2008-10-11, 18:12
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, jag har ingen aning! Det kommer att bli intressant att se - för det första - hur TR har diskuterat och vad de har vägt in i sitt beslut. Det ska också bli intressant att se sedan om HR resonerar som TR eller om de gör en annan bedömning.

Nej, då, det är inte jobbigt att svara - bara om man får förklara samma sak, vad ens tanke är, en massa gånger. Då kan det bli litet onödigt upprepande
Ja, vi har redan nu fått en unik inblick i åtminstone delar av TR:s bländande logik och skärpta resonemang. Vågar HR sticka upp nu när en representant för TR har sagt att rättvisa är skipad?
2008-10-11, 20:51
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
De är skyldiga att värdera varje bevis för sig, därefter bedöma bevisens gemensamma tyngd och är den tillräckligt stark för att utesluta annan gm döma den misstänkte.
Skall de i detta fallet utesluta annnan GM måste de tro på Emmas utsaga till 100%. Det går inte att utesluta en annan GM för att inte polisen funnit någon annan som har motiv. Det motivet de försöker tillskriva CS kräver en sjuk hjärna och då kan det lika väl vara en annan sjuk hjärna som utfört dådet. En sjuk eller drogad hjärna behöver inget motiv.
2008-10-11, 21:42
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Skall de i detta fallet utesluta annnan GM måste de tro på Emmas utsaga till 100%. Det går inte att utesluta en annan GM för att inte polisen funnit någon annan som har motiv. Det motivet de försöker tillskriva CS kräver en sjuk hjärna och då kan det lika väl vara en annan sjuk hjärna som utfört dådet. En sjuk eller drogad hjärna behöver inget motiv.

Min fetmarkering.

Vad menar du?

Menar du att antingen är det CS med en sjuk hjärna och motiv som utfört brottet, eller så är det någon med en lika sjuk hjärna som går runt och hamrar ner folk godtyckligt utan motiv?

I så fall tycker jag att du tar upp ett hemskt scenario. Varje gång det ringer på dörren ska man inta en försvarsställning, det kan vara en virrpanna som står utanför med en hammare eller ett annat mordvapen och har som enda syfte att komma in för att döda de som är hemma. Inget motiv som hat, svartsjuka, rån eller stöld, bara döda… Hemska tanke.
Senast redigerad av Kallix 2008-10-11 kl. 21:47. Anledning: Förtydligande
2008-10-11, 22:07
Medlem
eloges avatar
fp
Senast redigerad av eloge 2008-10-11 kl. 22:09.
2008-10-11, 22:08
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Min fetmarkering.

Vad menar du?

Menar du att antingen är det CS med en sjuk hjärna och motiv som utfört brottet, eller så är det någon med en lika sjuk hjärna som går runt och hamrar ner folk godtyckligt utan motiv?

I så fall tycker jag att du tar upp ett hemskt scenario. Varje gång det ringer på dörren ska man inta en försvarsställning, det kan vara en virrpanna som står utanför med en hammare eller ett annat mordvapen och har som enda syfte att komma in för att döda oss som är hemma. Inget rån, ingen stöld, bara döda… Hemska tanke.

Menar att motivet som åklagaren ger CS är lättare att förstå än motivet jag hörde röster i huvudet. Vilket inte betyder att det är mer troligt.

Det är inget speciellt scenario. Varje dag vi lever riskerar vi att dö - och till slut gör vi det.
2008-10-12, 00:04
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Menar att motivet som åklagaren ger CS är lättare att förstå än motivet jag hörde röster i huvudet. Vilket inte betyder att det är mer troligt.
Det är inget speciellt scenario. Varje dag vi lever riskerar vi att dö - och till slut gör vi det.

Jag förstår inte vad du menar. Är CS en troligare GM än en som bara ”hör röster”? Eller är det inte så?
Kan du inte skriva i klartext?
(min fetmarkering)
2008-10-12, 00:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Skall de i detta fallet utesluta annnan GM måste de tro på Emmas utsaga till 100%.
Nej, det behöver de inte. "Utesluta annan GM" innebär inte att alla teoretiskt påhittbara scenarier måste kunna avfärdas. Bara sådana som kan innefattas i begreppet "rimligt tvivel". Och vi kan avvakta tills domen faller med hur rätten faktiskt har resonerat.

Citat:
Det går inte att utesluta en annan GM för att inte polisen funnit någon annan som har motiv. Det motivet de försöker tillskriva CS kräver en sjuk hjärna och då kan det lika väl vara en annan sjuk hjärna som utfört dådet. En sjuk eller drogad hjärna behöver inget motiv.
Bevisningen mot CS är inte av den negativa typen "vi har ingen annan som har motiv". Den är av typen "allt hon bevisligen gjorde morddagen, och allt hon har sagt efteråt, pekar på att det är hon som är mördaren."
2008-10-12, 00:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du använder helt olika betydelser av "sjuk" här, vilket gör att du inte bevisar det du vill bevisa. För att mörda så som åklagaren påstår att CS har gjort, måste man visserligen vara kraftigt personlighetsstörd. Men för att göra det utan att ha någon som helst anknytning till familjen Hellberg/Jangestig måste man vara akut psykotisk, med allt vad det innebär av bristande verklighetsförankring. Den bristande verklighetförankringen gör att akut psykotiska mördare nästan alltid hittas snabbt efter dådet och kan bindas till det.
2008-10-12, 00:36
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag förstår inte vad du menar. Är CS en troligare GM än en som bara ”hör röster”? Eller är det inte så?
Kan du inte skriva i klartext?
(min fetmarkering)
Du får gå upp ett par inlägg och se vad diskutionen gäller. Min poäng är att det går inte att utesluta en alternativ GM för att vi inte ser något moriv för en alt. GM.
Ingen annan GM hade tid och rum vore ett starkt argument som skulle nita CS vid dådet. Men ingen annan GM har motiv är ett svagt argument.
2008-10-12, 00:50
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du använder helt olika betydelser av "sjuk" här, vilket gör att du inte bevisar det du vill bevisa. För att mörda så som åklagaren påstår att CS har gjort, måste man visserligen vara kraftigt personlighetsstörd. Men för att göra det utan att ha någon som helst anknytning till familjen Hellberg/Jangestig måste man vara akut psykotisk, med allt vad det innebär av bristande verklighetsförankring. Den bristande verklighetförankringen gör att akut psykotiska mördare nästan alltid hittas snabbt efter dådet och kan bindas till det.
Det talar väl delvis lite emot CS com gm, bindningen kan definitivt diskuteras och vilken tidsram du (statistiken)menar med "snabbt" är väl tveksam med eller?
2008-10-12, 01:22
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Det talar väl delvis lite emot CS com gm, bindningen kan definitivt diskuteras och vilken tidsram du (statistiken)menar med "snabbt" är väl tveksam med eller?

Fast C.S går ju under det första alternativet då hon har anknytning till familjen.
2008-10-12, 01:29
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror vi är överens om att det krävs något "extra" för att bli en mördare. En olycklig kombination av tillfälligheter och personlighet utlöser de flesta mord antar jag. Jag har oerhört svårt att tro att CS vid flera gånger varit beredd att göra detta och sedan backat ur och väntat på ett bättre tillfälle.

Du öppnar upp möjligheten för en alt. GM fast han borde blivit gripen som du säger. Det bör bli HR:s problem. Tid och rum utesluter inte en alternativ GM. Brist på motiv räcker inte att utesluta en alternativ GM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in