2009-11-11, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackadam
Ska på utredning för adhd, men har blivit erbjuden att få Efexor utskrivet även om jag inte "kvalar in" för diagnosen. Är det någon som har erfarenheter av det? och om det hjälper mot något av dessa saker:
koncetrationen, lugnet, möjligheten att sortera i tankarna och inte ha sån fart på allt, möjligheten att koncentrera sig utan att vara extremt motiverad, minskar förmågan/tvånget att alltid associera allting med allting.

Emvehå

Där sa du något, jag känner igen mig i de flesta adhd "symtom", beskrivningar men den där formuleringen var ny och väldigt igenkännande. Jag associerar allting med allting vilket blir förvirrande och koas i hjärnan. En orolig själ.
Citera
2009-11-11, 03:19
Medlem
comendantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pourquoi
Där sa du något, jag känner igen mig i de flesta adhd "symtom", beskrivningar men den där formuleringen var ny och väldigt igenkännande. Jag associerar allting med allting vilket blir förvirrande och koas i hjärnan. En orolig själ.
Ja samma här, det är nog ett av mina främsta problem, det är nästan som tvångstankar för mig. Jag kommer alltid in på sidospår.
Citera
2009-11-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pourquoi
+1
Citera
2009-11-11, 20:40
Medlem
Vad är det för larv med medicin egentligen?

Jag fick diagnosen när jag var 12 år gammal, sket helt i medicinen.

Klarade gymnasiet galant och ska nu in på juristlinjen på SU!

Man behöver inte medicin, det är bara att bestämma sig!
Citera
2009-11-11, 20:48
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackncoke

Så enkelt är det inte för alla. Man kan ha det i olika grader.
Citera
2009-11-11, 21:23
Medlem
Ziltoids avatar
Ingen som har testat Modafinil för deras ADHD?
Citera
2009-11-12, 13:39
Medlem
Jonirls avatar
Citat:

Grattis? Om du nu är så duktig kanske du förstår att det är så sjukt olika för varje individ bror duktig.
Citera
2009-11-12, 13:40
Medlem
Jonirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Ingen som har testat för deras ADHD?

Nej det alternativet togs inte ens upp. Var kan jag hitta mer information om det (ej wikipedia!)
Citera
2009-11-12, 14:10
Medlem
Citat:

Sluta larva dig, varför skulle alla andras situationer vara likadan som din?
Jag klarade också av gymnasiet galant, men hade klarat av det 10 gånger bättre med medicin. Dessutom är det skillnad på en barnslig gymnasielinje i jämförelse med teknisk fysik på universitetet. Jag skulle säga att en 5 poängskurs på universitetet har större arbetsbelastning än hela gymnasiet sammanlagt.
Citera
2009-11-13, 13:30
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonirl
Nej det alternativet togs inte ens upp. Var kan jag hitta mer information om det (ej wikipedia!)
Finns inte så många som använder det emot ADHD men det blir vanligare och vanligare.
http://www.medscape.com/viewarticle/541961
Där finns en artikell annars är det rätt torrt på information. Försöker själv att få mer information om det.

Blev erbjuden det förut men tackade nej men ska på nytt möta i december så funderar på att kanske testa det ändå.
Här finns en artikell om medicinen på Aftonbladet också:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/somn/article174091.ab
Citera
2009-11-13, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lordvader
Sluta larva dig, varför skulle alla andras situationer vara likadan som din?
Jag klarade också av gymnasiet galant, men hade klarat av det 10 gånger bättre med medicin. Dessutom är det skillnad på en barnslig gymnasielinje i jämförelse med teknisk fysik på universitetet. Jag skulle säga att en 5 poängskurs på universitetet har större arbetsbelastning än hela gymnasiet sammanlagt.

..och jag gick ut gymnasiet med skitbetyg men har klarat mig utmärkt iaf. Jag har inte ADHD. Lite lustigt( eller tragiskt beroende på hur man vill se det) att alla misslyckanden, fel osv osv en person gör alltid anses vara ADHD då denne fått en sådan diagnos. Som: " Oh nej Pelle har ett ig i sitt betyg, det måste vara ADHD, nu måste vi pula i honom mer mediciner".

Om folk kunde tänka lite själv istället och ta lite ansvar för vad dom gör och inse att förändringar måste man låta ta tid. Men nej, man ska ha omedelbara resultat( läs käka mediciner) som i längden nog förstör med än vad det hjälper.
Citera
2009-11-14, 01:19
Medlem
Har någon här behandlats med Medikinet för ADD?
Sen undrar jag om någon kan förklara skillnaden mellan dom olika medicinerna som typ Concerta, Ritalin och Strattera? På vilka olika sätt verkar dom i kroppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in