2008-10-15, 19:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Hej på er, har föjlt de olika trådarna slaviskt. Att CS har mycket emot sig står bortom allt rimligt tvivel men ska man kritisera utredningen som tillika lett till åtal är jag frågande till den totala avsaknaden av granskningen av pappans eventuella fiender. Rätta mig gärna om jag har fel, men enligt min uppfattning har polisen enbart riktat in sig på att granska Ts respektive Es tidigare relationer. Att dådet skulle kunna vara riktat mot pappan till barnen verkar inte vara utrett.

Inte för att jag vet med säkerhet, men nog har det väl stått i trådarna att de inblandades liv har vänts ut och in. Jag har alltid utgått från att det även gäller pappan till barnen.

Eftersom han inte har stått åtalad, och dessutom är helt och hållet friad från misstankar, så kanske den delen av utredningen har hamnat i slasken.
2008-10-15, 19:39
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tror faktiskt jag sitter inne med Torbjörns tankar.
Han har blivit extremt försiktig med namnpubliceringar på DN. Detta för att markera att han inte längre är kvällstidningsmänniska.
Det har han faktiskt själv sagt ett par gånger.
Tror därför inte man kan dra några större slutsatser. Framförallt kan du inte dra några andra slutsatser än att TL möjligen tvivlar på CS skuld.
Reportrarna som skriver om det låter inte åsikterna skina igenom.
Det är just den slutsatsen jag drar utifrån dagens artiklar i tidningen, om ens slutsats. Tolkning eller antagande passar bättre.

Så där, nu har man helgarederat sig
2008-10-15, 19:42
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Jo jag minns!
Du och även Smålandtintin tyckte inte att SÅC var något att ha!

Du har en poäng där.
Glad?

Det enda jag hört om SÅC innan vad det som stått om honom i samband m Rödeby, vet inte om jag uttryckligen sa mej vilja köpa hans böcker men jag är fortfarande intresserad att läsa något han skrivit, faktiskt.
Jag är bara övertygad om att han har fel just i Emmas fall.

Sedan är det inte bara tintin som berättat om han uppträdande vid olika tillfällen vilket fick mej att fundera över hur han ses utomlands, har han ingen konkurrens (förutom en död Saida..) i Sverige säjer "han är bäst" inte lika mycket som om de vore flera forskare inom samma gebit.
2008-10-15, 19:42
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Inte för att jag vet med säkerhet, men nog har det väl stått i trådarna att de inblandades liv har vänts ut och in. Jag har alltid utgått från att det även gäller pappan till barnen.

Eftersom han inte har stått åtalad, och dessutom är helt och hållet friad från misstankar, så kanske den delen av utredningen har hamnat i slasken.

Inte kanske, det har den, det står dessutom i FUP!
2008-10-15, 19:47
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Jag kanske minns helt fel, men visst var det någon annan som också tillfrågades om detta under rättegången, någon som inte alls var lika överjävla tvärsäker på vad hon kunde minnas och inte? En rättsläkare, kanske?

Emmas neurolog, minns inte namnet på honom men han lämnade mer öppet, ja.
2008-10-15, 20:05
Medlem
Steppvargens avatar
Enligt min uppfattning bygger domen mot CS till viss del på känslomässiga resonemang snarare än rationella. Jag är ingen jurist, mitt kuskapsområde ligger inom psykiatrin (möjligen får jag anledning at återkomma till detta) men tror mig veta att 90% av tingsrättens domar fastställs av hovrätten. PIE har överklagat allt och torskat varje gång, vilket gör att jag har svårt att tro att Cs och PIE skulle vinna den sista striden (vilket också är den enda i längden betydelsefulla). Men efter att ha läst domen är jag inte lika säker. Tycker inte att de lyckats bevisa att det är ställt bortom allt rimligt tvivel att hon är skyldig.
2008-10-15, 20:21
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Tycker inte att de lyckats bevisa att det är ställt bortom allt rimligt tvivel att hon är skyldig.

