2009-06-10, 03:19
Medlem
Ett encore-inlägg upplevdes relevant...

Citat:
Ursprungligen postat av Defynans
Först och främst ska du så snabbt som möjligt ta dig ur läget som du verkar uppleva är sjukdomligt. Inget är fel på dig. ok!?

En fråga; ser du dig mer introvert än extrovert, eller vice versa?

Snacka med vänner eller familj och hör vad de kan bidra till att förstå dig själv bättre. Ett tips, detta hjälper iallafall för de flesta (majoriteten, samt har det gjort det för mig själv. Det finns studier på detta) bättre än att gå till den "sjuka" vården vi har här i Sverige.

Dock,

En utredning rekommenderas i varje fall, för att få en diagnos. Du kan mycket väl inte ha något men från det lilla du skrev skulle jag utan säker grund misstänka ADD snarare än ADHD. Du nämnde ju att "H"yperaktiv var du ju inte. Köer till utredning kan sträcka sig upp till två år så det är bättre att ställa sig i kö nu än om någon vecka. Kan lätt bli månader så lika bra att ta i tu med det nu.

DETTA ÄR EN UPPMANING TILL ALLA SOM MISSTÄNKER NÅGOT ELLER KÄNNER ATT DE SKULLE VILJA VETA MER.

Citera
2009-06-10, 08:04
Bannlyst
Det är väl inte helt ovanligt att vuxna med ADHD har stort hjärta(alltså inte fysiskt utan stor godhet ).
Citera
2009-06-12, 04:46
Medlem
Jag har hört att människor med ADHD ofta skiftar intressen? Det är iaf något som jag också brukar göra.

Ena veckan/månaden är jag helt inne i tex. kameror, läser allt, snappar upp samtliga modeller och är helt inne i det. Sedan en dag så är intresset helt borta. Då går jag över till kanske musik, eller mobiler.
Nästa gång är det kanske att jag skall gå från KM-medaljör till VM-medaljör, men som precis med allt annat dör intresset helt plötsligt efter en tid, för att kanske komma tillbaka.

Om man äter ritalin/concerta, påverkas detta då? Jag är ganska trött på detta pendlande mellan områden, blir ibland lite impulsköp som känns helt motiverade just den veckan.
Citera
2009-06-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkfar
Jag har hört att människor med ADHD ofta skiftar intressen? Det är iaf något som jag också brukar göra.

Ena veckan/månaden är jag helt inne i tex. kameror, läser allt, snappar upp samtliga modeller och är helt inne i det. Sedan en dag så är intresset helt borta. Då går jag över till kanske musik, eller mobiler.
Nästa gång är det kanske att jag skall gå från KM-medaljör till VM-medaljör, men som precis med allt annat dör intresset helt plötsligt efter en tid, för att kanske komma tillbaka.

Om man äter ritalin/concerta, påverkas detta då? Jag är ganska trött på detta pendlande mellan områden, blir ibland lite impulsköp som känns helt motiverade just den veckan.

det stämmer, jag har exakt samma problem. Det hjälper inte med concerta, eller det kan göra. Concerta reagerar olika på olika personer. På mig fick den snetändning vilket gjorde att jag fick ett högt temprament, kort stubin och gick in i depritioner flera ggr varje dag.
Just nu tar jag Strattera, en annan medicin mot ADHD men som fungerar på ett helt annorlunda sett.
Tar du concerta verkar det bara den dagen du tar det. Strattera måste du ha tagit i en period på ca 4 veckor innan den börjar verka. Jag känner dock ingen skillnad på beteende / Koncentration med hjälp av Strattera då jag har tagit det i ett halvår snart. Viktigt att veta är väll att du inte får komma i närheten utav alkohol mm vid användning av Concerta.
Citera
2009-06-15, 21:33
Medlem
Jag vill göra en utredning för ADHD, tog fram telefonkatalogen och slog ett nummer. Personen på andra sidan ville ha 13 000kr för EN dags utredning, någon annan ville också ha något på över 10 000kr.

Kostar det så här jävligt mycket? Kan man inte boka in ett möte hos någon läkare/psykolog först inom området där man kan förklara sina problem och få besked om det känns lönt med undersökning?
Citera
2009-06-16, 05:49
Bannlyst
Tecken på att man har ADHD kan tex vara: Att man vantrivs på jobbet, har svårt att hitta partner, inte vet vad man ska studera till, att man är impulsiv, att man är otålig, att man inte gillar att ta ansvar, att man dricker alkohol, att man knarkar, att man röker/snusar, att man tycker det är tråkigt att skriva, att man tycker det är tråkigt att räkna, att man blir less på sådant man tycker är tråkigt, att man inte gillar lagporter, att man ogillar faktaböcker, att man lätt tappar tålamodet på sina ungar, att man inte gillar att köra bil, att man kör bil för fort osv osv...

