2008-09-06, 16:35
Medlem
BoISarens avatar
The Pirate Bay: Man kan inte bli sur

Citat:
Obduktionsbilder på de brutalt mördade barnen i Arboga finns att ladda ned genom fildelningssajten The Pirate Bay.
Kritiken är hård - inte minst från de egna användarna. Ändå vägrar sajten att ta bort länken till materialet.
- Man kan inte bli sur för att det finns obehagligt bevismaterial, säger TPB:s presstalesman Peter Sunde till Expressen.se.
[...]
- Vi är inte bara ute efter att folk ska få tillgång till Hollywoodfilmer utan vill även ge folk rätten att sprida material som är etiskt och moraliskt tveksamt.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1291010/the-pirate-bay-man-kan-inte-bli-sur
2008-09-06, 17:18
Medlem
thailandstrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
OK!
Så kan det vara!
Fattade inte kopplingen bara, men att de drar FB över samma kam,
det kan ju vara poängen...
Osmaklig historia hela den här i vilket fall!

Så, nu sitter CS på Huddinge.
Vad händer där de första dagarna då?
Vad GÖR de, rent konkret?

Vad tror du Mia? Kommer NJ och grabbarna hota upp Pirate Bay nu? Skulle inte se bra ut när TV 4 precis kammat honom och satt på honom glasögon för att han skulle se lite snällare ut.

För övrigt anser jag att PirateBay kunde gett f-n i att lägga ut hela Fup. Tagit bort bilderna i anständighetens namn.
Senast redigerad av thailandstroll 2008-09-06 kl. 17:30.
2008-09-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thailandstroll

För övrigt anser jag att PirateBay kunde gett f-n i att lägga ut hela Fup. Tagit bort bilderna i anständighetens namn.

Jag håller med dig. Arbogasaken tar bort PiratBays grundtanke. Den förlöjligar PB och de hade tjänat på att tagit bort FUP och därmed sluppit stå i focus på ett negativt sätt. Detta gagnar varken PB eller vänner av fildelning.
2008-09-06, 18:06
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Ett erkännande hade varit en lättnad för alla, inkl. CS själv.

Men har det någonsin hänt tro? -att någon som nekar till brott och är satt på en sådan här avdelning plötsligt öppnar sitt hjärta och bekänner?

smålandtintin, det var så här det skulle stå väl?;
"hon är inte lika snygg, som Bodström, bara nästan."

Naturligtvis skrev smålandstintin fel!
Bodström var snyggare....men inte lika snygg som Tero (den snygge..)

Jag undrar oxå hur ofta det händer?
Att folk som inte erkänt erkänner under en RPS?
catami, tack för info, som vanligt!
TT: Hur än TPB vänder sig nu så blir det fel, de är inmålade i ett hörn liksom.
Men vi ska inte glömma vilka som gjort det största felet:
Som smålandtintin skrev FINNS lagarna, bara polis/FG hade hängt med liite mer i internetvärlden hade de kunnat förutse detta OCH förebyggt det och det tycker jag är det sorgligaste av allt....
2008-09-06, 18:44
Medlem
Muffin Mans avatar
Om rättspsykiatrisk undersökning. Information från Rättsmedicinalverket (www.rmv.se).
Vid en RPU deltar rättspsykiatriker (läkare), psykolog, kurator och vårdpersonal i ett team. Kuratorn samlar ihop allt underlag rörande den misstänkte och skriver en socialutredning. Psykologen gör sin bedömning i ett eget utlåtande efter samtal och tester av olika slag. Vårdpersonalen beskriver hur den intagne fungerar på avdelningen. Läkaren gör de medicinska undersökningarna och ansvarar för det slutliga rättspsykiatriska utlåtandet.

[...]

Över 95 % av dem som genomgår en RPU bedöms ha någon form av psykisk störning. Det är emellertid bara i ungefär hälften av fallen som denna störning bedöms vara allvarlig i enlighet med lagstiftningens krav. Begreppet allvarlig psykisk störning är ett juridiskt, snarare än ett medicinskt begrepp. Det innefattar i första hand psykotiska tillstånd, depressioner med självmordsrisk och starkt tvångsmässiga beteenden.
2008-09-06, 18:47
Medlem
miapetters avatar

Alltså tillstånd som gör att den dömde inte bedöms kunna KLARA en fängelsedom?
Kommer Huddinge att få ta del av det material som finns i Tyskland, från psykkliniken där, om CS?
Senast redigerad av miapetter 2008-09-06 kl. 18:55.
2008-09-06, 18:59
Medlem
Muffin Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Alltså tillstånd som gör att den dömde inte bedöms kunna KLARA en fängelsedom?
Kommer Huddinge att få ta del av det material som finns i Tyskland, från psykkliniken där, om CS?

