2008-10-10, 13:12
Medlem
Ziltoids avatar
[quote=fläskbak]Det vore intressant att höra om personer som tagit metylfenidat i flera år fortfarande får lika bra effekt av det..[/quote

Folk säger att dom får "mindre" effekt av metylfenidatet.
Men jag tror att det beror på att dom inte känner sig "tjackade" och får inte längre någon eufori.

Ni ska inte bli tjackade av medicinen utan lugnare och mer koncentrerade!
Citera
2008-10-10, 14:01
Medlem
[quote=Ziltoid]
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Det vore intressant att höra om personer som tagit metylfenidat i flera år fortfarande får lika bra effekt av det..[/quote

Folk säger att dom får "mindre" effekt av metylfenidatet.
Men jag tror att det beror på att dom inte känner sig "tjackade" och får inte längre någon eufori.

Ni ska inte bli tjackade av medicinen utan lugnare och mer koncentrerade!

Jag har käkat i 1,5 år nu och har aldrig känt mig "tjackad" på ritalin iaf.
Citera
2008-10-10, 18:56
Medlem
psyk-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Medicinen "ska" i den bästa av världar fungera tvärtom. Jag har aldrig haft problem att somna pga medicinen. Nu har jag ett aktivt schema, upp tidigt med familjen ca 06.00 - 06.30, iväg till jobbet och cyklar dit, tränar på gym 1-3 ggr per vecka. Har alltid haft "extra" energi och alltid mått mycket bättre av att vara aktiv hela tiden, en del av mina problem har varit att jag inte kunnat "vila" då inaktivitet oavsett fysisk eller psykisk fick mig att må dåligt. Nu med medicinen mår jag fortfarande bäst av att vara aktivt då jag har kvar den starka "motorn" men jag slits inte ner psykiskt av att vara och jag kan vila utan att må dåligt.

Jag började på 18mg som "brukligt", efter två veckor ökades dosen till 36mg vilken jag använde i ytterligare 4 veckor. Sen ökades dosen till 54mg som är den dosen jag fortfarande använder. Jag kände effekt direkt första dagen på 18mg och resten är kortfattat bara en intrimmning för att hitta den optimala dosering för just en själv. Här är det fullt normalt med lite variationer upp och ner över tiden för att upptäcka "onödig" överdosering och även mindre uppehåll är vanliga. Finns tex en hel del vars kropp efter ett tags medicinering lyckas "normalisera" sig så de klarar sig utan medicin.

Tror de flesta av "oss" känner igen det där ganska starkt

Mvh,

LL

Medicinen gör iallafall till en början att du blir aggressivare,har svårare att somna,blir deprimerad osv osv, det säger ju alla läkare!

Hursomhelst , känner givetvist itne av något har snart tagit det i 2 månader (e på 60mg nu). Alltså seriöst känner ingenting , hade väl blivit samma effekt om jag svalde ärtor varje morgon.

Men de e bara fortsätta att ta de har inte mkt att förlorar på det , hoppas det ger resultat i framtiden..

tack.
Citera
2008-10-10, 19:01
Medlem
psyk-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalariaMyggan
Jag är diagnostiserad med ADD/ADHD och kronisk trötthet. Egentligen är nog både jag och min läkare medveten om att jag inte är en "klassisk" ADD/ADHD patient då jag inte uppfyller så många kriterier... Lider dock av sjuklig trötthet och apati ända sedan jag kan minnas, låg i sängen/soffan 4-7 timmar per dag under hela min barndom, inte haft ork att göra saker som gav mig glädje och haft problem med synen på det sätt att jag har svårt att urskilja bakgrund från förgrund och när jag tittar på komplexa mönster blir allt helt suddigt.

