Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Fick göra ett EEG och efter det tog det 9 år innan dom kom fem till en diagnos på mig. Efter flera hundratals timmars samtalstid, 1000 tals frågor test osv. Om det är någon som har erfarenhet av ADHD tester så är det jag, har gjort dom alla fatta det.
Sedan är jag helt övertygad om att det går snabbare att få en adhd diagnos idag än vad det var då för mig då. Jag tror även att det sätts mer felaktiga diagnoser nu än vad det gjorde då. Idag (i swe) delas diagnoser ut som brev på posten, det är en industri nu eftersom det finns feta pengar att tjäna på folk med adhd.
skandal att man kan få en diagnos efter 2 – 3 samtal, ett test som nödvändigtvis inte behöver ta 4 timmar (det går att klicka sig igenom väldigt snabbt) Att sedan ska gå till docktorn för att få ett recept bevisar jag bara min pengaindustriteori.
Om man får diagnosen adhd då ska man direkt till docktorn för att få amfetamin utskrivet lol. När jag fick min diagnos var det en alternativ behandling med amfetamin som man kunde få, efter en noggrann utredning. Idag verkar det som om amfetamin är ett måste för folk med adhd, det skrivs ut som Alvedon till vem som bara man har adhd.
Varför är det plötsligt en explosion med folk som diagnosernas med adhd? För att vi har blivit bättre på att upptäcka problematiken eller är det för att det finns fett med pengar att tjäna? Ingen vet men pengarna brukar styra det mesta så jag tror på det senare. Har varit försöks kanin för industrin länge nog, nu säger jag nej till galenskapen.
Amfetamin kommer att höja din kapacitet oavsett om du har adhd eller inte, larviga argument som att folk utan adhd inte får någon effekt av medicinen är skit snack.
Tycker synd om dom som nyligen fastnat i hamster hjulet utan någon direkt anledning förutom att dom har svårt för visa saker. Ska man behöva ta starka droger varje dag för att kunna passa in här i Sverige? Det är deras lösning som dom lustigt nog tjänar väldigt mycket pengar på. Inget kan tysta mig inte droger inte staten inte polisen inte du!
http://www.youtube.com/watch?v=5shtJaKHk4k&feature=related
"om du ändå inte har erfarenheten att luta dig på" LoL
Plågsamt att läsa allt ditt svamlande ärligt talat, även väldigt övertydligt att du hyser personligt agg gentemot psykvården generellt, din lilla "anti babylon" paroll som du kör stenhårt med är även den rätt söt att se i tid och otid, tyvärr blir det fruktansvärt lite substans i dina inlägg trots att du skriver så mycket.
Men visst.
1. Det finns inte en chans att alla tester du fick gå igenom i nio års tid enbart var ADHD relaterade, du behöver inte mer än google för att konstatera att dom test som används går att räkna på ena handens fem fingrar.
2. WEISS test (dvs det diagnostik test man tillämpar) är inte något man bara "klickar" sig igenom, dels för att det för det första inte är ett dataprogram, skulle heller aldrig fungera som dataprogram eftersom en stor del av testet är interaktion med personen som är ansvarig för utredningen.
3. Det är rätt stor skillnad i verkningsgrad på Amfetamin vs tex Ritalin och Strattera, så att försöka klumpa ihop samtliga under samma namn gör du dig enbart en otjänst. (Värt att notera att det går att få recept dock på rent pharma Amfetamin, detta är dock EXTREMT ovanligt)
4. ADHD utredningar är VÄLDIGT kostsamma det var därför väldigt vanligt under tex 80-talet när fenomenet var relativt nytt att helt enkelt hitta andra svar på den problematiken som patienter uppvisade, att man skyllde på hemsituation och sådana kringliggande saker tex, prova gå på möten för unga vuxna som fått sina diagnoser sent, trots att det togs kontakt med barnpsyk redan innan skoltiden, och lyssna på deras erfarenheter.
5. Ditt påstående om att det finns "FETT" med pengar att tjäna på att diagnostisera personer med ADHD skär sig rätt rejält med verkligheten då testen tex blivit betydligt mer omfattande nu idag än vad dom var på tex 80-90 talet, och detta då inom den vårdsektor som mer eller mindre gått på knäna dom senaste tio åren.
6. Men om vi då alltså tillämpar din "LOGIK" på denna problematik, så är ADHD ett svepsjäl som läkare använder som facit diagnos på mer eller mindre alla, detta så att han kan skriva ut recept åt patienterna, som sedan betalar 1800kr (sedan blir det högkostnadsskydd 1år) för att "läkemedelsföretagen" skall tjäna "fett" med cash, detta alltjämt som vårdsektorn ifråga då innan gjort en omfattande 2-3 månaders utredning, och trots att utredningarna idag är ännu mer kostsamma än tidigare?, betalas dessa "läkare" under bordet då av läkemedelsföretagen, eller?
Lycka till med kampen du Orson.