2008-09-08, 22:25
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Just det, och ett sådant bevis finns: E's utpekande.

För er som är intresserade finns en jämnförelse til ett " gammalt" fall i Norge, som i dessa dagar blivit aktuellt igen: 2 små flicor på 8 och 10 år blev våldtagna och mördade i Baneheia i 2000. Två unga männ dömdes. Den ena av dem fanns överhuvudtaget ingen teknisk bevisning på som kunde binda honom til mordplatsen. han fälldes pga den andra gärningsmannens förklaringar och erkännande.
Vill ni läsa så gå til:
www.vg.no
www.dagbladet.no
www.tv2.no
På svenska
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1292058/barnamordaren-i-intervju-jag-ar-bara-domd-pa-kanslor
2008-09-08, 22:27
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
DET tror jag också.
Men...en liten tveka kanske...HAR denna minnesexpert sått tvivel om E's minne?
Det var ju exakt vad han gjorde.
Jag tvivlar starkt på hans kompetens som det ser ut nu. Han har fått en hel del kritik från andra "experter" och tyckare som påstår att han svävar ut en del och ofta påstår saker som han inte har grund för.
Hans åsikter gick tydligen inte hem hos tingsrätten.
2008-09-08, 22:27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vi får se hur tingsrätten skriver domen. Frågan är vad man ser som stödbevisning till vad, och hur tydligt, och på vilka grunder, man dissar Christiansson om man väljer att fästa stor vikt vid E.s vittnesmål. Det är inte självklart att en fällande dom behöver förutsätta att man har köpt E.s vittnesmål rakt av.

Vad menar du att en fällande dom skulle grunda sig på, som starkast, om det inte är E´s utpekande?
2008-09-08, 22:29
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
På svenska
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1292058/barnamordaren-i-intervju-jag-ar-bara-domd-pa-kanslor

He he, ja se där, den har jag missat
Som i Arboga-saken väckte Baneheia-saken MYCKET starka känslor, i Norge.
2008-09-08, 22:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Det var ju exakt vad han gjorde.
Jag tvivlar starkt på hans kompetens som det ser ut nu. Han har fått en hel del kritik från andra "experter" och tyckare som påstår att han svävar ut en del och ofta påstår saker som han inte har grund för.
Hans åsikter gick tydligen inte hem hos tingsrätten.

Är det kritik från andra minnespsykologer? Annars kan man förstå kritiken... Psykologer med exempelvis kognitiv inriktning skulle man kunna tänka sig vara del av en sådan kritik.
2008-09-08, 22:33
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Är det kritik från andra minnespsykologer? Annars kan man förstå kritiken... Psykologer med exempelvis kognitiv inriktning skulle man kunna tänka sig vara del av en sådan kritik.
Vad jag vet så är det kritik från andra minnespsykologer och kriminologer som ofta möter brotts- och olycksoffer i olika situationer.
Minnesdiskussionen hittar du ett antal sidor bakåt i tråden.
2008-09-08, 22:35
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Vi får se hur tingsrätten skriver domen. Frågan är vad man ser som stödbevisning till vad, och hur tydligt, och på vilka grunder, man dissar Christiansson om man väljer att fästa stor vikt vid E.s vittnesmål. Det är inte självklart att en fällande dom behöver förutsätta att man har köpt E.s vittnesmål rakt av.

Ja, domen blir intressant att läsa.
2008-09-08, 22:43
Medlem
JaneCs avatar
Någon som vet (kan gissa) vilket språk sinnesundersökningen kommer att genomföras på? Har CS rätt att begära tolkning till/från tyska hela vägen ifall hon så önskar?
2008-09-08, 22:51
Medlem
Gosegrisens avatar
Hon har påbörjat den rättspsykiatriska undersökningen nu läste jag i tidningen. Däremot står det inte hur lång tid en sån undersökning tar. Är det någon som vet hur lång tid det kommer ta?
2008-09-08, 22:53
Medlem
uffe24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosegrisen
Hon har påbörjat den rättspsykiatriska undersökningen nu läste jag i tidningen. Däremot står det inte hur lång tid en sån undersökning tar. Är det någon som vet hur lång tid det kommer ta?

4 veckor - eftersom hon är häktad

annars 6 veckor

källa http://www.rmv.se/
Senast redigerad av uffe24 2008-09-08 kl. 22:57.
2008-09-08, 23:00
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Här står lite att läsa och detta team kommer inte pressa utan mer göra en bedömning av sina iaktagelser och samtal under dessa veckor CS vistas där.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1292745/tyskan-ska-undersokas-i-fyra-veckor

Citat:
"Under tiden på Huddingen ska ett team experter avgöra om Christine Schürrer led av en allvarlig psykiska störning vid tidpunkten då mordet begicks"

Jag grunnar på en sak efter att ha läst artikeln.

Att CS bryter ihop och erkänner tror jag är en utopi, tyvärr.
(Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om någon kan komma på något fall där den åtalade nekar till brott men plötsligt har lagt alla korten på bordet när personen genomgår en RPU? Ska vi tolka detta som att det "aldrig" har hänt?)

I vilket fall, ett team ska ta reda på CS psykiska status vid tidpunkten för morden.
CS nekar till att hon har någonting att göra med brottet. Hon befann sig, enligt henne, helt naturligt i Arboga vid detta tillfälle.
Hon verkar inte ens beklaga sin otur till detta sammanträffande utan hennes inställning framstår glasklart.

-Jag var i Arboga för att titta på stenar! Punkt och slut!

Så där sitter teamet med en som hävdar sin oskuld.
-Hur kan man avläsa om en person hade en psykisk störning vid tidpunkten för ett brott när personen med all sannolikhet vägrar att ge sin version av själva brottshändelsen?

Jag vet att de har sina metoder (frågan är vilka?) för att kunna göra en bedömning men jag funderar på hur svårt det måste vara att komma fram till ett rättvis omdöme när varken brottshandling, ev. planering eller motiv kommer att diskuteras.
2008-09-08, 23:04
Medlem
Citat:

Es förefaller alltmer säker vid varje intervjuv men frågan är om om det är av självsäkerhet eller allt klarare minnen. Hur som helst finns det saker som talar emot SÅCs tvärsäkra utlåtande och det är väldigt förvånande.
Jag har tidigare påstått att man inte kan generalisera huvudskador och dess följder av självklara skäl. Neurologen från Karolinska gav stöd till den tesen med sitt uttalande som inte följde SÅCs förklaring fullt ut.
Givetvis ska inte SÅC dissas men hans vittnesmål i tingsrätten imponerade inte, om man kan säga så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in