Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Japp, det är det för dem.
Det är ändå en känslodom från TR, dock vågade man inte ta med E:s minnen då de var alltför detaljrika och hon uppenbarligen utsatts för yttre påverkan. Något jag för övrigt hävdat hela tiden.
Utrymmet kan sägas vara lite mindre, ja. Likväl är det upp till HovR att göra sin bevisvärdering och det ska bli spännande att se om de dömer någon till livstid för att denne har
varit i samma stad,
ljugit, har
ägt ett par liknan de skor och anses ha en
motivbild.
TR lägger stor vikt vid vittnet MS på Verktygsgatan. Det är det vittnesmålet som knyter CS till platsen, enligt domen.
Jag håller med dig att det är en "känslodom" från TR´s sida! Domen till livstid var också helt väntad.
De har inte tagit hänsyn till E´s minnen utan lyssnat och trott på experterna i fallet. Men kan TR, trots att de förnekar det i domen, haft E´s utpekande med sig i "bakhuvudet"?
Indicierna som du nämner ovan, har varit det som legat till grund för domen. Det som är litet konstigt är att det som ska knyta CS till brottsplatsen - huset - är vittnet MS. Hon menade dock inledningsvis att det var en
man som hon sett, en yngling. Sedan tillade hon att det "
kunde ha varit en kvinna" (kommer ej ihåg exakt citat), som hon såg. Ska detta osäkra vittne, som inte har kunnat peka ut
CS på brottsplatsen, få ha en sådan betydande vikt, så till den grad att TR säger att hon binder (tillsammans med bilderna från stationen) CS till brottsplatsen?
Det ska bli mycket intressant att se om HR höjer gränsen för bevisvärdet och om det krävs mer än ett vittne som inte sett CS på brottsplatsen, men trots detta binder henne dit, samt frånvaro av bindande bevisning, för att döma en individ till livstid för dubbelmord.
Jag tror, som jag skrivit förut, att risken finns att HR fastställer domen utan bindande bevisning, bl a pga att statistiken säger att det brukar ske samt en del andra faktorer.
Om en person har begått ett dubbelmord, ska denne dömas ordentligt, men det ska
inte finnas något rimlig tvivel om att personen är skyldig - åtminstone
bör det inte finnas det. Det har dock skett tidigare, som vi alla vet, att människor dömts pga indiciekedja och senare visat sig vara oskyldiga.
Nu är det upp till HR att bedöma indicierna, se om dessa räcker för att fastställa livstidsdom och visa var gränsen ska sättas.