2008-09-11, 21:50
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Vad jag minns från FUP:en så hade CS sökt på Es namn på hitta.se

Jo, jag vet. Jag skrev ju även sökningar i mitt inlägg och att E självklart var nyfiken på T:s nya kvinna. Och att detta inte är så ovanligt men något man kanske inte skryter med, snarare skäms för.
2008-09-11, 22:01
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge

PIE gjorde ett ganska stort nummer av att varje indicie och bevis måste värderas för sig och de jurister som jag har hört kommentera pläderingarna har gett han rätt i detta.

Vad skulle detta betyda? Intressant är att google bara ger träffar på just hans uttalande. Jag kan inte se någon vettig mening i vad han säger.
2008-09-11, 22:07
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Dotter 2; Josie, 9 år: 16 slag med hammare - Överlevde hammarattacken men kunde inte förrän efter tio månader börja prata med polisen om vad som hänt; hennes minne kom successivt tillbaka.
Intressant att jämföra
2008-09-11, 22:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Intressant att jämföra
Ja, men här behövs nog en neurolog och en mer detaljerad skadebild av resp. fall. - Borg och Christiansson var väsentligen av samma mening, nämligen att man i ett sådant här fall normalt sett inte minns något från själva skadetillfället, även om Borg sade sig inte vilja utesluta "minnesöar" fram till händelsen.

Enligt SÅC (och neurologen gick inte emot honom här) gav målsäganden en beskrivning som var långt mer detaljerad än vad man med vetskap om skadans art och grad normalt hade kunnat förvänta sig; en beskrivning som efter flera märkliga inslag avslutades med en mörk parfymdoft efter att målsäganden fått syn på den tilltalade i rättssalen. – Ja, i själva verket var enligt SÅC målsägandens beskrivning så detaljrik att friska försökspersoner som inte har drabbats av någon skallskada aldrig hade kunnat prestera en sådan detaljrikedom, och då ingick i dessa försökspersoners premisser att betydligt kortare tid mellan synintryck och testtillfälle hade passerat.

Det kan noteras att målsäganden ej har några minnen som kan verifieras – varken av sina barn eller av ambulansfärden. Härtill kommer målsägandens observationer från liggande ställning vilket pekar på att hon är mer iakttagare än offer för attacken.

I sammanhanget förtjänar nämnas polisens miss att förhöra NJ angående vad som utspann sig vid hans sammanträffande med E den 19 april.
2008-09-11, 22:58
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men här behövs nog en neurolog och en mer detaljerad skadebild av resp. fall. - Borg och Christiansson var väsentligen av samma mening, nämligen att man i ett sådant här fall normalt sett inte minns något från själva skadetillfället, även om Borg sade sig inte vilja utesluta "minnesöar" fram till händelsen.

Enligt SÅC (och neurologen gick inte emot honom här) gav målsäganden en beskrivning som var långt mer detaljerad än vad man med vetskap om skadans art och grad normalt hade kunnat förvänta sig; en beskrivning som efter flera märkliga inslag avslutades med en mörk parfymdoft efter att målsäganden fått syn på den tilltalade i rättssalen. – Ja, i själva verket var enligt SÅC målsägandens beskrivning så detaljrik att friska försökspersoner som inte har drabbats av någon skallskada aldrig hade kunnat prestera en sådan detaljrikedom, och då ingick i dessa försökspersoners premisser att betydligt kortare tid mellan synintryck och testtillfälle hade passerat.

Det kan noteras att målsäganden ej har några minnen som kan verifieras – varken av sina barn eller av ambulansfärden. Härtill kommer målsägandens observationer från liggande ställning vilket pekar på att hon är mer iakttagare än offer för attacken.

I sammanhanget förtjänar nämnas polisens miss att förhöra NJ angående vad som utspann sig vid hans sammanträffande med E den 19 april.

Men är det inte så at just den som utsatts för något kan minnas de mest otroliga detaljer? saker brinner sig fast i samband med det som händer.
Jag tycker det blir lite fel att då jämföra med friska personer och dra slutsatser.
2008-09-11, 23:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Men är det inte så at just den som utsatts för något kan minnas de mest otroliga detaljer? saker brinner sig fast i samband med det som händer.
Jag tycker det blir lite fel att då jämföra med friska personer och dra slutsatser.

Christiansson och Borg har jämfört E´s fall med andra motsvarande, som finns dokumenterade i forskningen först. Det är utifrån detta som de dragit slutsatser.

Att sedan jämföra med "friska" personer, dvs sådana utan skallskador, är nog bara för att visa på exempel, så att allmänheten lättare ska förstå och kunna relatera till egna erfarenheter.
2008-09-11, 23:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Kan mycket väl vara något liknande i Arboga-fallet också.
Ja, och då kan följande vara värt en notering: I S-näck hittades i en ryggsäcks innerfack (Tilläggsprot., beslagspunkt 38, s. 405):

En förpackning märkt med bla texten ”Cartonne Express OCB Gomme” innehållande cigarettpapper.

Två förpackningar märkta med bl a texten ”Knaster red” och ”The rising hope Van Nelle” innehållande tobak.

Lägg därtill ev. läkemedelsberoende och intag av diverse psykofarmaka. - Vittnen berättar hur CS kunde sitta overksam i flera timmar och bara stirra rakt ut i tomma luften; tystna och försvinna in i sig själv, osv - eller "försvinna in i dimman" är ju också ett sätt att uttrycka saken. - Enligt samstämmiga vittnen rökte CS inte vanliga cigarretter.
2008-09-11, 23:14
Medlem
Tuesdays avatar
Är det någon som har hela SÅC:s artikel från Svensk Juristtidning -92? Delar ur den citerades under rättegången. Artikeln finns inte tillgänglig på nätet. Det enda man får fram är att SÅC under det året skrivit en artikel som heter Psykologisk expertis i rättssalarna - får vi bättre domstolsbeslut?
2008-09-11, 23:15
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Christiansson och Borg har jämfört E´s fall med andra motsvarande, som finns dokumenterade i forskningen först. Det är utifrån detta som de dragit slutsatser.

Att sedan jämföra med "friska" personer, dvs sådana utan skallskador, är nog bara för att visa på exempel, så att allmänheten lättare ska förstå och kunna relatera till egna erfarenheter.

Ja denna hjärnan är fruktansvärt svår att begripa sig på!

Men om vi nu ska dra den här minne-diskusjonen lite (väl) långt...Emma har väl också sagt något om att hon ser ett leende/grimas i en spegel?
Och det kan ju stämma bra med CS, hon tycks ju skratta och le på de mest absurda ställen
2008-09-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tacka vet jag mig själv! ( Åtminstone i detta fall...)
Jag skrev att han var idiot samma dag som han fick uppdraget. Jag skrev det när hans pro-E rapport presenterades på Nyhetskanalen. Jag vidhöll det när han gav sitt yttrande.
Och jag har hittills inte hittat något som tyder på motsatsen.

Japp du har stått stadigt i ditt omdöme om SÅC sedan dennes inträde i fallet och det skall du ha en eloge för.
2008-09-11, 23:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
SÅC menar ju här att det inte är så troligt att en skadad person minns fler detaljer än vad en frisk person under sämre förutsättningar skulle kunna göra (kortare tid mellan händelsen och testtillfället).
2008-09-12, 00:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Japp du har stått stadigt i ditt omdöme om SÅC sedan dennes inträde i fallet och det skall du ha en eloge för.
Lite mer bränsle till diskussionen om SÅC:
http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200505/16/20050516200900_590/20050516200900_590.dbp.asp

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in