Vilken tur för åklagaren att hon inte behöver bevisa att det är ställt bortom allt rimligt tvivel då

Svensk rätt använder uttrycket "utom rimligt tvivel", vilket i Wikipedia beskrivs på följande sätt (och med tanke på formuleringen så misstänker jag att dom saxat från en dom eller annan juridisk text):

Citat:
Att en tilltalad agerat i enlighet med ett gärningspåstående är styrkt "utom/bortom rimligt tvivel" om de enda tvivel som finns kvar kring huruvida den tilltalade agerat som åklagaren påstått är orimliga. Det är i så fall visat att den tilltalade agerat som åklagaren påstått. Åtalet är då normalt styrkt och den tilltalade skall således normalt tilldömas ett straff. Således kan man tillåta tvivel kring huruvida den tilltalade begått den påstådda gärningen så länge dessa tvivel inte ligger inom rimlighetens gräns.
2008-10-15, 20:26
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Inte kanske, det har den, det står dessutom i FUP!

Okej då får jag lägga mina skeptiska tankar om polisens arbete åt sidan, åtminstone i detta fall. Var faktiskt orolig över att de missat pappans förflutna. Dels pågrund av att han felaktigt anklagades och dels på grund av att polisen möjligen blev allt för ivriga över att de i samma ögonblick som pappan släpptes hittade en ny misstänkt (den numera rikskända tyskan).
2008-10-15, 20:33
Medlem
Tuesdays avatar
http://www.journalisten.se/artikel/17097/jigenius-indiciedom-ej-hinder-foer-namnpublicering

Intressant slutsats. Innebär det då att samtliga medier i Sverige tog ställning mot exempelvis Lidköpingmördarens morddom som HovR fastställde förra veckan? Eller mot Tubays mördare, en betydligt äldre man? De domarna var inte byggda på indicier.

Tar tyska medier ställning då ingen har publicerat namnet Schürrer? Der Spiegel m fl kör med blurrade CS-foton efter domen.

http://www.spiegel.de/panorama/justiz/0,1518,584009,00.html

...medan Die Welt, som kör oblurrat, tar ställning?

http://www.welt.de/vermischtes/article2574079/Lebenslange-Haft-fuer-deutsche-Studentin.html
2008-10-15, 20:44
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
http://www.journalisten.se/artikel/17097/jigenius-indiciedom-ej-hinder-foer-namnpublicering

Intressant slutsats. Innebär det då att samtliga medier i Sverige tog ställning mot exempelvis Lidköpingmördarens morddom som HovR fastställde förra veckan? Eller mot Tubays mördare, en betydligt äldre man? De domarna var inte byggda på indicier.

Tar tyska medier ställning då ingen har publicerat namnet Schürrer? Der Spiegel m fl kör med blurrade CS-foton efter domen.

Med tanke på att Jigenius uttalar sig om ett specifikt svenskt fall där endast två stora aktörer avstått från publicering så är det nog lite "halmgubbe"-varning på dina följdfrågor...
2008-10-15, 20:45
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Vilken tur för åklagaren att hon inte behöver bevisa att det är ställt bortom allt rimligt tvivel då

Svensk rätt använder uttrycket "utom rimligt tvivel", vilket i Wikipedia beskrivs på följande sätt (och med tanke på formuleringen så misstänker jag att dom saxat från en dom eller annan juridisk text):

Okej, du har säkert rätt i sak. Men jag struntar i det juridiska fikonspråket. Jag är dock osäker på om bevisningen håller. Inget Dna, inga fingeravtryck, inget mordvapen, inga skor, ett utpekande som döms ut av Sveriges främsta minnesexpert och hennes beslagtagna kläder har inte heller gett någon fullträff. Jag är helt enkelt osäker på om HR gör samma bedömning som TR.
2008-10-15, 21:01
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Okej, du har säkert rätt i sak. Men jag struntar i det juridiska fikonspråket. Jag är dock osäker på om bevisningen håller. Inget Dna, inga fingeravtryck, inget mordvapen, inga skor, ett utpekande som döms ut av Sveriges främsta minnesexpert och hennes beslagtagna kläder har inte heller gett någon fullträff. Jag är helt enkelt osäker på om HR gör samma bedömning som TR.

Glöm då inte lögnerna om:
- mordvapen
- skor
- kläder
Lögner som TR ansåg vara besvärnade för CS

När det gäller utpekandet så har TR sett bort från det, altså inte tagit hänsyn till det i domen.
Frånvaron av DNA har förklarats, och vem säger att CS nödvändigtvis måste ha lämnat fingeravtryck

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in