2008-08-20, 16:04
Medlem
Något annat att fundera på i detta är, att när Cs kompisar träffade henne, efter att hon blivit släppt första gången i Tyskland, hade hon inget som helst behov av att prata om vad som hänt.
Vad hon precis blivit utsatt för - häktad för dubbelmord på barn.
Ingen reaktion, vad man kan förstå på förhören som finns i tillägget.

Hade jag suttit i förvar för en sådan sak, hade jag sannerligen varit i stort behov av att prata med vänner som befann sig i samma rum som jag.
Och när de hälsade på mig på psyket, efter att jag blivit släppt, hade jag varit bottenlöst förtvivlad över att någon kunnat tro att jag gjort detta.

Och DÅ, i det läget, hade jag gjort vad fan som helst för att komma i kontakt med T, för att med alla medel få honom att förstå att det inte var jag.

Men inte C.
Inte ett ord.
Inte en min - annat än fnitter.
Och bara lögner.
2008-08-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det här kanske är en väldigt dum jämförelse..men hur ska man tolka alla de andra i rätten som inte bryter ihop och gråter floder när alla dessa obehagliga saker kommer på tal? Är de empatilösa? Jag tänker då på journalister, åklagare och advokater. Men även de drabbade som varit starka och stöttat E osv..

Ingen av dem sitter som anklagade. Det gör C.
Ja, det är en ganska dum jämförelse. Enligt mig.
2008-08-20, 16:12
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Det här kanske är en väldigt dum jämförelse..men hur ska man tolka alla de andra i rätten som inte bryter ihop och gråter floder när alla dessa obehagliga saker kommer på tal? Är de empatilösa? Jag tänker då på journalister, åklagare och advokater. Men även de drabbade som varit starka och stöttat E osv..

Nu var det väl så att just då det uppmärksammade sos-samtalet spelades upp i rätten grät nästan ALLA närvarande...utom...
2008-08-20, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Ingen av dem sitter som anklagade. Det gör C.
Ja, det är en ganska dum jämförelse. Enligt mig.

Vad jag ville komma fram till att empatin inte sitter i antalet tårar eller hysteriska utbrott. Det är omöjligt att avgöra vad andra har för känslor bara för att de inte visar det.
2008-08-20, 16:14
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Hur tänker du nu?

Han tänker att vi övriga har dålig empati när det gäller att försöka sätta oss in i CS situation.
2008-08-20, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
En depresion i sig innebär väl inte att man förlorar all empati, dvs att bry sig om andra människor?
Tex en mamma som har fått sina två barn mördade och blivit halvt ihjälslagen själv?
Hade jag suttit häktad (oskyldig) för detta dåd så hade jag gråtit, varit förtvivlad, skrikit och bett om att någon skall lyssna på mig. Jag hade bett alla mina vänner komma och vittna, för att jag skall bli rentvådd.
Detta har ju CS lite problem med då hon inte vill röja sina kompisar...

Sant det håller jag med om, så hade nog jag också betett mej i det läget!
Men så hade även en utstuderad person betett sej. Jag tycker inte det går att dra slutsatser om skuld om vad som raporteras om hennes beteende faktiskt. Skillnad om man var där och själv SÅG henne, men vi ser ju hela tiden hur reportrar från början har velat få det till att hon är skyldig. Då blir det svårt att tro att deras rapportering är objektiv.

Dessutom, jag menar hur utåtagerande kan man egentligen vara i en rättsal? Den är inte till för att hon ska spela upp ett känsloregister, det finns ju inte så mkt utrymme för det.
Hon ska svara sakligt på frågor, man förväntas uppträda korrekt inte med gråt och skrik, och medicinering kan också spela in.

Men jag håller absolut med om det du sa, men det finns olika sätt att se det helt enkelt.
Senast redigerad av vhyt 2008-08-20 kl. 16:21.
2008-08-20, 16:21
Moderator
blomvattnares avatar
Nog för att jag tror att den nu åtalade är den skyldiga, men rätt ska vara rätt. CS har nu fått en massa kritik för att ha agerat känslokallt i rätten, när känsliga delar gås igenom.

Det skulle kunna vara så att hon "stänger av" när hon inte vill höra obehagliga detaljer. Ser ut att lyssna, men hör inte.

Inte för att det påverkar min tro om hennes skuld, men allt hon gör/inte gör behöver inte alltid betyda det värsta, eller utgöra någon sorts bevis.
2008-08-20, 16:25
Bannlyst
Citat:
Jag pratade faktiskt med en tjej i natt om det här. Hon hade ätit zoloft under ett års tid ungefär. Hon mådde bra av tabletterna men kände sig helt avtrubbad känslomässigt. Hon blev så skraj inför bristen på känslor att hon slutade med dom då hon föredrog att få gråtattacker och ilskna utbrott..
Hon sa faktiskt att hon kände sig helt empatilös..lite läskigt att höra i dessa sammanhang.

Nu ska jag inte försvara CS direkt men vi vet inte hur hon har agerat under den långa häktesperioden. Det har gått ganska lång tid och hon har säkert fått hjälp att bearbeta saker och ting. Och det är inte till stor hjälp att få utbrott i rättssalen, jag tror att människor stålsätter sig och försöker vara starka, precis som E tänkte och gjorde..(jag beundrar hennes styrka som hon visat under den här perioden)

"människor stålsätter sig och försöker vara starka, precis som E tänkte och gjorde..(jag beundrar hennes styrka som hon visat under den här perioden"

Ja det är otroligt vad den tjejen har fått klara av! Hon är nåt extra alltså!
E om du läser det här, Du är en fantastisk människa med en fantastisk styrka!

Det måste jag få säga after all is said and done!
2008-08-20, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Jag känner empati för offren, men jag förstår att CS inte gör det om hon mot all förmodan skulle vara oskyldig.

Saken är ju den att hennes känslor av empati kan ju överskuggas av förbittring om hon är oskyldigt anklagad. Dvs att hon känner agg och bitterhet mot E och T för att hon upplever att det är deras fel att hon sitter där hon sitter. Då kan ju de känslorna ta överhand över empatin.
Speciellt som hon verkar ha psykiska problem.
2008-08-20, 16:35
Bannlyst
Citat:

Mycket mycket sant Marioo.
2008-08-20, 16:39
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
ska spela upp ett känsloregister, det finns ju inte så mkt utrymme för det.
Hon ska svara sakligt på frågor, man förväntas uppträda korrekt inte med gråt och skrik, och medicinering kan också spela in.

Jag har svårt för att tro att hon är medicinerad. Hon avbröt ju själv sin medicinering tidigare. Kan ju vara hennes haschrökande som hindrar henne från att känna? visa nåt.
2008-08-20, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Saken är ju den att hennes känslor av empati kan ju överskuggas av förbittring om hon är oskyldigt anklagad. Dvs att hon känner agg och bitterhet mot E och T för att hon upplever att det är deras fel att hon sitter där hon sitter. Då kan ju de känslorna ta överhand över empatin.
Speciellt som hon verkar ha psykiska problem.

Precis vad jag tror också! Det lite "barnsliga" beteendet är för övrigt typiskt för alla de tre personlighetsstörningar som här applicerats på CS - narcissistisk, emotionell instabil (borderline) och antisocial (psykopati).

Föreställ er en överpubertal fjortis med bristande verklighetsuppfattning. CS har helt enkelt inte ens tagit in det fruktansvärda som faktiskt har hänt här, hon uppfattar det bara som en mindgame hon kan fixa genom att vara trotsig och distansera sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in