Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag försökte, för flera månader sedan väcka en debatt om vilket tåg CS tog till Arboga morddagen. Då var du där och tjafsade om att jag skrev alibi fast jag skrev "alibi" som markering på att det inte var något alibi. Jag vidhåller att det skulle vara en viktig bevisning om åklageriet kan visa att cs tog det tåget som hon köpte biljetter till. Går det inte att motbevisa att hon åkte ett tidigare tåg så håller hennes redogörelse ihop.
Jo, men det handlar fortfarande inte om att motbevisa i någon formell matematisk mening.
För att CS tog det senare tåget talar:
a) att det var det tåget som hon köpte biljett till
b) att det till det tåget, men inte till det tidigare, finns en person på övervakningsbilderna som skulle kunna vara den som med uteslutningsmetoden identifierats som CS till det tåg hon vidgår att hon har tagit hem
c) (enligt ooo, iaf, har inte kollat upp själv) att hennes första berättelse i förhör inte ger tid till att ta det tidigare tåget, och att hon ändrar sin berättelse så att detta blir möjligt när hon får det påpekat för sig.
d) att det inte finns några spår i hennes kamera av de raderade bilder som hon påstår att hon har tagit och raderat, och som det enbart skulle ha funnits tid att ta om hon hade tagit det tidigare tåget.
För att CS tog det tidigare tåget talar veterligt
enbart hennes egna uppgifter.
Med ditt sätt att enbart värdera varje enskilt indicium för sig, oberoende av vilka andra indicer som stöder det blir det "obevisat" att CS har tagit det senare tåget. Men vid en sammanvägning blir bilden en helt annan. Sannolikheten att alla de oberoende indicier som stöder tesen att hon tog det senare tåget har tillkommit på slump är så liten att den inte kan utgöra "rimligt tvivel". I synnerhet hennes ändrande i efterhand av vittnesmålet så att det ska passa till storyn är synnerligen besvärande för tesen att hon skulle ha tagit det tidigare tåget, men eftersom alla indicierna är oberoende, så stärker de varandra till den grad att det inte är rimligt att dra någon annan slutsats än att CS har tagit det senare tåget.