2008-10-03, 07:58
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Kände igen är inte lika med att peka ut.
Det fanns endast en åtalad som satt på bänken och t.o.m en ett åring hade kunnat känna igen eller peka ut den enda människan man bad dem peka på.
Jo, men att peka ut och känna igen är två helt skilda saker...
2008-10-03, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Då bevisar det vad SÅC hävdat. E minns inget av händelseförloppet.

Har han verkligen hävdat det? SÅC gick med på att göra en ny undersökning inför HR. Tycker du SÅC låter trovärdig? Jag tycker inte det. Och ändå ska han kallas expert
2008-10-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det kan tänkas - men ingen som också kan matcha en övervakningskamera; i sin tur matchande såväl mordtid som tågtider och mobilpejling. - Den alternative gärningsmannen bär en mörk jacka med väl tilltagen huva, och synes också vara vänsterhänt, men som tur är skiljer sig dennes appearance radikalt från CS:s - som under runstensrallyt den 12, 14 resp. 17 mars bär en champagnefärgad täckkappa och ett par nyinköpta svarta syntetläderskor med svarta skosnören vilka skor hon hittat hemma hos sin framlidna mor - nej, fel av mig: Hon var iklädd ett par blå-vita Adidasskor – fel igen: Svarta gymnastikskor med vita skosnören, eller ett par skor som ingen sett och som efter dividerande om polisens packlistor och annat smått och gott så småningom försvann under vistelsen på den psykiatriska klinik dit CS tog sin tillflykt efter första häktningsomgången. Var CS inköpt sina promenadskor kan hon dessvärre inte ge någon ledtråd om eftersom hon haft mycket annat att tänka på den senaste tiden, bl a mordhotade vänner och en mördare som går lös. De Vans-skor en skumögd hyresvärdinna och ett antal halvblinda vittnen säger sig ha sett både före CS:s vistelse i S-näck och tiden som följde fram till morddagen, kastades pga ett sulhål när CS gjorde sig av med diverse gamla kläder i Berlin i januari 2008. Tre digitalfoton har ävenledes försvunnit, och polisens klantiga tekniker har förstås inte lyckats återskapa de raderade fornfyndsmotiv som CS med en flämtande pannlampa försökt föreviga i Runstensskogen. Inte heller vet man vem som kan ha avsatt det fingeravtryck som säkrats på nedre delen av ledstången till trappan i huset, men samtidigt förefaller saken ganska enkel: Gärningsmannen bar som de flesta andra gärningsmän vid den här typen av brott ett par åtsittande handskar och kan således inte ha lämnat efter sig ett enda fingeravtryck.

Stilstudier för de som deltar i jakten på en alternativ gärningsman:
http://rapidshare.com/files/150261354/Stilstudier081002.doc.html

Inte så svårt att känna igen allas vår barnamöderska på bilderna...

Otroligt proffsig sammanställning, tack för den.
2008-10-03, 12:27
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
E kände igen CS under rättegången, detta finns inte med i FUP och videoförhör
Vad har det för värde?

Jag känner igen busschafören när jag åker buss. Det finns bara en och han/hon sitter längst fram. Det bevisar inte mer än att personen just då fungerar som busschaför.
2008-10-03, 12:32
Medlem
Frubeates avatar
E kände igen CS under rättegången, detta finns inte med i FUP och videoförhör

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Vad har det för värde?

Jag känner igen busschafören när jag åker buss. Det finns bara en och han/hon sitter längst fram. Det bevisar inte mer än att personen just då fungerar som busschaför.

Ser du inte skillnad på olika busschaförer?
2008-10-03, 12:55
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy

Jaså? Personligen tycker jag inte att den där stilstudien säger något överhuvudtaget. Noll bevisvärde helt enkelt.

Typiskt skit som jag hoppas att polisen inte sysslar med, då det enda det går ut på är att passa in en person till alla bevis som finns.
2008-10-03, 13:05
Medlem
Frubeates avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Jaså? Personligen tycker jag inte att den där stilstudien säger något överhuvudtaget. Noll bevisvärde helt enkelt.

