2008-11-07, 01:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Förhör PV FUP s. 1015
Han vet att mötet är slut kl 11.00 och att det sedan tar kanske 10 minuter för honom att ta sig
till den aktuella mötesplatsen.
De träffas utanför hus 42 och Christine får två 500:-s sedlar av honom och hon frågar om hon
skall skicka pengar från Tyskland men han svarar att det inte var någon brådska. Hon skulle
enligt egen uppgift vara i Tyskland i tre veckor och han kunde vänta på pengarna.
Christine är iklädd samma beige knälånga jacka med huva, en mörk axelremsväska och det är
förmodligen samma väska som hon hade haft vid deras möte på fredagskvällen på Slussen.
Han kan inte säga något om övrig klädsel men hon såg piggare ut vid detta möte än vid mötet
på Slussen.
Den här axelremsväskan är av lite större modell och svart eller mörkblå till färgen. Mötet
utanför 42:an varade i 3 till 4 minuter
FUP 1018
[spoiler]Pavlos berättar vidare, som han uppgivit i tidigare förhör, att han träffade Christine Schürrer
utanför hus nummer 42 vid Danderyds sjukhus. Klockan var strax före 11.00, cirka tio
minuter före 11 på måndagsförmiddagen den 17 mars 2008. Man pratar engelska med
varandra som man alltid brukar göra och Pavlos frågade då hur hon mådde och vad hon
skulle göra och Christine Schürrer hade då sagt att hon hade en del ärenden att uträtta på stan.
Hon hade fått 1000 kronor i två 500-kronors sedlar av Pavlos. På fråga hur Pavlos uppfattade
henne och han uppfattade henne som helt normal i sitt uppträdande. Hon verkade inte stressad
på något sätt, utan var son hon brukade vara vid de tillfällen som Pavlos träffat henne. Det var
ett väldigt kort möte, 2-3 minuter kanske, säger Pavlos. Han är säker på att Christine hade
haft den beiga, långa jackan som hon oftast brukar bära på sig. På fråga om det finns en huva
på jackan, så säger Pavlos att det tror han att det finns, men att hon inte hade den uppfälld när hon träffade Pavlos. Hon hade även den mörka/mörkblå axelremsväskan på sig. På fråga så
säger Pavlos att Christine inte sagt vilken typ av ärenden hon skulle uträtta, men för Pavlos
lät det rimligt att hon hade en del ärenden att uträtta inför resan till Tyskland dagen efter.
SPOILER]

Du som har koll på FUP, Tulipan, åkte hon hem efteråt, dvs mellan mötet och tågresan?
2008-11-07, 01:33
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hur skulle du egentligen kunna tänka dig att teknikerna skulle kunna falsifiera den typen av uppgifter? Det enda de någonsin kan säga är "Vi kan inte återskapa några sådana bilder, fast vi kan återskapa andra raderade bilder på kortet". Och visst betyder det saker.
Kort förhör med tekniker som analyserade CS kamera.

11.27. Ytterligare en polistekniker ska svara på frågor om undersökningen av tyskans digitalkamera.

Gummesson. Satt det några minneskort i?
- Ja, det satt ett minneskort i och så fanns det två stycken i en liten väska.

Gummesson vill veta vad de letade efter.
- Jag har inte letat efter något specifikt, allt som finns på minneskorten är redovisat, säger vittnet.

Har du någon gång deltagit i någon diskussion om vad som fanns på bilderna?
- Nej, jag har bara i efterhand ryktesvis hört vad det skulle ha varit för kort som blivit tagna.
Ryktesvägen?
- Ja, jag har... om man säger så här, jag har bara följt förundersökningen via media.

Frieda Gummesson säger sig vara "vådligt ointresserad" av fotografering och vill veta hur ett minneskort fungerar, till exempel om man kan använda dem flera gånger. Hon får bekräftat att så är fallet.

Gummesson undrar vidare om raderade bilder kan ses i kameran. Vittnet förklarar att det inte går, men blir möjligt om man tar ut minneskortet och sätter det i en minneskortsläsare. Då kan man se raderade bilder, så länge de inte ersatts av nytagna.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=800886
2008-11-07, 01:37
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Ska översätta limaha's innlägg åt dig, så gott jag kan:

Limaha:
Att CS ville imponera T med sina stenar är en förklaring, men det ligger långt tillbaka i tid. Eller, var det inte sin gamla professor i Tyskland hon ville imponera, som hon gav som förklaring?
Och hon hadde nästan ett år på sig att hitta det hon så maniskt letade efter i skymningen denna sista tiden i mars.

