat och diskuterat i texter om Borderline som används av psykiater och det definieras i psykiatriska ordböcker, alltså är det ett fruktbart begrepp.
Snart påstår du väl att även KBT kommer från Freud.
Citera
2010-05-23, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Hur kan man överbevisa något som är obevisbart?
Läs meningen igen och tänk efter.

Jag är också rätt inne på att Berny har drogat så mycket att hon helt enkelt inte kan skilja på sina "riktiga" symptom (om det nu finns några) och hallucinationerna hon får av drogerna. Jag har läst båda hennes böcker, i den andra som handlar om hennes drogberoende så står det att hon började lite smått med hennes morsas benso redan vid fem års ålder. I hennes första bok står det att det var då hennes spindelfobi och en hel del annat började. Jag ser ett starkt samband, vilket nog de flesta med lite tankeförmåga gör. Jag menar, benso är ju rätt starkt för en femåring.
Citera
2010-05-23, 17:17
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xana
Snart påstår du väl att även KBT kommer från Freud.

KBT är bara en "må bra" modefluga.
Citera
2010-05-23, 17:26
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Läs meningen igen och tänk efter.

Det har jag gjort och ser fortfarande ingen logik.
Citera
2010-05-23, 19:25
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Nu är jag ingen expert på utvecklingspsykologi och sånt där, men hur vet vi huruvida Berny har de symptom som hon har på grund av att hon är schizofren/har borderline/dylikt eller på grund av att hon har knarkat mer än halva sitt liv? Vad är hönan och vad är ägget?

Det här är ju faktiskt en av huvudfrågorna när det kommer till Berny, och har diskuterats tidigare i tråden. Utan att det ledde till någon konsensus, kan tilläggas!

Själv tror jag, utan att ha några formella kunskaper inom psykiatri eller någon djupare kännedom om Berny själv, att det är en kombination. Jag tror definitivt att hon har en problematik i grunden, och att den förvärras, eller "kompletteras" av hennes långvariga drogberoende/användande.

Av det jag läst, så tror jag inte att hon lider av schizofreni öht. Hon skulle kunna lida av borderline, men jag tvivlar på att det är hela sanningen, om hon alls gör det.
Personligen sätter jag mina slantar på histrionisk personlighetsstörning som grundproblemet, eventuellt i kombination med annan problematik.

Nu har jag ju ingen formell utbildning i ämnet, så ta denna spekulation för vad den är!
Citera
2010-05-23, 19:31
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Det har jag gjort och ser fortfarande ingen logik.

Läs och begrunda:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
Citera
2010-05-23, 20:40
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ontblod
Freuds psykogenetiska teorier är ganska välbekräftade av nyare hjärnforskning. Behnadlingsmetoden däremot är inte det. Hela utvecklingen av Borderlinebegreppet härstammar från Klein och, förstås, därigenom det senare Freud.

Otto Kernberg är professor av psykiatri och har varit det sedan 1974. Han skiljer sig från Freud ganska mycket då han inte ser drifter som medfödda. Alla utvecklingsmodeller av Borderline inom psykiatri har plankats från psykoanalysen.

Angående Överjaget är det begreppet fortfarande definierat och diskuterat i texter om Borderline som används av psykiater och det definieras i psykiatriska ordböcker, alltså är det ett fruktbart begrepp.

Nyare seriösa hjärnforskare skulle bli utskrattade om de försökte använda Freuds påhitt. Rent allmänt brukar psykologi, och i synnerhet psykoanalytiker, försöka kapa olika begrepp inom psykiatrin för att få lite cred för sin egen pseudovetenskap.

Att den där Kernberg har en professur är inte konstigare än att det finns en professur i psykoanalys i Uppsala, det saknar vetenskapligt värde i alla fall.

Du måste lära dig skilja på riktig psykiatri, som alltså grundar sig i vetenskap. Vetenskap grundar sig i att hitta falsifierbara teorier, och att empiriskt försöka belägga dessa. Överjaget är inte falsifierbart och hör därför inte hemma i vetenskapet. Riktig psykiatri håller alltså inte på med vare sig Freud, Överjaget, eller den flummiga kapningen av begreppet borderline, som alltså inte alls kommer från psykoanalytiskt håll.

Det här är en skvallertråd om Berny Pålsson, så därför tänker jag inte diskutera detta mer här. Hurvida hon har Borderline eller inte vete tusan, men hallucinationer hör i alla fall inte dit. Om hon nu har det och de inte är påhittade. Hennes största hälsoproblem är i alla fall drogerna.
Citera
2010-05-23, 21:50
Medlem
ontblods avatar
Citat:
Nyare seriösa hjärnforskare skulle bli utskrattade om de försökte använda Freuds påhitt. Rent allmänt brukar psykologi, och i synnerhet psykoanalytiker, försöka kapa olika begrepp inom psykiatrin för att få lite cred för sin egen pseudovetenskap.

