2008-09-08, 10:40
Medlem
Är det någon som vet om det går någon repris på kalla fakta sedan i går??? var bortrest så jag missade det!
2008-09-08, 10:52
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimman
Är det någon som vet om det går någon repris på kalla fakta sedan i går??? var bortrest så jag missade det!

Här ser det ut som att du kan se det igen:
http://www.tv4.se/1.615229/2008/09/07/jag_lamnades_ensam_i_en_fyllecell
2008-09-08, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Men du envisas med att ge stöd för förtal med att hänvisa till att TPB är olaglig: "TPB är enligt politikerna solklart olaglig". Det finns givetvis politiker som tycker annorlunda. Dessutom är det så att oavsett vad någon har för attityd till eller åsikt om pirate bay, så betyder det inte att denna attityd kan användas tillsammans med ett godtyckligt brott, vare det förtal, mord, copyrightlagstiftning eller vad som helst. Med den form av resonemang som du för är TPB skyldiga till alla i lagen förekommande brott.
1. TPB kan naturligtvis aldrig vara delaktig i förtal. Det är de som gör uppgifterna tillgängliga som är skyldiga till det.
2. De flesta riksdagspolitiker står bakom ett förslag som i princip har det uttalade målet att förbjuda TPB:s verksamhet. En kvalificerad gissning är att det så småningom blir så, även om lagen kan behöva ändras. Enligt min kollega finns det kryphål som är stora nog för en folkvagnsbuss att köra igenom.
3. OM det till slut kommer en prejudicerande dom lär verksamheten omedelbart flytta utomlands. Låt oss gissa till Niue?
2008-09-08, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vilket otroligt struntprat. Tänk om dessa experter hade uttalat sig på samma sätt om kvinno- och mansyrken, och det hade handlat om t ex kvinnors lämplighet som ambulansförare. Då hade det blivit ett ramaskri.

Jag hoppas det finns feminister som reagerar på detta nonsens.

Experterna lever uppenbart i en grovt förenklad värld, troligen tillhör de den skara människor som aldrig någonsin kan förstå ett statistiskt resonemang.

"Kvinnor som mördar är ofta väldigt svaga kvinnor under påverkan av en man"

"Att kvinnor inte begår våldsbrott så ofta, kan nog handla om rent fysiska begränsningar"

"Kvinnor har inte lika lätt att utagera aggressivitet, hon ska vara den omhändertagande och moderliga"

Artikeln är under all kritik, till och med för att komma från Kristi brud-kramaren Therese Christiansson.
Förutom det uppenbara som Baalzebub tagit upp så säljer man ut artikeln med en stor bild på en ännu odömd Christine Schürrer.
Inne i tidningen finns också en bild - och just inget annat.

Det är en sak att konstatera att CS enligt tingsrätten är skyldig. En helt annan att skriva så här innan en lagakraftvunnen dom.

"Granskningen" SUGER!
2008-09-08, 11:20
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
...jag reagerade på att polisen inte tagit in samtliga övervakningsvideor från Skavsta den aktuella dagen då CS åkte till Tyskland efter morden. Ni som är kunniga här inne: hur pass vanligt är det att man gör så inom polisen? Att man "sållar innan man vet vad man letar efter"? Borde inte det normala förfarandet ha varit att ta in allt som fanns "just in case" så att säga? Jag ber om ursäkt om detta diskuterats tidigare, i så fall får mod ta bort min kommentar (har inte lyckats hitta det i den här tråden i alla fall....)

Det har diskuterats tidigare, i våras när Skavstahammaren blev känd. I någon av de tidigare tegelstenstrådarna. Dvs att polisen dröjde så länge med att besöka säkerhetskontrollen och begära ut filmer när de redan var raderade. Vi visste då inte att man begärt ut filmer från vänthall och ingång. Otroligt klantigt att inte ta alla.
2008-09-08, 11:42
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Jag ser inget sensationellt i just det faktumet, det har att göra med förtroende.
MW har en relation till NJ och bygger vidare på den relationen. Sen gissar jag att MW vetat om detta med Fup på TPB sedan länge och att de använder nyheten om detta som påannons för sitt eget program.

Det är i princip samma reporter från Expressen som pratat med E och familj hela tiden, just därför att de har ett förtroende för just den journalisten. Sen huruvida det är smart att ha ett förtroende för en reporter är en helt annan fråga och hör inte hemma i den här diskussionen

Nej, det är inget sensationellt. Det är en förklaring. NJ och MW har pratat om detta under sitt programmakande och kommit överens om att ta det på nyheterna. Ingen har kört över NJ. Det bevisas av att det var just MW, som NJ har förtroende för, som lade ut nyheten om fup+bilderna på nätet.
2008-09-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Ursprungligen postat av catami
Exakt, han var trots allt "bara" en misstänkt gm. Han var också en pappa som förlorat sina barn. Oavsett borde de erbjudit honom någon form av stöd vid häktningen.
Jag tycker faktiskt att alla grova brottsmisstänkta som häktas i situtioner där man misstänker familjedrama ska ha någon form av stöd första dygnet. Oavsett om någon är skyldig eller ej är det en human handling och är personen oskyldig har man kanske undvikit en livslång besvikelse hos någon. Efter ett dygn vet polisen mer och kan då styra upp sin taktik enligt sin "skola".

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hur menar du att stödet skulle vara upplagt? Jag får erkänna att om jag vore kriminalare skulle jag vara livrädd för att missa chansen att mt erkänner i chockfasen om man kör ett sånt upplägg.

