Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Jag tror att Es utpekande trots allt haft en viss, kanske tom stor betydelse för den fällande domen. Ponera att E, när hon i rättssalen för första gången såg CS, istället för ett tvärsäkert utpekande skulle ha sagt:
” Jag känner inte igen henne, det var inte henne jag mötte i min hall, ni har tyvärr åtalat fel person”.
Då skulle anledningen till att åklagarsidan kallat in minnesexperten SÅC visserligen varit berättigad och försvaret skulle i detta scenarium istället hårt ha i fråga satt minnesexperten.
Vad jag menar med detta är att Es utpekande åtminstone bidrog till att det inte blev till den åtalades fördel, vilket jag tror att det skulle ha blivit om hon sagt något i stil med det fiktiva som jag beskrivit. I det påhittade scenariet tror att jag att åtalet hade ogillats. Jag är bara lekman så det vore intressant att höra vad ni som har mer erfarenheter från rättsfall tror. Hur hade utgången blivit om E tvärsäkert sagt att det inte var CS?
Bör väl också poängtera att jag inte tycker det är något som helst fel med att (om vi återgår till den verkliga historien) att Es utpekande trots allt spelade en viss underliggande roll i domen (om det nu var så).
Jag har ingen erfarenhet från rättsfall, men jag har tänkt på en annan sak också, när det gäller E's utpekande.
I den skriftliga domen tog de inte hänsyn till utpekandet, det är så, men kan det inte ha funnits i tankarna ändå, hos de som dömde CS?
Kan det ha påverkat dem i hur deg såg på, och "värderade" alla indicier som pekar mot CS?
Jag är bara en "tyckare", men jag anser i allafall att rättens konstaterande om Skavsta-hammaren inte hänger ihop.
Jag tycker också att kopplingen mellan CS på Arboga station, och personen et vittne sett utanför brottsplatsen precis innan brotten, är tunn (även om jag tror det var CS)
Rätten ansåg inte att de kunde använda E's utpekande i domen, men de blev kanske övertygade av det ändå, och försökte hitta andra sätt att "binda" CS till brottsplats och et ev. mordvapen....
Jag vet inte.....men skulle det kunna fungera så?