2008-10-08, 13:36
Medlem
Tuesdays avatar
Uppdaterade inte så jag missade detta tillägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate

Står inte detta heller i RPU?:

Christine Schürrer har haft kontakt med psykiatrin sedan 2007 och har uppvisat ett självdestruktivt beteende. Hon har behandlats med antidepressiva läkemedel. Diagnostiskt har vissa särdrag nämnts som möjligen kan förklara hennes psykiska problem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3488566.ab

Mer eller mindre, men citatet är fortfarande från PK. Han gör en grov sammanfattning.

Ang. den fetstilade meningen syftar den på vad man kunnat utläsa ur CS´ journaler från öppenvården (se FUP).

Citat:
Ursprungligen postat av RPU
Det har inte varit möjligt inom ramen för denna undersökning att få fram underlag som skulle tillåta ett diagnostiskt och differentialdiagnostiskt resonemang.

Rättspsyks egen fetmarkering.
2008-10-08, 13:49
Medlem
Frubeates avatar

Står inte detta heller i RPU?:

Christine Schürrer har haft kontakt med psykiatrin sedan 2007 och har uppvisat ett självdestruktivt beteende. Hon har behandlats med antidepressiva läkemedel. Diagnostiskt har vissa särdrag nämnts som möjligen kan förklara hennes psykiska problem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3488566.ab

Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Mer eller mindre, men citatet är fortfarande från PK. Han gör en grov sammanfattning.

Ang. den fetstilade meningen syftar den på vad man kunnat utläsa ur CS´ journaler från öppenvården (se FUP).

Åter igen tack :-)
Bara spekulationer detta: men man kan ju undra om CS vägrade samarbeta på rättsspyk pga att hon inte ville att dessa särdrag som nämns i hennes journaler från öppenvården skulle analyseras...
Jo, jag vet att hon uppgett andra skäl för sin vägran, men det behöver ju inte vara sant
2008-10-08, 14:17
Medlem
Tuesdays avatar
Å andra sidan verkar CS ha medverkat i den lilla sinnesundersökningen.

Domen finns att hämta i pappersform i Västerås TR och kan fås via fax, kl.11 på tisdag. Ännu ej bestämt om de ger ut den i pdf.
2008-10-08, 14:31
Medlem
Frubeates avatar
Postat av Frubeate:
Bara spekulationer detta: men man kan ju undra om CS vägrade samarbeta på rättsspyk pga att hon inte ville att dessa särdrag som nämns i hennes journaler från öppenvården skulle analyseras...
Jo, jag vet att hon uppgett andra skäl för sin vägran, men det behöver ju inte vara sant

Citat:
Å andra sidan verkar CS ha medverkat i den lilla sinnesundersökningen.

Iof, men om man nu antar att CS själv inte var riktigt "medveten" om sina särdrag, hon kanske inte alls innsåg själv hur andra uppfattade henne innan den lilla sinnesundersökningen...
När det då kommer fram hur hon kan uppfattas, skulle jag tro att hon kanske inte vill att någon forskar mer i detta, eftersom hon antar att det kan ligga henne till last i skuldfrågan på något sätt
(Åter bara mina spekulationer)
2008-10-08, 14:35
Medlem
BoISarens avatar
Emma: Hon har dödat mina barn

Citat:
I dag mötte Emma Jangestig sina barns misstänkta mördare i tingsrätten för sista gången.
Christine Schürrer satt mitt emot henne i tjugo minuter.
- Jag tänkte bara att det är hon som har dödat mina barn, säger Emma Jangestig.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1326943/emma-hon-har-dodat-mina-barn
2008-10-08, 20:33
Medlem
limahas avatar
Citat:
Postat av Frubeate:

Iof, men om man nu antar att CS själv inte var riktigt "medveten" om sina särdrag, hon kanske inte alls innsåg själv hur andra uppfattade henne innan den lilla sinnesundersökningen...
När det då kommer fram hur hon kan uppfattas, skulle jag tro att hon kanske inte vill att någon forskar mer i detta, eftersom hon antar att det kan ligga henne till last i skuldfrågan på något sätt

Fet tekst: Bra spekulasjoner! Jeg kjøper den ....

CS (og forsvaret?) forstår underveis at om de skal ha mulighet til det skal gå deres vei, så må de unngå alt som kan styrke at CS har brister som styrker/støtter opp henne som GM.... TR er kjørt. Det er neste runde som gjelder...

Tiden som nå har gått, viser CS har sterk vilje. Hun har ikke vist tegn til kaos i sitt indre. Det viser hun er fullt tilregnelig for sine handlinger. Noe jeg hele tiden har trodd. Jeg har tidl. skrevet hvilken personlighetsbrist som kan forklare at hun gjennomførte ugjerningen.

Jeg kan også tenke meg hva hennes "masterplan" gikk ut på. Derfor hastet det å forhindre flyttingen til Verktygt. Hun klarte ikke det, heller ikke utslette målet, som var E.

