Frubeate:
Så det han menar är att friska personer som varit med om något traumatiskt, men inte fått någon huvud skada, minns sämre änn E som har en huvudskada?
letsdoit:
Nej, friska försökspersoner som inte har varit med om något traumatiskt - annat än att ha ingått i en experimentell studie
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Han menar väl att friska personer (dvs som inte har någon skallskada) minns sämre än vad E gjorde (som fått en skallskada) - det är ju det som är litet konstigt; att E med skallskada minns detaljer mycket bättre än en frisk person utan skallskada och dessutom efter längre tid än de friska, som haft kortare tid mellan tillfällena.
Det var väl aldrig tal om en frisk person, som varit med om något traumatiskt, men utan en skallskada?
Okej, nu hänger jag med!
(här har vi ett lysande exempel på hur en frisk persons hjärna fungerar...lite svårt att få inn saker....jag syftar på mig själv

men om nu letsdoit eller Prinzezzan plötslig skulle ringa på här och lägga fram sina åsikter, nog skulle det bli lite truamatisk för mig, och jag skulle alldeles säkert aldrig glömma vad de försöker få mig att förstå

)
Det är just detta (fetmarkering ovan) som jag tycker blir fel, som jag också skrev nyligen. Just en person som varit med om något traumatisk kan minnas detaljer bättre änn en frisk person. just den traumatiska händelsen är det som gör att personen minns detaljerna.
Självklart måste man då också väga inn hur omfattande en skada är. Hur stor den är, var den sitter osv...
E minns ju! Flera saker, från den dagen, från precis före slagen....saker som stämmer.