2011-08-21, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakeLeonard
Är nog många ungar som fattar att de kan göra vissa saker & komma undan. Föräldrarna är kanske snabba idag & hysta fram en diagnos som ursäkt för omgivningen.

Precis, ansvarslösa föräldrar som hellre skyller på att ungen har en diagnos än att disciplinera denne.

Men å andra sidan så kan ju givetvis vissa barn vara väldigt jobbiga, det förstår jag. Men man ska ju alltid göra allt man kan, sedan inte skylla på diagnosen när barnet gör fel. Det är bara barnsligt.
Citera
2011-08-21, 15:57
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Exakt.
Hur kommer det sig att det bara är "white trash" med värdelösa/missbrukar föräldrar som "har" adhd?
I akademikerkretsar o.s.v. har jag aldrig sett någon som har en "bokstavskombinationsunge".

Du har fel. Jag läser tredje året på juristprogrammet, min diagnos går nu under ADHD. Jag får t. ex inte köra bil pga. detta. Vi är 9 av drygt 120 elever som har ungefär samma diagnos. Jag vet detta då jag examineras under speciella former - skriver inte tentan tillsammans med alla andra.

Det kanske är så att ingen känt sig bekväm nog att tala med dig om det IRL av någon märklig anledning.

Men du behöver inte ta mitt ord på det. Ring och fråga vilken studievägledare du vill om särskilt studiestöd.
Citera
2011-08-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Faktum är att akademiker inte får damp/adhdungar, bara patrask som inte klarar av en normal uppfostran får "dampungar". Det handlar bara om att de värdelösa föräldrarna inte suttit gränser och lärt barnet hur man skall bete sig.
Sätter man ungen framför tvn som 2-3åring så ökar risken dessutom exponentiellt eftersom man vänjer hjärnan med tvns flimmer och att det skall hända något konstant. Barnet lär sig aldrig att ta det lugnt.
En normal förälder läser o.s.v för sina barn och ser till att hjärnan utvecklas.. en LM-rökande svanktatuerad helgalkoholist dumpar horungen (fader okänd) framför tvn och går och tar sig en grogg eller lite lådvin.. "för det är ju lill-lördag".

Du är nyregistrerad under pågående sommarlov och du talar om att vänta på sommarlovets slut? Köp en bok dampunge.. men den klarar du väl inte ens av att läsa.

HAHAHAHA åhh vad jag garvar..

Men denna kille har en poäng, att vissa beter sig som dom gör kan ju också ha med en totalt oduglig uppfostran att göra. Speciellt i åldrarna 2-10 -När man sedan diskuterar vad detta har för konsekvenser som vuxen anser jag att det är en annan debatt men det är defintivt relevant för barn.
Citera
2011-08-21, 16:09
Medlem
KurtMikkelsens avatar
urgh fan minns tillbaka till skolan när vi hade ett dampbarn som kom undan med exakt allt med motivationen men **** är ju lite...speciell låt honom bara bestämma.
Men Karma is a bitch
Citera
2011-08-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Du har fel. Jag läser tredje året på juristprogrammet, min diagnos går nu under ADHD. Jag får t. ex inte köra bil pga. detta. Vi är 9 av drygt 120 elever som har ungefär samma diagnos. Jag vet detta då jag examineras under speciella former - skriver inte tentan tillsammans med alla andra.

Det kanske är så att ingen känt sig bekväm nog att tala med dig om det IRL av någon märklig anledning.

Men du behöver inte ta mitt ord på det. Ring och fråga vilken studievägledare du vill om särskilt studiestöd.

Kul och höra bra kämpat
Citera
2011-08-21, 16:12
Medlem
Pallevantes avatar
Det är så klart ingen ursäkt, men det kan i många fall vara en förklaring. Jag håller dock med om att det diagnostunga Sverige vi har nu inte är bra, men det kommer förmodligen försvinna igen. Sånt här går i vågor, återigen kommer överaktiva barn kallas understimulerade. Var så säker.
Citera
2011-08-21, 16:14
Medlem
Kaaazams avatar
Bra kämpat
Citera
2011-08-21, 16:14
Medlem
Kaaazams avatar
Någon som vet skillnaden mellan ADD och ADHD?
Citera
2011-08-21, 16:16
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaaazam

Inte hyperaktivitet/Hyperaktivitet
Citera
2011-08-21, 16:17
Moderator
Fear2bes avatar
Därför att de saknar normal uppfostran och har lärt sig att det är okej att bete sig illa.

Frisk luft, motion, klara och enkla regler och bra varierad kost skulle kunna bota ADHD nästan helt.

Folk med ADHD kan visst ta ansvar: http://www.add-adhd-treatments.com/Famous-People.html
Citera
2011-08-21, 16:17
Medlem
Citat:

ADD står för attention deficit disorder (stavning?) alltså svårt att koncentrera sig
Det extra H:et i ADHD står för hyperaktivitet.
Citera
2011-08-21, 16:19
Medlem
Citat:
Kort version: ADD är ADHD utan hyperaktivitet. Dvs någon med ADD kan (oftast) iallafall sitta still en stund.

edit: F*n, flashback behöver en funktion som visar nya inlägg under den tiden man läser/skriver inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in