2008-10-01, 00:42
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Bortom all rimlig tvivel innebär att man inte går på något indicietråd som saknar bevis till att binda den åtalade för brott.

Som sagt, svårt att dra gräns mellan bevis/indicier
Men, en person kan dömmas på indicier...
2008-10-01, 00:45
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hur gör man i arboga då? Bestämmer sig först vem som är skyldig och sen styr indicier å det hållet.

Nog tycker jag att CS varit rätt duktig på att styra indicierna mot sig själv alldeles på egen hand
2008-10-01, 00:51
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ult
Och det är bevis nog i dina ögon men inte i mina ögon.
Nått som vi alla har snackat om och vi har olika uppfattningar om vad som är skuld eller inte.

Jag har en uppfattning och tro om att det krävs mer än lögner för att säkerhetställa om man är skyldig eller inte.

Jag har också poängterat detta länge nog nu och det råder delade meningar för mig kräver jag mer än lögner och historier för att fälla nån på livstid men det kanske bara är jag som lever i en drömvärld.
För vissa räcker det kanske bara att vara i Arboga den dagen.

Jag skulle helst sett DNA bevis men hade också nöjt mig med ett mordvapen.

Ett hårstrå eller nått mer än indicier i alla fall ..

Men som jag sagt nu ca 20 ggr för mig är det ingen fråga om jag tror hon gjort det eller inte.
Jag tror visst att hon har gjort det men skillnaden är att jag inte vill se nån dömas för mord pga bristande bevis.

Sen kan vi alla ha olika uppfattningar om det men min åsikt kanske inte är relevant det är väl domstolens uppgift.

Skrämmande om nu man fäller nån på det matrial som finns i vilket fall som helst.

Och jag respekterar också att andra har en annan uppfattning om detta.

Puss på ljumsken.

Det fetmarkerade.

Har du tagit upp detta vid flera tillfällen och under en lång period? Det har jag missat. Sorry.

Menar du att CS bedömdes som skyldig i TR pga hennes lögner och historier?

Hon har motiv och kan bevisligen bindas till brottsplatsens närhet vid tiden för brottet.

Det är sedan vad hon ljuger om som är det det intressanta. Men det behövs väl inte repeteras för 724:e gången? (t ex skoinnehav, arbogaresors syfte, klädsel vid dessa, tidpunkt för hemkomst, hammarhistorier, barnafödande, mm)

Puss på dig själv
2008-10-01, 00:57
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Nataliemördaren kunde det inte. Det var kroppens geografiska nergrävning som fick honom att erkänna. Annars hade han gått fri med mordet i sitt eget samvete.
2008-10-01, 01:01
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Detta måste vara svårt för en rätt?
Enn åtalad ska inte behöva bevisa sin oskuld, visst, men när den åtalade påstår att det finns personer/händelser som talar till hennes fördel, men väljer att tiga om det, hur förhåller rätten sig till det.
Gjör man fel om man använder den åtalades tigande mot honom/henne?
Notera att det jag skrev inte alls är avsett som ett rättsligt argument. Det jag argumenterar om är endast CS beteende, och hur vi kan se ( iallafall jag )att CS
- skulle kunna bidra mer med att rentvå sig om hon är oskyldig, minst sagt
- lögner och vägran att samarbeta tyder på skuld.
Detta gör att jag har mycket svårt att se rättegången som ett typiskt justitiemord eller ett typfall med oskyldig dömda (vilket vi känner många fall av).
2008-10-01, 01:05
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Frågan är om det går att göra någon skillnad. Alla bevis kan ses som indikationer på något. Utan indikation finns inga som helst bevis. Hur tekniskt ett bevis än är, så måste det vara ett bevis för något och tolkas på något sätt. Alla är inte mördare för att de har dna, precis som alla inte är mördare för att de åker tåg och liknande stolligheter som många gärna drar fram här.
2008-10-01, 01:11
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Har Polisen kunnat avfärda alla Arbogabor med sådana skor? Så att bara ev C återstår att testas.

Det fetmarkerade.

Varför är det viktigt, enligt dig, att polisen ska utesluta Arbogabors innehav av VANS-skor? Menar du att om det inte är CSs skor som lämnat de tre avtrycken så är det en Arbogabo?

Jag vill minnas att när polisen efterlyste skomodellen här i Sverige för att kunna jämföra avtrycken fick de in ett par tre (?) stycken. De skorna var från Trollhättan och...? från någon/några andra orter ? jag minns inte.
Men jag minns att jag tänkte att det skomärket och modellen är inte vanlig.
2008-10-01, 01:18
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det fetmarkerade.

Varför är det viktigt, enligt dig, att polisen ska utesluta Arbogabors innehav av VANS-skor? Menar du att om det inte är CSs skor som lämnat de tre avtrycken så är det en Arbogabo?

Jag vill minnas att när polisen efterlyste skomodellen här i Sverige för att kunna jämföra avtrycken fick de in ett par tre (?) stycken. De skorna var från Trollhättan och...? från någon/några andra orter ? jag minns inte.
Men jag minns att jag tänkte att det skomärket och modellen är inte vanlig.
Alla handlar inte skor i Lidl.
Dessa Van skor är inte så ovanliga som FG och lantispolis tror.
Nu fick polisen spräcka sin budget med att inköpa egna Van skor från danmark för att göraa en test.
Men man kan ju undra om skoutlånarna fått tillbaks sina Vanskor eller behövt lösa ut skorna själva i postförskott?
2008-10-01, 01:21
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Frågan är om det går att göra någon skillnad. Alla bevis kan ses som indikationer på något. Utan indikation finns inga som helst bevis. Hur tekniskt ett bevis än är, så måste det vara ett bevis för något och tolkas på något sätt. Alla är inte mördare för att de har dna, precis som alla inte är mördare för att de åker tåg och liknande stolligheter som många gärna drar fram här.

Min lillasyster klottrade ner hela sovrums väggen med en färgpenna när hon var liten....hon hittades i rummet, med färgpennan i handen.....
- Det var inte jag mamma, det var färgpennan

Bevis....indicium?
Skyldig, eller oskyldig ?

2008-10-01, 01:24
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Min lillasyster klottrade ner hela sovrums väggen med en färgpenna när hon var liten....hon hittades i rummet, med färgpennan i handen.....

Bevis....indicium?

I ditt fall så ertappades ju jäntan med färgpennan i hand på plats.

Ingenting som går till brottshistorien!
2008-10-01, 01:28
Medlem
Frubeates avatar

Bevis....indicium?

Citat:
I ditt fall så ertappades ju jäntan med färgpennan i hand på plats.
Ingenting som går till brottshistorien!

Jodå, men ingen hadde sett att hon ritade på väggen....
Pratar vi bevis, eller indicium här?
Kunde hon dömmas för gärningen?
2008-10-01, 01:30
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Alla handlar inte skor i Lidl.
Dessa Van skor är inte så ovanliga som FG och lantispolis tror.
Nu fick polisen spräcka sin budget med att inköpa egna Van skor från danmark för att göraa en test.
Men man kan ju undra om skoutlånarna fått tillbaks sina Vanskor eller behövt lösa ut skorna själva i postförskott?

Tack för svar. Jag väntar på dock svar från personen frågan var ställd till (beaver_se)

Intressant det du skriver (fetmarkerat). Det är, med andra ord, riktigt dyra märkesskor vi pratar om. Inte att undra på att CS använde dem flitigt. Och hur ont har det inte gjort att behöva dumpa dom? Vad kostar märket Victory?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in