2008-11-15, 00:29
  #11653
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag vill hellre att vi, enligt franskt mönster, skaffar oss en kassationsdomstol, som kan riva upp domar när de visar sig vara felaktiga. Vårt nuvarande resningsinstitut är alldeles för njuggt för att kunna fungera som substitut för en kassationsdomstol.
Hear hear! Mycket hellre än en domstol som skiter i sakskäl och bara söker formaliafel.
2008-11-15, 01:19
  #11654
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hög rättsäkerhet kan man ha på olika sätt. Om man försöker få rättsäkerhet enbart genom att döma bara när man är alldeles benhårt förvissad om att den tilltalade är skyldig släpper man alldeles för många skurkar, för att systemet ska kunna anses rättssäkert för den hederliga delen av befolkningen.

Jag vill hellre att vi, enligt franskt mönster, skaffar oss en kassationsdomstol, som kan riva upp domar när de visar sig vara felaktiga. Vårt nuvarande resningsinstitut är alldeles för njuggt för att kunna fungera som substitut för en kassationsdomstol.
Det var en intressant tanke. Fransmännen har ändå offrat en hel del blod i sina försök att definiera rättvisa så det kan vara klokt att lära av dem.

Kan instämma i att sätter man beviskraven orimligt högt så förlorar samhället kampen mot narkotikahandlare. Samtidigt har vi sett vilken katastrof det kan bli i incestsmål när man sänker beviskraven.

Som jag förstår det så skulle en kassationsdomstol fånga upp ett rättegångsfel som advokaten missade, men utveckla gärna mer hur du tänker att den skulle fungera.
2008-11-15, 13:18
  #11655
Medlem
Tuesdays avatar
Inte Hinsan, enligt Brettschneider.

http://www.haz.de/newsroom/weltimspiegel/zentral/weltimspiegel/art699,707600

***

I början av nästa vecka kommer datumen för hovrättsförhandlingen. Svea HovR måste först besluta vilket hus de ska hållas i, och utreda säkerhetsaspekten. Innan dess går det inte att boka in något.
2008-11-15, 13:29
  #11656
Medlem
miapetters avatar
Ta översättningen för vad det är - babelfish...

Skönt för Emma o Togge om hon inte finns i Sverige sedan!
2008-11-15, 15:32
  #11657
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hög rättsäkerhet kan man ha på olika sätt. Om man försöker få rättsäkerhet enbart genom att döma bara när man är alldeles benhårt förvissad om att den tilltalade är skyldig släpper man alldeles för många skurkar, för att systemet ska kunna anses rättssäkert för den hederliga delen av befolkningen.

Jag vill hellre att vi, enligt franskt mönster, skaffar oss en kassationsdomstol, som kan riva upp domar när de visar sig vara felaktiga. Vårt nuvarande resningsinstitut är alldeles för njuggt för att kunna fungera som substitut för en kassationsdomstol.

Men då måste man ju också veta att domar är felaktiga. Och vem offrar tid och pengar på att i efterhand kontrollera detta?

Då tycker jag att det är bättre att vara noggrann från första början, så slipper man - förhoppningsvis - det extraarbete det skulle innebära att syna domar efter de vunnit laga kraft.
2008-11-15, 15:51
  #11658
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Men då måste man ju också veta att domar är felaktiga. Och vem offrar tid och pengar på att i efterhand kontrollera detta?

Då tycker jag att det är bättre att vara noggrann från första början, så slipper man - förhoppningsvis - det extraarbete det skulle innebära att syna domar efter de vunnit laga kraft.

Tror du att TR, HR, eller HD skulle vara mindre noggranna om det fanns en domstol som kunde riva upp felaktiga domar?
2008-11-15, 15:58
  #11659
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Tror du att TR, HR, eller HD skulle vara mindre noggranna om det fanns en domstol som kunde riva upp felaktiga domar?

Ingen aning! Men jag tycker det är bättre om man kan döma utifrån starka bevis och vara "säker" på att rätt man/kvinna är dömd från början, än att tumma på säkerheten när det gäller bevis, för att "det kan alltid ordna sig sedan" (krasst uttryckt)
2008-11-15, 16:07
  #11660
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ingen aning! Men jag tycker det är bättre om man kan döma utifrån starka bevis och vara "säker" på att rätt man/kvinna är dömd från början, än att tumma på säkerheten när det gäller bevis, för att "det kan alltid ordna sig sedan" (krasst uttryckt)

Fetmarkering:
Jag förstår vad du menar, men konsekvensen blir ju då som Hamilkar skriver:

Om man försöker få rättsäkerhet enbart genom att döma bara när man är alldeles benhårt förvissad om att den tilltalade är skyldig släpper man alldeles för många skurkar, för att systemet ska kunna anses rättssäkert för den hederliga delen av befolkningen.

Ska vi ha det så?
Jag tycker inte det
2008-11-15, 16:16
  #11661
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Fetmarkering:
Jag förstår vad du menar, men konsekvensen blir ju då som Hamilkar skriver:

Om man försöker få rättsäkerhet enbart genom att döma bara när man är alldeles benhårt förvissad om att den tilltalade är skyldig släpper man alldeles för många skurkar, för att systemet ska kunna anses rättssäkert för den hederliga delen av befolkningen.

Ska vi ha det så?
Jag tycker inte det

Men om du vänder på det, vilket väljer du: Att en skyldig till brott går fri eller att en oskyldig döms (ev.) till livstid?
2008-11-15, 16:22
  #11662
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Men om du vänder på det, vilket väljer du: Att en skyldig till brott går fri eller att en oskyldig döms (ev.) till livstid?

Jag tycker inte det går att vända på det...välja det ena framför det andra.
Tror vi måste leva med att det inte alltid blir 100 % säkra domar, något som innebär att oskyldiga kan dömas.
Därför vore det bra med en domstol som kan riva upp.
2008-11-15, 16:43
  #11663
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Jag tycker inte det går att vända på det...välja det ena framför det andra.
Tror vi måste leva med att det inte alltid blir 100 % säkra domar, något som innebär att oskyldiga kan dömas.
Därför vore det bra med en domstol som kan riva upp.

Men med starka bevis, så kan vi komma nära så säkra domar, som det går. Utan (starka) bevis finns risken - och jag tror den är överhängande i vissa fall - att oskyldiga döms. Tänk dig själv; hur skulle det kännas att bli oskyldigt dömd för ett brott där bevisvärdet varit lågt, men där omständigheter pekat på att du skulle vara den skyldiga? Hur skulle det kännas om dina barn/familj skulle dömas oskyldiga?

Visst vore det bra med en rättsinstans som kunde riva upp felaktiga domar. Men vem avgör vilka fall som skulle få chansen att få granskas? Hur många (få) fall skulle tas upp? Hur många oskyldiga skulle få en chans till rättvisa?

Jag ställer frågan igen - om du måste välja - skyldig till brott på fri fot eller oskyldigt dömd till (ev.) livstid (eller annat riktigt kännbart straff). Och då kan vi även lägga till den moraliska aspekten, den emotionella, den sociala osv.
2008-11-15, 16:50
  #11664
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Men om du vänder på det, vilket väljer du: Att en skyldig till brott går fri eller att en oskyldig döms (ev.) till livstid?
Det är i praktiken inte det det handlar om. Valet står snarare mellan att å ena sidan en oskyldig döms och tio skyldiga till brott går fria, eller å andra sidan ingen oskyldig döms, och etthundra skyldiga till brott går fria.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in