Typiskt skit som jag hoppas att polisen inte sysslar med, då det enda det går ut på är att passa in en person till alla bevis som finns.

Är inte det meningen då, att polisen ska hitta en person som passar till alla bevis?
2008-10-03, 13:22
Medlem
Kallixs avatar
Citat:

Är inte det meningen då, att polisen ska hitta en person som passar till alla bevis?

Polisen ska och har hittat GM.

Mina funderingar kring letsdoits bildmontage är så här:

Materialet som vi amatörer har tillgång till är inte tydligt. Men med tanke på vad letsdoit lyckats åstadkomma av det, borde dataexperter kunna göra något bättre (= ännu tydligare.)

Originalbilderna/filmerna från stationerna är förmodligen något skarpare och av bättre kvalitet, och polisens tekniska avdelning borde ha tillgång till bättre utrustning (ang. bildhantering) än vad letsdoit har.

Om mina tankar stämmer kan letsdoits "stilstudie" = bli åklagarnas "expertstudie"

Jag är förmodligen alldeles för optimistisk och naiv i tankarna. Men eftersom jag är övertygad om att CS = GM så ser jag studien som ytterligare en pusselbit i underlaget.
Senast redigerad av Kallix 2008-10-03 kl. 13:22. Anledning: Stavfel
2008-10-03, 16:07
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Polisen ska och har hittat GM.

Mina funderingar kring letsdoits bildmontage är så här:

Materialet som vi amatörer har tillgång till är inte tydligt. Men med tanke på vad letsdoit lyckats åstadkomma av det, borde dataexperter kunna göra något bättre (= ännu tydligare.)

Originalbilderna/filmerna från stationerna är förmodligen något skarpare och av bättre kvalitet, och polisens tekniska avdelning borde ha tillgång till bättre utrustning (ang. bildhantering) än vad letsdoit har.

Om mina tankar stämmer kan letsdoits "stilstudie" = bli åklagarnas "expertstudie"

Jag är förmodligen alldeles för optimistisk och naiv i tankarna. Men eftersom jag är övertygad om att CS = GM så ser jag studien som ytterligare en pusselbit i underlaget.

Frågan är dock om det behövs. Anses det öht var kontroversiellt att det är CS på övervakningsbilderna? Mitt intryck är att CS ansetts ha varit identifierad vid alla tillfällena.

Stilstudien är dock mycket välgjord och borde undanröja personligt tvivel hos den som tittar på dem.
2008-10-03, 16:24
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Frågan är dock om det behövs. Anses det öht var kontroversiellt att det är CS på övervakningsbilderna? Mitt intryck är att CS ansetts ha varit identifierad vid alla tillfällena.

Stilstudien är dock mycket välgjord och borde undanröja personligt tvivel hos den som tittar på dem.

Verkligen!
letsdoit har gjort en fantastiskt jobb, vilket inte förvånar mej!
Som du säjer, CS ÄR redan identifierad, börjar det däremot ifrågasättas kallar FG bara in letsdoit!
2008-10-03, 17:38
Bannlyst
Alla som såg Efterlyst räck it upp: Aha så många...
Alla som stärkts i uppfattningen att CS är oskyldig räck it up: Aha , ingen...?
Snacka om att inte ha något att komma med...
Efter den "performancen" vi såg i Efterlyst borde hon bli utröstad direkt, men i detta fall blir hon inröstad istället, på Hinsan...
Eller annan lämlig anstalt.
Inte så kul att vara någons "Bitch" de närmaste 25 åren, men vem bryr sig...
2008-10-03, 17:48
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfis
Alla som såg Efterlyst räck it upp: Aha så många...
Alla som stärkts i uppfattningen att CS är oskyldig räck it up: Aha , ingen...?
Snacka om att inte ha något att komma med...
Efter den "performancen" vi såg i Efterlyst borde hon bli utröstad direkt, men i detta fall blir hon inröstad istället, på Hinsan...
Eller annan lämlig anstalt.
Inte så kul att vara någons "Bitch" de närmaste 25 åren, men vem bryr sig...

Du menar den "Cathrine" de pratade om i inledningen av programmet?
Som jag funderat över denne...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in