Ja, det är väl en ganska bra sammanfattning!

Jag är mycket tveksam till att man tar del av material som finns i utlandet; dels kan det vara administrativt besvärligt och dels är det kanske inte ens möjligt att komma åt det på laglig väg(?). Till det kommer att det för RPU:s finns ett skyndsamhetskrav.
2008-09-06, 19:03
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Jag är ju nyfiken om det gått lika illa om rikskrim hade blivit inkopplade samma kväll. Lokalpolisen är ju inte vana med dessa brott vilket i sig är ett tecken på att det är ett bra klimat på orten men dom borde ju insett att det skulle bli blött ovanför öronen. Jag kan ju bara gå till mitt eget utseende. Vilken polis med någolunda fördomsfull blick borde ju ha förhört en med mitt utseende (stor skäggig & tatuerad) än dom gjorde. Jag hade till och med min verktygslåda i bilen så jag kan till och med haft med en hammare. Nu har jag 15-20 cm långt skägg och min fetma gör att det sprutar svett om mig bara jag tänker på att jobba så jag hade ju spridit ut en orgie av spår. Jag klagar ju inte att jag inte blev misstänkt eller så men om dom frågade ut mig så knapphändigt är ju risken att många andra spår kollades lika lite.

Kollades verkligen sopstationen mitt i mot Ica och soptunnorna vid Shellmacken?
2008-09-06, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crap_Fucks_Crap
Jag är ju nyfiken om det gått lika illa om rikskrim hade blivit inkopplade samma kväll. Lokalpolisen är ju inte vana med dessa brott vilket i sig är ett tecken på att det är ett bra klimat på orten men dom borde ju insett att det skulle bli blött ovanför öronen. Jag kan ju bara gå till mitt eget utseende. Vilken polis med någolunda fördomsfull blick borde ju ha förhört en med mitt utseende (stor skäggig & tatuerad) än dom gjorde. Jag hade till och med min verktygslåda i bilen så jag kan till och med haft med en hammare. Nu har jag 15-20 cm långt skägg och min fetma gör att det sprutar svett om mig bara jag tänker på att jobba så jag hade ju spridit ut en orgie av spår. Jag klagar ju inte att jag inte blev misstänkt eller så men om dom frågade ut mig så knapphändigt är ju risken att många andra spår kollades lika lite.

Kollades verkligen sopstationen mitt i mot Ica och soptunnorna vid Shellmacken?

Om man utgår från FUP så står det inte uttryckligen att de är kollade vid shell, men någon formulering med "alla längs förmodad flyktväg" finns med har jag för mig, och de har ju kollat alla dem runt hemköp/konsum

De vid ICA är kollade, det vet jag för jag såg ett par snutar hänga "över relingen" med ansiktena nere bland allt skit dagen efter. Sen hämtades dem och blåljus hängde på för att göra en grundligare kontroll av innehåll på Norsa eller vart det nu körs.
2008-09-06, 20:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
TPB är i sin helhet olaglig
Förlåt, missade detta. Vilket lagrum avser du?
2008-09-06, 21:17
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Förlåt, missade detta. Vilket lagrum avser du?

Inlägg om pirate bay kommer nog att tas bort som off topic. Mina svar försvann iallafall. Det finns en annan tråd
https://www.flashback.org/showthread.php?t=740355&page=14
2008-09-06, 21:19
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag håller med dig. Arbogasaken tar bort PiratBays grundtanke. Den förlöjligar PB och de hade tjänat på att tagit bort FUP och därmed sluppit stå i focus på ett negativt sätt. Detta gagnar varken PB eller vänner av fildelning.

Det är en katastrof, men huvudsakligen pg a massmedias vilseledande beskrivning av det hela. Men det finns andra trådar för det, jag räknar med att detta inlägg är borttaget som off topic till i morgon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in