Frågan är ju:Vad för svaghet som en människa kan tänkas visa upp är inte ADHD? Bara jag som slagits av att i princip alla beteendemässiga och kognitiva brister en människa kan tänkas visa upp räknas som ett " tecken" på ADHD? Vad fyller egentligen en sådan slasktratts diagnos för funktion annat än att den är ansvarsbefriande för föräldrar och vuxna som känner sig " missförstådda"?
Citera
2009-06-16, 06:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Tecken på att man har ADHD kan tex vara: Att man vantrivs på jobbet, har svårt att hitta partner, inte vet vad man ska studera till, att man är impulsiv, att man är otålig, att man inte gillar att ta ansvar, att man dricker alkohol, att man knarkar, att man röker/snusar, att man tycker det är tråkigt att skriva, att man tycker det är tråkigt att räkna, att man blir less på sådant man tycker är tråkigt, att man inte gillar lagporter, att man ogillar faktaböcker, att man lätt tappar tålamodet på sina ungar, att man inte gillar att köra bil, att man kör bil för fort osv osv...

Frågan är ju:Vad för svaghet som en människa kan tänkas visa upp är inte ADHD? Bara jag som slagits av att i princip alla beteendemässiga och kognitiva brister en människa kan tänkas visa upp räknas som ett " tecken" på ADHD? Vad fyller egentligen en sådan slasktratts diagnos för funktion annat än att den är ansvarsbefriande för föräldrar och vuxna som känner sig " missförstådda"?
Piller!
Citera
2009-06-16, 06:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Piller!

Javisst ja Det är ju lösningen på alla bekymmer. Vad dum jag är
Citera
2009-06-16, 06:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av errk
Jag börjar lite smått misstänka att jag lider av något.
[...]
Om du inte vet om du lider eller inte så har du större problem än en "släng av" ADHD.
Citat:
Någon kanske känner igen sig lite.
,.,,,,,,,,,
Citera
2009-06-16, 06:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hermesetas
Javisst ja Det är ju lösningen på alla bekymmer. Vad dum jag är
Verkligen!
Det är bara att söka på google. Finns en massa folk som fastnat i psykiatricirkusen efter en ADxD diagnos. Som du säkert vet så ges det hellre piller än terapi/vad som helst.
Klassikern läkarna kör med efter sina utredningar är; "Du har en kemisk obalans i hjärnan, vi ska hjälpa dig. Du är oxå värd ett liv"
Senast redigerad av RockUlla 2009-06-16 kl. 06:12.
Citera
2009-06-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkfar
Jag vill göra en utredning för ADHD, tog fram telefonkatalogen och slog ett nummer. Personen på andra sidan ville ha 13 000kr för EN dags utredning, någon annan ville också ha något på över 10 000kr.

Kostar det så här jävligt mycket? Kan man inte boka in ett möte hos någon läkare/psykolog först inom området där man kan förklara sina problem och få besked om det känns lönt med undersökning?

Jag har för mig och har alltid trott att det är gratis att göra utredningen? Min var i varje fall gratis. Jag träffades med en läkare innan och hon ställde frågor angående mina svårigheter. Sedan sa hon att det materialet räckte för att ge mig en diagnos. Hon hade naturligtvis rapporter angående hela min skolgång också där jag har haft mycket koncentrationssvårigheter mm. hela lågstadiet hade jag en enskild resurslärare och ett helt eget klassrum som bara var till för mig. hehe

Iallfall tror jag inte du ska behöva betala något, ring närmaste jourmottagning / sjukhus och berätta dina behov.
Citera
2009-06-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werpis
Jag har för mig och har alltid trott att det är gratis att göra utredningen? Min var i varje fall gratis. Jag träffades med en läkare innan och hon ställde frågor angående mina svårigheter. Sedan sa hon att det materialet räckte för att ge mig en diagnos. Hon hade naturligtvis rapporter angående hela min skolgång också där jag har haft mycket koncentrationssvårigheter mm. hela lågstadiet hade jag en enskild resurslärare och ett helt eget klassrum som bara var till för mig. hehe

Iallfall tror jag inte du ska behöva betala något, ring närmaste jourmottagning / sjukhus och berätta dina behov.

Möjligt att du gjorde undersökningen innan du fyllde 18 eller så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in