När jag var runt 14-15 så var jag helt förtvivlad, sa till mina föräldrar att jag nog led av ADD/ADHD eller dylikt, de ville inte riktigt lyssna på det örat trots att min far både är läkare själv och lider av ADHD (far min är urmodellen för ADHD) och asperger . Fick träffa psykiatriker och psykolog, min far trodde jag var deprimerad, jag trodde väll på min far och framförallt ville jag bara ha något, vad som helst, som potentiellt skulle kunna hjälpa. Åt således sertralin (zoloft) i ett drygt år, hjälpte ingeting. Gjorde även ett formellt iq-test som visade en disparans mellan deltester på över 40-50 poäng! Något som överskrider gränserna för diagnosticering av NVLD (non-verbal learning disorder), som förövrigt stämmer bra överens med min oförmåga att processera vissa typer av visuellt stimuli. Allt jag fick höra var att det är väldigt onormalt och de sällan sett något liknande samt att jag borde ha en jämn begåvningskurva istället för en bergochdalbana, ärendet lämnades dock där och ingen behandling eller dyl. föreslogs. Gymnasiet började och slutade, det gick bättre än i grundskolan men mina betyg är i dagsläget helt värdelösa för att söka in på något med. Under skolgången testade jag alla supplement/lagliga läkemedel mellan himmel och gjord, allt för att hitta något som skulle ge mig lite energi och lindring av apatin. Inget hjälpte. Till sist satte jag ned foten, kontaktade en psykiatriker och förklarade för honom att jag fortfarande lider, att jag inte var deprimerad och att jag vill ha ritalin för mitt liv går käpprätt åt helvete. Han tittade på min provresultat från testerna jag gjorde vid det tidigare tillfället och skrev genast ut 50mg ritalin per dag vid FÖRSTA besöket.

Mitt liv är nu 98% bättre, jag kan inte tänka mig själv att leva utan det och kan inte med ord beskriva hur ritalin räddade mig från min undergång. Synd bara att jag förlorade en hel barndom i onödan...

Helt sjukt att se att medicinen kan vara så för några, för mig har den varit motsatsen. Men samtidigt kul att höra att den hjälper folk.

Hur lång tid tog det för dig att bli hjälpt av den?
Citera
2008-10-10, 19:02
Medlem
psyk-os avatar
[quote=dip]
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid

inte jag heller . har aldrig känt någon eufori eller något annat som kan uppfattas som posivit. Har bara känt negativa saker av denna medicin..
Citera
2008-10-10, 20:11
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyk-o
Medicinen gör iallafall till en början att du blir aggressivare,har svårare att somna,blir deprimerad osv osv, det säger ju alla läkare!

Jag har läst att för en del som tar Ritalina upplever först en förvärring innan medicinen börja verka för dem. Jag har endast använt Concerta.

Citat:
Hursomhelst , känner givetvist itne av något har snart tagit det i 2 månader (e på 60mg nu). Alltså seriöst känner ingenting , hade väl blivit samma effekt om jag svalde ärtor varje morgon. Men de e bara fortsätta att ta de har inte mkt att förlorar på det , hoppas det ger resultat i framtiden.. tack.

Du får lita på läkaren, men ställ så många frågor du kan så du får mer information nästa gång ni träffas

Mvh,

LL
Citera
2008-10-10, 20:21
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip

Jag har tjackat någon gång då och då och jag känner mig tjackad på 20mg om jag inte ätit Ritalin på ett tag.

Många som säger att Ritalin påminner om tjack men men..

https://www.flashback.org/showpost.php?p=12290951&postcount=11

Sök lite i CS forumer så hittar du en del. Du är medveten om att Ritalin är typ som tjack light?
Senast redigerad av Ziltoid 2008-10-10 kl. 20:23.
Citera
2008-10-10, 21:40
Medlem
psyk-os avatar
Citat:
Jag har läst att för en del som tar Ritalina upplever först en förvärring innan medicinen börja verka för dem. Jag har endast använt Concerta.

Du får lita på läkaren, men ställ så många frågor du kan så du får mer information nästa gång ni träffas

Mvh,

LL

Så här tänker jag: jag vill bara att dosen ska öka , inte byta medicin för då kanske jag får ta hela karusellen från början och jag har inte tid måste få resultat nu!

Dvs , vad ska jag säga till min läkare och hur gör jag det på bästa sätt för att hon ska öka mot dos och inte göra något annat !?

Mvh!
Citera
2008-10-10, 22:14
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Så här tänker jag: jag vill bara att dosen ska öka , inte byta medicin för då kanske jag får ta hela karusellen från början och jag har inte tid måste få resultat nu!

