Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Men med starka bevis, så kan vi komma nära så säkra domar, som det går. Utan (starka) bevis finns risken - och jag tror den är överhängande i vissa fall - att oskyldiga döms. Tänk dig själv; hur skulle det kännas att bli oskyldigt dömd för ett brott där bevisvärdet varit lågt, men där omständigheter pekat på att du skulle vara den skyldiga? Hur skulle det kännas om dina barn/familj skulle dömas oskyldiga?
Visst vore det bra med en rättsinstans som kunde riva upp felaktiga domar. Men vem avgör vilka fall som skulle få chansen att få granskas? Hur många (få) fall skulle tas upp? Hur många oskyldiga skulle få en chans till rättvisa?
Jag ställer frågan igen - om du måste välja - skyldig till brott på fri fot eller oskyldigt dömd till (ev.) livstid (eller annat riktigt kännbart straff). Och då kan vi även lägga till den moraliska aspekten, den emotionella, den sociala osv.
Våra synpunkter skiljer sig i det att du vil ha bindande bevis, jag tycker det räcker med starka indicier.
Visst finns risken att oskyldiga döms, den risken kommer alltid att finnas. Hur starka bevisen änn är. Tänk dig tanken att någon planterar bevis.
Ja, det är fruktansvär illa om någon oskyldig döms, men det kan bli MYCKET illa åt andra hållet också, om en skyldig frias.
Om vi först tar Arbogamorden och CS. Skulle tro att chansen inte är så stor för att CS skulle springa omkring och slå i hjäl flera med en hammare om hon frias, men om vi säger så här då......
Säg att du har ungefär samma bevisläge i ett pedofilifall. Hur skulle du döma då?
Skulle du vilja släppa ut denna pedofil i samhället? Skulle du fortfarande tycka att han borde frias...om han hade utnyttjat och dödat ett barn?
Risken är mycket stor att han begår liknande brott igen.
Din fråga....om jag måste välja. Jag kan inte välja Prinzezzan. Jag har verkligen försökt tänka efter ordentligt :-)
Ska återkomma til din fråga om jag kommer till klarhet