"Christine Schürrer vägrade medverka under den rättspsykiatriska undersökningen i protest mot Västmanlands tingsrätts utslag. Efter bara ett par veckor friskförklarades hon."
Jaså? Om man efter rättspsykiatrisk undersökning INTE diagnosticeras med psykisk sjukdom, hur ska man tolka det då?
Rättspsyk konstaterade att undersökningen inte kunde göras eftersom CS vägrad medverka. De kunde inte komma fram till varken det ena, eller det andra, eftersom det inte blev någon undersökning.
Något jag funderat en del över o skulle vilja veta mer om är det "erkännande" den tyska polisen trodde sig få höra i inledningsskedet o som sedan dementerades.
Vad tror ni om det?
CS's "erkännande" (FUP s 1430)
På morgonen 2008-03-21 uppsöktes den misstänkta Schürrer ytterligare en gång av undertecknad i denna polisarrest.
På frågan efter hennes befinnande uppgav den misstänkta att hon mådde dårligt. Ändå verkade hon samlad. Trots upprepat erbjudande avböjde hon mat och dryck.
Därpå förklarade undertecknad för henne att hon nu skulle ledas inför häktningsdomaren.
Därutöver tillade undertecknad att man utgångspunkt från handlingarna faktiskt kunde utgå ifrån att fru Schürrer hade begått här aktuella mord.
På detta nickade den misstänkta.
Hon var inte beredd till ytterligare samtal.
Berthel
Kriminalinspektör
Har också funderat på detta "erkännande"
Denna morgon, innan hon skulle ledas inför häktningsdomaren i Tyskland, då kände inte CS till hur mycket man "hade på henne" i Sverige.
Hon kände till detta med mobilen, men kanske trodde hon att det fanns mycket mera? Vittnen som sett henne i Verktygsgatan? Hon visste också att E överlede attacken, men att hon var svårt skadat. Kanske hon trodde att E nu vaknat upp och pekat ut henne?
Kanske antog hon att det var kört, iom att hon nu satt innburad och skulle inför en domare...därför detta nickande.
Jag vet inte alls, bara spekulationer.
Hennes nick kan också betyda "Ja, jag håller med dig, med utgångspunkt från handlingaran kan det se ut som om jag begått dessa mord"
Man kan gissa att säkerheten runt rättegången kanske blir ännu större nu när många förväntar sig ett frikännande.
Vilka är det som förväntar sig ett frikännande? Eller rättare sagt; vad menar du med "många"? Jag har inte märkt att det är några stora massor som förväntar sig det.
Det jag isåfall har sett är att en del jurister tippar på att det kan bli ett frikännande, inte att de förväntar sig det.