Och hur ser du på det att CS inte klarar hitta sig själv på bilder från övervaknigskameran?
Jag anser att letsdoit övertygade med sin stilstudie ang. bilderna som polisen, och jag personligen, är övetygade om att föreställer personen CS.
Hon är bara klädd i mörka kläder som hon inte vill kännas vid.
Och vad säger tågtiderna om personen som definitivt är identifierad som den enda pesonen som kan vara CS?

Vi kan finläsa FUP och leta svagheter om CS som gm för att öppna för en alt. gm.
Men för mig finns här en röd tråd, och med tiden har jag sett ett händelsesförlopp som är mindre komplicerat änn man kan tro.
Hon har planerat, men inte särskilt "proffsigt".
Hon har bara haft en otrolig tur, där tillfälligheterna varit på hennes sida, eftersom hon klarat av att göra sig av med bevisen snabbt...men hon sitter där nu, som tur är.
Tack för översättningen. Du skriver en helt korrekt svenska med skönhetsfläcken att ordet hade av någon outgrundlig anledning bara stavas med ett d.
Det centrala som jag vill återkomma till är vilket tåg CS tog till Arboga. Här kan man inte hänvisa till en skugga som är lik en annan skugga som någon tror är CS.
2008-11-07, 01:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tack för översättningen. Du skriver en helt korrekt svenska med skönhetsfläcken att ordet hade av någon outgrundlig anledning bara stavas med ett d.
Det centrala som jag vill återkomma till är vilket tåg CS tog till Arboga. Här kan man inte hänvisa till en skugga som är lik en annan skugga som någon tror är CS.
Du är fortfarande där med din värdering av bevisen i fragment. Det är klart att det stärker identifikationen av skuggorna att de dyker upp vid precis de tåg som vi vet att CS har köpt biljett till.
2008-11-07, 02:37
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du är fortfarande där med din värdering av bevisen i fragment. Det är klart att det stärker identifikationen av skuggorna att de dyker upp vid precis de tåg som vi vet att CS har köpt biljett till.
Jag försökte, för flera månader sedan väcka en debatt om vilket tåg CS tog till Arboga morddagen. Då var du där och tjafsade om att jag skrev alibi fast jag skrev "alibi" som markering på att det inte var något alibi. Jag vidhåller att det skulle vara en viktig bevisning om åklageriet kan visa att cs tog det tåget som hon köpte biljetter till. Går det inte att motbevisa att hon åkte ett tidigare tåg så håller hennes redogörelse ihop.
2008-11-07, 02:46
Medlem
Farmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vi får se sedan hur HR bedömer bevisvärdet på bilderna. Det ska bli intressant!

Dessutom, någon som kommer ihåg (så slipper jag leta i FUP nu - är trööött) om det framkommit i FUP om läkaren, som CS lånade pengar av innan Arbogaresan, tänkte på vad CS hade på sig den dagen (för visst var det vid lunchtid, eller strax efter, samma dag?)? Det kan ju vara så att hon inte hann hem för att byta kläder innan hon åkte och då bör hon i så fall ha samma kläder på sig vid sjukhuset där hon träffade läkaren, som hon hade på Arbogaresan. Eller var hon hem där emellan - någon som minns?

Ja, hon hade troligen på sig samma kläder, alt. hade med sig ett ombyte till Danderyds Sjukhus och bytte om efteråt. I vilket fall så ljög hon om huruvida hon varit hemma i Skarpnäck i mellantiden. Hennes versioner härvidlag har ändrats under förhören/i rätten. Det finns i FUP, men jag orkar heller inte leta just nu. Läkaren har vidare hävdat att hon hade skor på sig som liknade de beskrivna Vans Bearcat-skorna. Essens: hon var inte hemma i Skarpnäck emellan mötet med läkaren och resan till Arboga.
2008-11-07, 02:59
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmen
Ja, hon hade troligen på sig samma kläder, alt. hade med sig ett ombyte till Danderyds Sjukhus och bytte om efteråt. I vilket fall så ljög hon om huruvida hon varit hemma i Skarpnäck i mellantiden. Hennes versioner härvidlag har ändrats under förhören/i rätten. Det finns i FUP, men jag orkar heller inte leta just nu. Läkaren har vidare hävdat att hon hade skor på sig som liknade de beskrivna Vans Bearcat-skorna. Essens: hon var inte hemma i Skarpnäck emellan mötet med läkaren och resan till Arboga.
Det är riktigt att hennes versioner har ändrats. Den som gäller nu är att hon inte har varit hemma emellan.
Läkaren minns ingenting om skorna.
Senast redigerad av eloge 2008-11-07 kl. 03:54.
2008-11-07, 03:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Om det stämmer som du skriver (fetmarkerade ovan), att CS inte var hemma i Skarpnäck mellan mötet med läkaren och resan till Arboga, så finns ju möjligheten att hon de facto hade de kläder på sig i Arboga, som hon, enligt läkaren, hade på sig vid mötet, dvs en beige, knälång jacka med huva (se nedan det citat från FUP som Tulipan lade in i ett ovan inlägg). OM det är så, är det inte konstigt att/om CS inte kände igen sig på de "blurriga" stationsbilderna.

