Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Här står lite att läsa och detta team kommer inte pressa utan mer göra en bedömning av sina iaktagelser och samtal under dessa veckor CS vistas där.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1292745/tyskan-ska-undersokas-i-fyra-veckor
Citat:
"Under tiden på Huddingen ska ett team experter avgöra om Christine Schürrer led av en allvarlig psykiska störning vid tidpunkten då mordet begicks"
Jag grunnar på en sak efter att ha läst artikeln.
Att CS bryter ihop och erkänner tror jag är en utopi, tyvärr.
(Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om någon kan komma på något fall där den åtalade nekar till brott men plötsligt har lagt alla korten på bordet när personen genomgår en RPU? Ska vi tolka detta som att det "aldrig" har hänt?)
I vilket fall, ett team ska ta reda på CS psykiska status vid tidpunkten för morden.
CS nekar till att hon har någonting att göra med brottet. Hon befann sig, enligt henne, helt naturligt i Arboga vid detta tillfälle.
Hon verkar inte ens beklaga sin otur till detta sammanträffande utan hennes inställning framstår glasklart.
-Jag var i Arboga för att titta på stenar! Punkt och slut!
Så där sitter teamet med en som hävdar sin oskuld.
-Hur kan man avläsa om en person hade en psykisk störning vid tidpunkten för ett brott när personen med all sannolikhet vägrar att ge sin version av själva brottshändelsen?
Jag vet att de har sina metoder (frågan är vilka?) för att kunna göra en bedömning men jag funderar på hur svårt det måste vara att komma fram till ett rättvis omdöme när varken brottshandling, ev. planering eller motiv kommer att diskuteras.