2008-09-18, 01:08
  #9793
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
---

Att som E.B. säga att det ska vara fråga om undantagsfall kan mycket väl vara att bära det för långt. (Om man inte med undantag avser att betona att huvudregeln är att tre nämndemän ingår i en fullsutten rätt).

Paragrafen har ändrats sedan 1982. Ändringarna har inte föranlett författaren till rättegångsbalkskommentaren att ta bort hänvisningen till utskottets mening. Som kuriosa kan jag nämna att kommentaren till RB uppdateras kontinuerligt, minst tre gånger per år.

Tack för en mycket bra förklaring. Märks det att jag är journalist med alla följdfrågor?
__________________
Senast redigerad av smålandtintin 2008-09-18 kl. 01:17. Anledning: Dumhet hos avsändaren
2008-09-18, 11:22
  #9794
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin Man
Som du säkert känner till bjuder modern svensk rättstradition att stor vikt fästs vid uttalanden som görs i lagens förarbeten. Det är inte ovanligt att man vid lagtolkning i det praktiska livet hänvisar till vad utskottet uttalat.
Så ar det ju varit sedan rätt länge. Men är det inte så att riktigt modern svensk rättstolkning har börjat spela ner förarbetenas betydelse, i och med att det här med att kika på förarbeten saknar motsvarighet i allmän europeisk rättstradition, och allt fler typer av svenska domstolsavgöranden kan komma att överprövas i EU-domstolen?
2008-09-18, 12:51
  #9795
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Så ar det ju varit sedan rätt länge. Men är det inte så att riktigt modern svensk rättstolkning har börjat spela ner förarbetenas betydelse, i och med att det här med att kika på förarbeten saknar motsvarighet i allmän europeisk rättstradition, och allt fler typer av svenska domstolsavgöranden kan komma att överprövas i EU-domstolen?

Jodå, så är det. Det finns en tendens åt det hållet.
2008-09-18, 16:00
  #9796
Medlem
miapetters avatar
Datainspektionen har under dagen diskuterat frågan om Arboga FUps
publicering på bl a olika torrentsiter, huruvida detta strider mot PUL vill säja.
De har inte kommit fram till något svar ännu men lovar att det kommer senast nästa vecka.
2008-09-18, 16:31
  #9797
Medlem
Frubeates avatar
Jäv igen....

Så här står det: Jäv är en juridisk invändning mot någons behörighet att fatta beslut eller delta i handläggning när det finns risk för partiskhet

Kan en nämndeman bli jävig/partisk under rättens gång, även om han/hon inte var det innledningsvis?

Uggla:
Hon har sagt sig jävig att handlägga och besluta.
Menar hon då att hon var det från början, eller menar hon att hon blivit partisk under rättegången?
Det är lätt att begripa att hon kan ha varit det innledningsvis, men hur förlarar man att hon blivit det efter hand?
Ligger inte det i en rättegångs natur att göra sig upp en mening om det man hör och ser? Hur kan detta i så fall göra henne partisk?

*kliar mig i håret*

Kan någon med kunnskap förklara?
__________________
Senast redigerad av Frubeate 2008-09-18 kl. 16:43.
2008-09-18, 18:24
  #9798
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Jäv igen....

Så här står det: Jäv är en juridisk invändning mot någons behörighet att fatta beslut eller delta i handläggning när det finns risk för partiskhet

Kan en nämndeman bli jävig/partisk under rättens gång, även om han/hon inte var det innledningsvis?

Uggla:
Hon har sagt sig jävig att handlägga och besluta.
Menar hon då att hon var det från början, eller menar hon att hon blivit partisk under rättegången?
Det är lätt att begripa att hon kan ha varit det innledningsvis, men hur förlarar man att hon blivit det efter hand?
Ligger inte det i en rättegångs natur att göra sig upp en mening om det man hör och ser? Hur kan detta i så fall göra henne partisk?

*kliar mig i håret*

Kan någon med kunnskap förklara?

Jag får svara mig själv (har kliat lite ekstra i håret )

Om man inte varit partisk från början, så kan man bli det under rättegången om man tar del i information i media, och låter det påverka..?
Andra möjligheter?
2008-09-18, 18:30
  #9799
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Jag får svara mig själv (har kliat lite ekstra i håret )

Om man inte varit partisk från början, så kan man bli det under rättegången om man tar del i information i media, och låter det påverka..?
Andra möjligheter?
Till skillnad från i USA är inte juryn (i Sverige nämndemännen + lag/rådman) i karantän, utan åker hem och kollar rapport efter rättegångsdagen. Det är inget fel att få information via media.
Om man däremot till exempel skulle bli ihop med den tilltalade under rättegången blir man ju partisk...
2008-09-18, 18:43
  #9800
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Till skillnad från i USA är inte juryn (i Sverige nämndemännen + lag/rådman) i karantän, utan åker hem och kollar rapport efter rättegångsdagen. Det är inget fel att få information via media.
Om man däremot till exempel skulle bli ihop med den tilltalade under rättegången blir man ju partisk...

Hade varit intressant att veta hur hennes jäv uppstått, vad som gjör att hon anser sig partisk
2008-09-18, 18:45
  #9801
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Hade varit intressant att veta hur hennes jäv uppstått, vad som gjör att hon anser sig partisk
Det finns i Sverige något som heter delikatessjäv. Det innebär att man avsäger sig sin plats, inte för att man är jävig utan för att man kan uppfattas som jävig. Jag undrar om det inte är det hon menar.
2008-09-18, 18:55
  #9802
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det finns i Sverige något som heter delikatessjäv. Det innebär att man avsäger sig sin plats, inte för att man är jävig utan för att man kan uppfattas som jävig. Jag undrar om det inte är det hon menar.

Hittade detta:
Delikatessjäv: En person är "jävig ”om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ärendet

Kan nog vara det hon menar ja
2008-09-18, 18:56
  #9803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det finns i Sverige något som heter delikatessjäv. Det innebär att man avsäger sig sin plats, inte för att man är jävig utan för att man kan uppfattas som jävig. Jag undrar om det inte är det hon menar.

Just det... det är något åt det hållet mina tankar varit i frågan.
Att ha en förutfattad åsikt om någon kan man beskriva som delikatessjäv. I Arbogamålet skulle det kunna betyda att man bestämt sig pga egna åsikter i ett tidigt stadium.

11 § förvaltningslagen
Den som skall handlägga ett ärende är jävig
1. om saken angår honom själv eller hans make, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående eller om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för honom själv eller någon närstående,
2. om han eller någon närstående är ställföreträdare för den som saken angår eller för någon som kan vänta synnerlig nytta eller skada av ärendets utgång,
3. om ärendet har väckts hos myndigheten genom överklagande eller underställning av en annan myndighets beslut eller på grund av tillsyn över en annan myndighet och han tidigare hos den andra myndigheten har deltagit i den slutliga handläggningen av ett ärende som rör saken,
4. om han har fört talan som ombud eller mot ersättning biträtt någon i saken, eller
5. om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ärendet. Från jäv bortses när frågan om opartiskhet uppenbarligen saknar betydelse.
2008-09-18, 18:58
  #9804
Medlem
Delikatessjäv

– Delikatessjäv: Även andra situationer kan innebära att vår opartiskhet kan ifrågasättas. Då föreligger delikatessjäv. Regeln om delikatessjäv är mycket allmänt hållen varför det är svårt att räkna upp alla de situationer där den kan bli aktuell. Om ärendet berör någon som är vän eller ovän till oss eller om vi står i ett mer markant beroendeförhållande till någon part, t.ex. genom en större skuld, är vi jäviga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in