Citat:
Ursprungligen postat av Electrospit
Oj!
När jag började kolla så tänkte jag att detta är ännu en tjej där psykiatrin misslyckats totalt.
Fick starka Berny-vibbar direkt i klippet, Berny blev ju likadan.
Hela hennes person har ju varit den "psyksjuka tjejen som kämpar för sin överlevnad" och efter Vingklippt Ängel var den identiteten så hårt fast på henne att hon aldrig kommer kunna ta sig ur den, för vem skulle Berny vara utan sina "demoner" och allt de som de gör att det är så synd om henne eftersom hon mår dåligt?
Kommer hon någonsin kunna leva ett normalt liv? Ha en lägenhet, gå till ett arbete och klara sig själv utan folk som backar upp henne?
Givetvis inte. Nu är väl Berny rätt rejält sjuk (ja, jag vet också att hon överdriver mycket av det) och de är inte säkert hon hade fixat ett sånt liv även om hon levde under tiden innan internet och om hon aldrig hade fått ut sin bok, men som det är nu så tror jag inte hon vill ändra sin identitet. Berny är ju ändå 30 år och ingen ungdom längre.
Exakt samma känsla kom direkt i Youtubeklippet med denna Jhna.
22 år, inlagd 10 gånger. Blicken och rösten när hon berättar om det som är jobbigt. ÄNNU en av alla unga tjejer som
blivit sin diagnos.
Man märker ju snabbt att Jhna är "tjejen som mår dåligt och det är synd om". Hon lägger in sig frivilligt men berättar att om hon skriver ut sig så skulle de sätta psykiatrisk tvångsvård på henne. Skulle vilja veta vad hon motiverar det på för de känns mest som en säkerhet för henne själv och ett försök att glida undan ansvar då det blir tvång om hon vill skriva ut sig.
Kommer denna tjejen klara ett liv där hon inte är "den som mår dåligt och det är synd om". Som klarar sig med egen lägenhet och kan försörja sig själv?
5 minuter in i klippet kommer svaret, "hon känner sig mer hemma på psyket än i sin egen lägenhet"
Vad ska man säga?
Ännu en tjej som kommer leva sitt liv med hela personligheten som psykiskt sjuk. Att hon är tillsammans med Berny kommer nog stärka det ännu mera, tyvärr. Jag klarade inte att se mer efter de första fem minuterna iallafall.
Psykiatrin borde hitta ett annat sätt att arbeta med de här tjejerna, för de som psykiatrin gör idag skadar ju dem ännu mera, och även om jag vet hur många på Flashback som stör sig på Bernys fangirls så är det ändå människor vi pratar om, det är fan tragiskt att se sånt här fall och det rör ju sig inte bara om den här Jhna utan de kryllar ju liknande unga tjejer runt om i Sverige.
Nu vill jag inte komma med snedvrida kvinnideal eller dissa ner på någon men är tjejen kraftig (eller ja, tjock typ) eller ser ansiktet bara ut sådär pga vinkeln?
Hon liknar en ung Berny lite, så att det är Berny 2.0 som någon skrev stämmer nog.