2008-09-22, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Dom har fortfarande inte samma verkningsgrad, eller kemisk uppbyggnad, på det sätt du använder liknelser så skulle jag kunna säga att Coca-Cola och Vatten är samma sak pga att bägge är vätskor och går att dricka, tyvärr går det inte riktigt att argumentera så.

Det jag stör mig på är att du lägger fram dina inlägg som absolut sanning, och försöker pracka på dina "anti-allt" fantasier på andra människor som väljer att använda denna forum del för att försöka få råd och hjälp, jag skulle kunna skriva spaltmeter om hur mycket jag blivit överknullad av psykvården jag inser dock att det inte går att dra alla över en och samma kam och att baserat på mina erfarenheter konstatera att all form av psykvård är skit, och att medicin är något "systemet" försöker pracka på oss för att utöka det onda imperiets resurser.

Det är samma typer av utredningar för alla, har du ej bakgrund hos psykmottagningarna kan du dessutom lägga ett par månader till på dom 2-3 månaderna i mitt ursprungliga inlägg.

Skillnaden i mellan vatten och Coca-Cola är att Coca-Cola innehåller koffein en psykoaktiv substans, det är ganska lätt att se skillnaden där. Klart det går att argumentera att olika amfetamin preparat har liknande verkningar, precis som olika opiater har liknade verkningar.

En lite fråga bara, har du några egna erfarenheter av ritalina samt amfetamin? Du verkar inte så insatt i olika drogers verkan så det kanske är best att låta bli det ämnet, jag är nämligen expert på det. Ritalina är ett amfetamin preparat hur du än vänder och vrider på det, vilket du ändå inte gör utan du hävdar bara att det är en annan kemisk struktur på ämnarna, och därför skulle dom skilja sig dramatisk åt = inte är sant.

Amfetamin är dessutom ett bättre alternativ om man ändå ska ta såna prepparat. Man kan säga att skillnaden är en Coca-Cola = amfetamin Pepsi max = Ritalin, eftersom du verkar vilja jämföra i såna termer.

//Kristall
Citera
2008-09-22, 22:28
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
tog det 9 år innan dom kom fem till en diagnos på mig.

Det tog dem 10 år att sätta diagnos på mig. Och det berodde endast på att jag inte ville ha/ veta vad som var fel på mig. Att det skulle ta dem 9 år att sätta en diagnos på dig om du var sammarbetsvillig från början finner jag föga troligt. Och om så är, så borde det vara nått allvarligt fel på dina läkare.

Eller var du en sån som jag?
Citera
2008-09-22, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Det tog dem 10 år att sätta diagnos på mig. Och det berodde endast på att jag inte ville ha/ veta vad som var fel på mig. Att det skulle ta dem 9 år att sätta en diagnos på dig om du var sammarbetsvillig från början finner jag föga troligt. Och om så är, så borde det vara nått allvarligt fel på dina läkare.

Eller var du en sån som jag?

Jag var väl samarbetes villig på sätt och vis, kändes dock inte som om jag hade något direkt val. Gjorde en massa test å grejer var på bupp 3 timmar på morgonen varje dag i ett år. Jag har blivit fett felbehandlad och mina läkare har inte varit dom bäst kan jag erkänna. Hade det här varit USA så skulle jag stämt dom på flera miljoner för länge sedan, dom förstörde halva min skolgång utan att komma fram till någonting.

//Kristall
Citera
2008-09-23, 01:04
Bannlyst
Skit i pillerna det blir ung. lika mycket problem som positiva effekter.
Citera
2008-09-23, 01:09
Medlem
Ziltoids avatar
Jag har valt att börja med Ritalin imorgon (börjar samtidigt skolan).

Tänkte få lite gjort och samtidigt kommer jag ifrån Cannabis som jag missbrukar annars.
Komma upp på morgonen (annars har jag sömnproblem och sover till 14:00 om det vill sig illa).

Får väl se hur det går!
Citera
2008-09-23, 01:10
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Får väl se hur det går!
Hoppas det går bra

Vilken dos ska du hoppa på?
Citera
2008-09-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Skillnaden i mellan vatten och Coca-Cola är att Coca-Cola innehåller koffein en psykoaktiv substans, det är ganska lätt att se skillnaden där. Klart det går att argumentera att olika amfetamin preparat har liknande verkningar, precis som olika opiater har liknade verkningar.

En lite fråga bara, har du några egna erfarenheter av ritalina samt amfetamin? Du verkar inte så insatt i olika drogers verkan så det kanske är best att låta bli det ämnet, jag är nämligen expert på det. Ritalina är ett amfetamin preparat hur du än vänder och vrider på det, vilket du ändå inte gör utan du hävdar bara att det är en annan kemisk struktur på ämnarna, och därför skulle dom skilja sig dramatisk åt = inte är sant.