I stedet ble 2 uskyldige barn ofret når hun endelig, innenfor døra kunne slippe løs sitt oppsamlede hat som hadde glødet under den kontrollerte fasaden. Denne personen har egenskapene til å stenge av følelser og har manglende empati.

Jeg personlig, tror ikke CS bevisst hadde planlagt drapene på barna. De kunne jo sove.... Men når hatet fikk utløp, så var de der, rett framfor henne. De som også fikk kjærligheten fra T.

Men GM har på en eller annen måte forsikret seg om at ingen besøkende var tilstede i huset når angrepet kom. Tenk om naboen var på besøk?

Så om GM forsikret seg utenfra, gjennom vinduer at hun var alene, da kunne denne også se barna. Likevel ble drapene gjennomført Det er skjerpende!
Senast redigerad av limaha 2008-10-08 kl. 20:36.
2008-10-08, 22:08
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
har någon kommit någonstans med efterforskningarna kring CS familj, deras samhällsställning, inflytande och inom vilken näring den är verksam samt om deras ekonomiska inflytande? Mycket viktigt eftersom det är nyckeln till hemligstämplingen.

Du är bara för rolig med dessa vaga anspelningar, som med 100% säkerhet är rent nonsens.
2008-10-09, 00:44
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:

Ponera att det kan förhålla sig så. Lilla undersökningen gjordes i mitten av maj. CS fick ta del av FUP i mitten av juli. Först då fick hon läsa sina patientjournaler etc. Ponera att hon som tysk inte har koll på att man kan begära ut journalkopior, och ej har gjort det tidigare. De flesta svenskar läser inte sina journaler. Isåfall konfronterades hon med diagnosfunderingarna i juli. Svart på vitt, rörande henne själv. Plus all annan information i FUP, t ex uppgifter i förhör om hur människor som hon har umgåtts med egentligen har uppfattat henne. Ja, man kan undra hur hon upplevde att få ta del av allting.

Å andra sidan uppfattar jag inte CS som en person som bryr sig om hur omgivningen upplever henne. Har undrat om hon över huvud taget reflekterar över det.
2008-10-09, 01:12
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ponera att det kan förhålla sig så. Lilla undersökningen gjordes i mitten av maj. CS fick ta del av FUP i mitten av juli. Först då fick hon läsa sina patientjournaler etc. Ponera att hon som tysk inte har koll på att man kan begära ut journalkopior, och ej har gjort det tidigare. De flesta svenskar läser inte sina journaler. Isåfall konfronterades hon med diagnosfunderingarna i juli. Svart på vitt, rörande henne själv. Plus all annan information i FUP, t ex uppgifter i förhör om hur människor som hon har umgåtts med egentligen har uppfattat henne. Ja, man kan undra hur hon upplevde att få ta del av allting.

Å andra sidan uppfattar jag inte CS som en person som bryr sig om hur omgivningen upplever henne. Har undrat om hon över huvud taget reflekterar över det.

Nej, det är inte säkert hon bryr sig om hur andra upplever henne.
Men om det är så att hon vanligtvis inte reflekterar över det, så skulle jag tro att FU och pasientjournaler med diagnosfunderingar fikk henne att tänka till.
I synnerhet då hon befinner sig i den situationen att hon ska åtalas för mord på två barn och mordförsök på deras mamma.
Hon ser nog att det inte ser vidare bra ut att andra har funderingar kring hennes särdrag och möjliga psykiska störningar.
Detta vill hon inte att de ska rota mer i!

PS: Hon har uttalat att hon kunde tänka sig samarbeta med rättspsyk om hon döms i en högre instans. Jag tycker det uttalandet låter lite knepigt för CS's del....
2008-10-09, 05:56
Medlem
miapetters avatar
Citat:

Jag är faktiskt bekymrad över hur hon upplever dessa "svek" från omkringvarande?
Ts enorma svek, att göra slut, landade ju inte riktigt i god jord kan man väl säja...
2008-10-09, 12:25
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag är faktiskt bekymrad över hur hon upplever dessa "svek" från omkringvarande?
Ts enorma svek, att göra slut, landade ju inte riktigt i god jord kan man väl säja...

Ja det kan man fråga sig, och CS som sätter sina vänner så högt.
Hur reagerar man när vänner "sviker", när journalanteckningar antyder att man har "särdrag", kanske psykiska störningar...
Möjligtvis hadde inte CS räknat med detta, och det kan vara en del av förklaringen till hennes beteende i rätten.
2008-10-09, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

Har C pratat om ett enormt svek, detta måste jag ha missat. Men något man kan fundera över är att hon är en människa som vänder sig inåt, sedan så är hon inte allvarligt sjuk.

Värre är det med folk som är impulsiva och raska går från ord till handling, med snabba växlingar och starkt hat. Dessa personer bekymrar mig mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in