Oj, jag menade inte heller att du skulle byta medicin. Det är ju i princip samma medicin så min misstanke är att risken är att du skulle uppleva en snarlik "start" även på Concerta. Varje individ med ADHD är olika och diagnosen i sig är uppdelad i olika undergrupper med olika betoning på vissa av huvudsymptonen (läs på wikipedia). Det här är en del anledningar till varför man kan uppleva medicinen olika. Bara en sådan enkel sak som att du är ung, jag en gammal häck som har en avsevärt lägre testosteronhalt i kroppen än dig Testosteronet gör en mer aggressiv i sig, av naturen var det bl.a menat att testosteronet (förutom att växa) skulle "boosta" unghannarna så att ni skickade oss äldre till ålderdomshemmet och spred starkare gener vidare. Finns en anledning varför så få 40-åringar springer omkring i grupp på stan och slår ner folk efter fotbollsmatcher

Citat:
Dvs , vad ska jag säga till min läkare och hur gör jag det på bästa sätt för att hon ska öka mot dos och inte göra något annat !?
Mvh!

Jag är nästan 100% säker på att du inte har något att oroa dig för där. Man lär prova färdig en medicin innan man påbörjar nästa. Har själv inte blivit riktigt klok på om man ger ungdomar Ritalin och oss äldre Concerta som normal utgångspunkt. Har bildat mig den uppfattningen i alla fall hittintills och en sköterska jag pratade med detta om halvt bekräftade det även om inte hon heller var säker. Kanske någon annan vet mer om det?

Mvh,

LL
Citera
2008-10-11, 00:30
Medlem
psyk-os avatar
Citat:
Oj, jag menade inte heller att du skulle byta medicin. Det är ju i princip samma medicin så min misstanke är att risken är att du skulle uppleva en snarlik "start" även på Concerta. Varje individ med ADHD är olika och diagnosen i sig är uppdelad i olika undergrupper med olika betoning på vissa av huvudsymptonen (läs på wikipedia). Det här är en del anledningar till varför man kan uppleva medicinen olika. Bara en sådan enkel sak som att du är ung, jag en gammal häck som har en avsevärt lägre testosteronhalt i kroppen än dig Testosteronet gör en mer aggressiv i sig, av naturen var det bl.a menat att testosteronet (förutom att växa) skulle "boosta" unghannarna så att ni skickade oss äldre till ålderdomshemmet och spred starkare gener vidare. Finns en anledning varför så få 40-åringar springer omkring i grupp på stan och slår ner folk efter fotbollsmatcher

Jag är nästan 100% säker på att du inte har något att oroa dig för där. Man lär prova färdig en medicin innan man påbörjar nästa. Har själv inte blivit riktigt klok på om man ger ungdomar Ritalin och oss äldre Concerta som normal utgångspunkt. Har bildat mig den uppfattningen i alla fall hittintills och en sköterska jag pratade med detta om halvt bekräftade det även om inte hon heller var säker. Kanske någon annan vet mer om det?

Mvh,

LL

Ok ok , får väl hoppas att man känner av medicinen en vacker dag..

tack får alla råd!
Citera
2008-10-11, 04:31
Medlem
Jag orkade intes avatar
Om det är så att man tror att man har ADD eller liknande, vad gör man? Ska man bara klampa in till kuratorn och be att få träffa en psykiatriker som kollar upp skiten eller?
Citera
2008-10-11, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av certain+
Jag trodde jag var ensam om att detta
Tala om det för din läkare. Jag är nyfiken på svaret.

Finns det andra mediciner du också intar?

Jag tycker att Ritalin depot är bättre än Concerta. Concerta tar mkt längre tid innan den verkar. Det kan 2 timmar ibland...

Det finns direktverkande tabletter också (Ritalin). Effekten känns dock likadan som Ritalin depot så jag vet inte riktigt vad de menar med direktverkande...

Annars kan du ju testa amfetamin. Jag har ätit DL-amfetamin tidigare, fast då kan det bli jävligt svårt att både äta och sova. Det brukade också hända att jag åt upp hela burken på ngr dagar. (Det brukar hända samma sak med Ritalin också, fast inte lika ofta).

Den absolut bästa utav dessa mediciner, även om jag känner mig lite immun mot metylfenidat och att effekten inte är lika bra som tidigare, så är det Ritalin depot.

Du är en pundare med andra ord grattis!!

//Kristall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in