Amfetamin är dessutom ett bättre alternativ om man ändå ska ta såna prepparat. Man kan säga att skillnaden är en Coca-Cola = amfetamin Pepsi max = Ritalin, eftersom du verkar vilja jämföra i såna termer.

//Kristall

Jag har käkat Ritalin i 1,5år nu, och jag har brukat Amfetamin tidigare, Amfetamin är betydligt mer koncentrerat och snabbverkande, medans Ritalin tillför en mer jämn och långverkande effekt, Amfetamin kan du jämföra med att skjuta adrenalin rakt i hjärtat, medans Ritalin är mer som hjärtmassage, så nej Amfetamin är inte ett "bättre" alternativ vore det ett bättre alternativ så skulle det inte krävas speciallicens för att få skriva ut det, dom enda människorna som får Amfetamin är personer med extremt grav ADHD och andra bokstavsstörningar som inte ens får någon märkbar effekt på höga doser av Ritalin,Strattera och dylikt.

Och vad gäller din sobstory på nio år, så lägg på två år till så har du min, och nej du blev inte ADHD utredd i nio års tid, precis som mig och många andra så lär psykologerna ha gjort allt dom kunnat för att finna andra svar än "ADHD".

Ja, Ritalin,Strattera osv är amfetamin _LIKNANDE_ preparat, men dom har fortf inte samma kemiska beståndsdelar, eller verkningsgrad som AMFETAMIN har, dom är tex inte lika beroende framkallande, samt att biverkningar skiljer mellan preparaten också, Amfetamin är mycket mer koncentrerat än Ritalin,Strattera osv är.
Citera
2008-09-23, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ja, Ritalin,Strattera osv är amfetamin _LIKNANDE_ preparat, men dom har fortf inte samma kemiska beståndsdelar, eller verkningsgrad som AMFETAMIN har, dom är tex inte lika beroende framkallande, samt att biverkningar skiljer mellan preparaten också, Amfetamin är mycket mer koncentrerat än Ritalin,Strattera osv är.

De olika substanserna är kemiskt olika men de har samma verknings mekanism.
Senast redigerad av fläskbak 2008-09-23 kl. 14:31.
Citera
2008-09-23, 14:02
Bannlyst
Citat:
Jag har käkat Ritalin i 1,5år nu, och jag har brukat Amfetamin tidigare, Amfetamin är betydligt mer koncentrerat och snabbverkande, medans Ritalin tillför en mer jämn och långverkande effekt, Amfetamin kan du jämföra med att skjuta adrenalin rakt i hjärtat, medans Ritalin är mer som hjärtmassage, så nej Amfetamin är inte ett "bättre" alternativ vore det ett bättre alternativ så skulle det inte krävas speciallicens för att få skriva ut det, dom enda människorna som får Amfetamin är personer med extremt grav ADHD och andra bokstavsstörningar som inte ens får någon märkbar effekt på höga doser av Ritalin,Strattera och dylikt.

Och vad gäller din sobstory på nio år, så lägg på två år till så har du min, och nej du blev inte ADHD utredd i nio års tid, precis som mig och många andra så lär psykologerna ha gjort allt dom kunnat för att finna andra svar än "ADHD".

Efter mitt EEG test tog det 9 år, min ”sobstory” är på 13 år. Dom testa mig för allt möjligt ja men dom kom inte fram till något för ens jag var 18 år, det började när jag var 5 år. Dom misstänkte dock adhd ifrån första början så dom testade mig för det om och om igen.

Strattera är inget amfetamin preparat utan en anitdepp medicin, det fungerar igenom att det frigörs mer noradrenalin ifrån binjurarna. Det har ingen till väldigt liten effekt på dopamin systemet. Det kan vara bra att veta.

Sen vad du menar med att ritalina skulle vara mindre koncentrerat än amfetamin förstår jag inte riktigt. Menar du att amfetamin är renare än ritalin hehe? Båda ämnarna är självklar lika rena tror inte att läkemedels företagen skulle framställa orena produkter hehe.

Saken är den att Ritalina har modifierad frisättning, det går lika bra att modifiera frisättningen på amfetamin med andra O-aktiva ämnen. Varför inte fler får amfetamin vet jag inte, det kanske är billigare att framställa det aktiva ämnet i ritalina. Fast det troligaste är att allmänhetens syn på amfetamin skiljer sig ifrån deras syn på ritalina. Vad ger du helst ditt barn? En drog som det propagerats friskt mot i åratal. Eller en substans som dom kallar för ritalina, som i studier (utföra av läkemedelsföretagen) har visat sig vara en mirakel medicin.