Citat ur FUP (kopierat från Tulipans inlägg ovan):
"Christine är iklädd samma beige knälånga jacka med huva, en mörk axelremsväska och det är
förmodligen samma väska som hon hade haft vid deras möte på fredagskvällen på Slussen.
Han kan inte säga något om övrig klädsel men hon såg piggare ut vid detta möte än vid mötet
på Slussen.
Den här axelremsväskan är av lite större modell och svart eller mörkblå till färgen. Mötet
utanför 42:an varade i 3 till 4 minuter"

OM CS hade ombyte med sig till mötet, torde inte jackan finnas i hennes väska - för skulle den kunna fått plats där? En förklaring skulle kanske kunna vara att hon lagt den i en box på centralen och bytte jackor där. För om hon hade den beige jackan på sig vid mötet med läkaren och INTE åkte hem innan resan till Arboga, så finns det väl inte många alternativ:

1. Hon hade den beige jackan på sig i Arboga.

2. Hon bytte från den beige jackan till en mörk, någonstans (och ev. bytte tillbaka, när hon kom hem).

Någon som kan förklara detta på något annat sätt?
2008-11-07, 03:40
Medlem
limahas avatar
Citat:

CS sier forklarer ulike ting om dette. Hun har vært og hentet to tunge bøker. Var kledd i lyse klær under møtet utenfor sykehuset når hun lånte sine penger. Hvorfor skulle hun ikke dra hjem med bøkene og skifte??

Den 14 mars møtte hun en venn i tunnelbanen etter vært i Arboga. Hun var da ikledd en mørk jakke og mørk veske. Hun dro hjem og skiftet før hun traff Clemet samme kveld. Tror ikke CS skiftet eller byttet klær før hun kom hjem sent på kvelden den 17 mars, heller.....
2008-11-07, 03:46
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om det stämmer som du skriver (fetmarkerade ovan), att CS inte var hemma i Skarpnäck mellan mötet med läkaren och resan till Arboga, så finns ju möjligheten att hon de facto hade de kläder på sig i Arboga, som hon, enligt läkaren, hade på sig vid mötet, dvs en beige, knälång jacka med huva (se nedan det citat från FUP som Tulipan lade in i ett ovan inlägg). OM det är så, är det inte konstigt att/om CS inte kände igen sig på de "blurriga" stationsbilderna.

Citat ur FUP (kopierat från Tulipans inlägg ovan):
"Christine är iklädd samma beige knälånga jacka med huva, en mörk axelremsväska och det är
på Slussen.
utanför 42:an varade i 3 till 4 minuter"

OM CS hade ombyte med sig till mötet, torde inte jackan finnas i hennes väska - för skulle den kunna fått plats där? En förklaring skulle kanske kunna vara att hon lagt den i en box på centralen och bytte jackor där. För om hon hade den beige jackan på sig vid mötet med läkaren och INTE åkte hem innan resan till Arboga, så finns det väl inte många alternativ:

1. Hon hade den beige jackan på sig i Arboga.

2. Hon bytte från den beige jackan till en mörk, någonstans (och ev. bytte tillbaka, när hon kom hem).

Någon som kan förklara detta på något annat sätt?
Det kanske skulle underlätta att välja mellan dina alternativ om vi hade några exempel på listiga mördare som räknar med att bli rejält nerstänkta med blod och därför hade ett ombyte med kläder med sig.
Senast redigerad av eloge 2008-11-07 kl. 03:59.
2008-11-07, 08:10
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Men nu säger CS att hon inte ser sig själv i bilderna som håller urlåg kvalité.
Läs mitt inlägg en gång till är du snäll... Hon har enligt egen utsago passerat där, men kan inte hitta sig själv.
Det tycker i vart fall jag är ytterst konstigt, oavsett kvalitet på filmen.
2008-11-07, 08:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Nu har ingen kunnat peka ut att det just är CS på bilderna som är i så usel kvalité.
I Tito rättegången så skakade juristerna i HR på huvuden där målsägaren berättelse spelades in på band men ingen kunde höra på grund av usel kvalité.

Sånt skit material håller inte rättsligt då det inget bevisar.
Bilderna kan föreställa vem som helst.
Varför svarar du inte på frågan? Den var om du skulle kunna peka ut dig själv...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in