Att den där Kernberg har en professur är inte konstigare än att det finns en professur i psykoanalys i Uppsala, det saknar vetenskapligt värde i alla fall.

Du måste lära dig skilja på riktig psykiatri, som alltså grundar sig i vetenskap. Vetenskap grundar sig i att hitta falsifierbara teorier, och att empiriskt försöka belägga dessa. Överjaget är inte falsifierbart och hör därför inte hemma i vetenskapet. Riktig psykiatri håller alltså inte på med vare sig Freud, Överjaget, eller den flummiga kapningen av begreppet borderline, som alltså inte alls kommer från psykoanalytiskt håll.

Det här är en skvallertråd om Berny Pålsson, så därför tänker jag inte diskutera detta mer här. Hurvida hon har Borderline eller inte vete tusan, men hallucinationer hör i alla fall inte dit. Om hon nu har det och de inte är påhittade. Hennes största hälsoproblem är i alla fall drogerna.

Allt du gör är att spy upp Poppers angrepp på psykoanalys som bevisar att psykoanalys inte är fysik. Kernberg är professor av psykiatri, inte psykoanalys. Förresten, vad är "riktig psykiatri"? Är det där folk är snälla och inte skrattar åt dina väldigt ytliga svängar ut i vetenskapsteorins ljumma vatten?

Om psykoanalysen är misstankens hermeneutik som Ricoeur säger, vad är det för fel med hermeneutiska tolkningar av psyket, ett språkligt fenomen? Eller finns det relativt få ord i ditt huvud?

Ditt Överjag har förmodligen kommit till såtillvida att det strängt berordrar dig att göra pappa stolt genom att vara en lysande liten empiriker. Tyvärr så måste en empiriker kunna en hel del fakta.

Att Bernys största hälsoproblem är drogerna är vi rörande överens om, dock kan hon sluta exakt när hon vill. Hon är inget "offer" mer än någon annan (vuxen) som suktar efter uppmärksamhet till den grad att de gör vad som helst för att få det.
Senast redigerad av ontblod 2010-05-23 kl. 21:59.
Citera
2010-05-23, 22:47
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snippster
Det finns ju sk barnschizofreni också. När jag var liten kände jag en person med den diagnosen, jag minns att vederbörande utmärkte sig på skumma sätt men kan inte riktigt komma ihåg nåt fantastiskt att återge.

Nån har skrivit en masters i ämnet: http://gade.psy.ku.dk/Specialer/2007%20Johanna%20barnschizofreni.pdf

Lite från en sajt om schizofreni:
http://www.schizophrenia.com/ami/diagnosis/kidbipol.html

Tack för intressant information! Det var nytt för mig.

Givetvis kan Berny och Spungen lida av schizofreni. Samtidigt stod det någonstans i länkarna du bifogade att det drabbar ca ett barn på 10 000, och ju yngre barn desto ovanligare. Eadnligt min helt ovetenskapliga uppfattning känns det närmare till hands att deras problematik skulle bottna i traumatiska händelser under uppväxten, tidigt missbruk och någon vanligare diagnos, som adhd, eller möjligen en personlighetsstörning inom kluster b.
Citera
2010-05-24, 00:27
Medlem
snippsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Tack för intressant information! Det var nytt för mig.

Givetvis kan Berny och Spungen lida av schizofreni. Samtidigt stod det någonstans i länkarna du bifogade att det drabbar ca ett barn på 10 000, och ju yngre barn desto ovanligare. Eadnligt min helt ovetenskapliga uppfattning känns det närmare till hands att deras problematik skulle bottna i traumatiska händelser under uppväxten, tidigt missbruk och någon vanligare diagnos, som adhd, eller möjligen en personlighetsstörning inom kluster b.

Jo jag är också osäker på schizo-diagnosen, i alla fall i BP´s fall. Fattar inte att hon överhuvudtaget fått en diagnos faktiskt, man ska inte diagnostisera personer med pågående missbruk eftersom det är nästintill omöjligt att skilja symtomen åt (som folk tidigare varit inne på). Enligt BP själv har hon ju missbrukat mer eller mindre konstant och rätt grovt sedan tidiga barnsben så hennes hävdade diagnoser hitintills ger jag inte mycket för.
Citera
2010-05-24, 13:58
Bannlyst
Citat:

Superbt sagt! Håller fullständigt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in