Folk tror häller på mirakel än på droger så är det tyvärr. Det går lättare att marknadsföra produkter som inte har drogstämpel. Sen är det striktare regler för amfetamin än ritalin inom användning som medicin, antar att det klassas högre på listan av narkotiska prepparat. Ett exempel på detta är när dom tog bort namnet rohypnol och började marknads föra det helt som FM1or istället. Folk vart lugnande av att rohypnol var borta, lite viste dom att det fortfarande såldes men under annat namn. Säger du rohypnol så vet nästan varenda svenson vad du pratar om, säger du flunitrazepam så har dom oftast inte en aning om vad du snackar om. Namnet var försvann byttes ut men substansen var den samma.

//Kristall
Citera
2008-09-23, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
De olika substanserna är kemiskt olika men de har samma verknings mekanism.

Det där är inte ursprungligen postat av mig, det är postat av dip, ändra genast.

//Kristall
Citera
2008-09-23, 15:03
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Hoppas det går bra

Vilken dos ska du hoppa på?

Börja på 20mg idag. (börjar gärna lågt)

Idag gick jag upp före tolv vilket jag inte har gjort på kanske två månader. (troligen längre men finns väl få undantag).

Sen cyklade jag ner till skolan och fixade en massa sen när jag kom hem till lägenheten så hade jag och älsklingen en massa disk som jag började ta hand om.
Har varit glad och att avstå från Cannabisen ser jag inte som något problem med Ritalin i bilden.

- "Klart du får saker gjort när du tar tjack liknande preparat? men det är inte bra för dig!"
- Personer med ADHD som tar tjack liknande preparat får något som dom aldrig tidigare haft i livet (Iallafall för mig), Tålamod.
Jag kan helt plötsligt göra saker även fast dom inte intresserar mig.

Jag vill inte leva med mediciner egentligen! Vem vill det?
Men just nu behöver jag äta Ritalin för att fixa studierna och dom höga kraven dom har på människorna som lever idag.

Känns lite "Den här medicinen är för bra för att vara sant".
Det kommer troligen inte bli en dans på rosor när jag ska sluta med medicinen eller liknande men för tillfället lever jag i nuet.

Har sömnproblem i vanliga fall (käkar Stilnoct och Theralen) så sova kommer kanske bli tufft ikväll. Men men.. Bara att köra på så minskar biverkningarna sägs det.

Peace!
Senast redigerad av Ziltoid 2008-09-23 kl. 15:07.
Citera
2008-09-23, 17:13
Medlem
psyk-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Börja på 20mg idag. (börjar gärna lågt)

Idag gick jag upp före tolv vilket jag inte har gjort på kanske två månader. (troligen längre men finns väl få undantag).

Sen cyklade jag ner till skolan och fixade en massa sen när jag kom hem till lägenheten så hade jag och älsklingen en massa disk som jag började ta hand om.
Har varit glad och att avstå från Cannabisen ser jag inte som något problem med Ritalin i bilden.

- "Klart du får saker gjort när du tar tjack liknande preparat? men det är inte bra för dig!"
- Personer med ADHD som tar tjack liknande preparat får något som dom aldrig tidigare haft i livet (Iallafall för mig), Tålamod.
Jag kan helt plötsligt göra saker även fast dom inte intresserar mig.

Jag vill inte leva med mediciner egentligen! Vem vill det?
Men just nu behöver jag äta Ritalin för att fixa studierna och dom höga kraven dom har på människorna som lever idag.

Känns lite "Den här medicinen är för bra för att vara sant".
Det kommer troligen inte bli en dans på rosor när jag ska sluta med medicinen eller liknande men för tillfället lever jag i nuet.

Har sömnproblem i vanliga fall (käkar Stilnoct och Theralen) så sova kommer kanske bli tufft ikväll. Men men.. Bara att köra på så minskar biverkningarna sägs det.

Peace!

personligen har jag käkat ritalin i mer än en månad nu och det känns som att jag hade fått lika mycket effekt om jag körde upp pillrena i rövhålet.

Började med 20mg, sen 40 mg och nu 60mg. Dock ska min idiot pyskiater kärring sänka dosen nu (pga jag fått lite bieffekter) Så ja jag har fått effekt , men endast det negativa. Och det är för den delen saker jag haft i hela mitt liv bara det att dom är lite värre nu.

Förklade tydligt för kärringfan att det är helt onödigt och att vi om 2 veckor när vi möts igen bara kommer höja min dos och att vi bara slösar på tid, men hon var fast besluten.

Hursomhelst, måste bara säga att ritalin varit otroligt överskattat för mig , iallafall hittils. Men jag har väl en ganska så normal dos? (längd 1,84 vikt 82)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in