Jag menar inte regelrätt vård. Häktningen ska ske på polisens villkor men en psykolog alt. präst skulle kunna finnas till hands. Den häktade ägnar många timmar i ensamhet mellan förhören det första dygnet och då, menar jag, kan det vara befogat med humant stöd.
2008-09-08, 11:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
1. TPB kan naturligtvis aldrig vara delaktig i förtal. Det är de som gör uppgifterna tillgängliga som är skyldiga till det.
2. De flesta riksdagspolitiker står bakom ett förslag som i princip har det uttalade målet att förbjuda TPB:s verksamhet. En kvalificerad gissning är att det så småningom blir så, även om lagen kan behöva ändras. Enligt min kollega finns det kryphål som är stora nog för en folkvagnsbuss att köra igenom.
3. OM det till slut kommer en prejudicerande dom lär verksamheten omedelbart flytta utomlands. Låt oss gissa till Niue?

1 Ja, då är vi överens. Om det inte är förtal så är det iallafall glasklart inte överenstämmande med PUL.

Ang 2 så finns det en stark opinion mot dessa förslag, och många politiker som uttalat sig om att de inte är mot fildelning. Jag tror och hoppas att vi får en lagstiftning/reglering som löser det på annat sätt, t ex genom vad Stim har föreslagit. Men detta är väldigt off topic. Det är en kontroversiell fråga, och jag tycker det är synd att du drar in den i den här tråden dussintals med gånger. Det finns gott om plats att diskutera på andra platser.

3 Oavsett prejudikat så är det politiskt omöjligt att genomföra, skulle jag tro. Dvs de domar vi redan har är verkningslösa, ingen vågar gå vidare med dem, för man kan inte kriminalisera ett helt folk utan att det reagerar.
2008-09-08, 13:27
Medlem
din-gnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
De har endast "finkammat" området runt brottsplatsen, d.v.s hallen och närliggande rum av vad som framkommer av deras brottsplatsundersökning.
Däremot är alla rum genomgångna mer eller mindre noggrant och de har letat synbara spår, men inte fingeravtryck och dna i resten av huset skulle jag tro.

OK tack för svar!
2008-09-08, 13:27
Medlem
BoISarens avatar
Här förs Christine Schürrer till rättspsyk

Citat:
Här förs den morddömda Christine Schürrer till rättspsyk i Huddinge. Där ska hon genomgå en undersökning som ska visa om hon var sjuk då hon mördade de två barnen i Arboga.
- Hon oroar sig för undersökningen, säger advokat Tanja Brettschneider till Expressen.se.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1292717/har-fors-christine-schurrer-till-rattspsyk

Edit:
"Tyskan ska undersökas i fyra veckor"

Citat:
Teamet som ska avgöra om Christine Schürrer led, eller fortfarande lider, av en allvarlig psykisk störning består av en läkare, en psykiatriker, en socionom och en vårdare.
– Samtliga fyra ska slutligen komma med varsitt utlåtande. Läkaren sammanställer sedan det slutliga utlåtandet, säger Anders Forsman.
Om teamet kommer fram till att Christine Schürrer inte var allvarligt psykiskt störd vid tidpunkten för morden på Max och Saga så kommer den 32-åriga tyskan att dömas till fängelse.
– Om man kommer fram till att kvinnan led av en allvarlig psykisk störning så kommer hon sannolikt att dömas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1292745/tyskan-ska-undersokas-i-fyra-veckor
Senast redigerad av BoISaren 2008-09-08 kl. 13:49.
2008-09-08, 13:59
Medlem
Avarell_Daltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

1.När ni försvarar offentlighetsprincipen, betyder det även att ni anser att en torrent på TPB är fullt acceptabel? Det är ju ändå en viss skillnad då TBP inte är en laglig site o den dessutom är i blåsväder titt som tätt pga de barnporrtorrenter som sprids där o som innehavarna oxå konsekvent vägrar ta bort (TBPs policy är att aldrig någonsin ta bort en torrent vars innehåll motsvarar rubriken)

2. OM det här hade handlat om era barn, era syskons barn eller någon annan närståendes barn, hade ni sett på det på samma sätt då? Hade ni stått ut med att bilderna sprids som de nu gör o används i syften som för mej är allt annat än acceptabla?
Känner att även jag vill vara med och svara här.
1. Fetstilen under 1. Det här är ju direkt felaktigt, en gryningsräd efter ministerstyre olagliggör inte nånting. Titt som tätt? Var får du den informationen ifrån? En gång har TPB varit i något som kan kallas blårsväder för barnporr och det var då TPB skulle blockeras enligt det barnporrfilter som svenska isp:er använder. Blockeringen trädde aldrig i kraft.

2. Jag försvarar gärna offentlighetsprincipen, likväl som jag är emot dödsstraff men skulle jag drabbas på ett sånt sätt som anhöriga lider av publiceringen eller om min dotter/son/fru skulle utsättas för ett ohyggligt dåd så skulle dessa mina åsikter snabbt förbytas till dess motsats, jag skulle till och med gärna vara delaktig i en avrättning. Och då anser jag till och med att det var fel att avrätta Saddam.

Alltså, att försvara principer och känna hämdlystnad/avsky är två olika saker. Får man en smäll på käften oprovocerat blir man förbannad istället för att tänka logiskt, kanske en hyfsad liknelse
Senast redigerad av Avarell_Dalton 2008-09-08 kl. 14:01.
2008-09-08, 14:08
Medlem
hayennas avatar
För det första, märk hur försiktiga man är när man talar med expressen numera:

Citat:
Men det har nästan aldrig hänt, säger Anders Forsman, som inte vill uttala sig om Arbogafallet specifikt.
– Nej, det skulle kunna bli så att jag blir inblandad i fallet vid en överprövning, och jag vill inte på något sätt uppfattas som jävig.

För det andra - vilken slags frågor får utredarna ställa till CS? Kommer de att fråga henne specifikt om dådet? Om inte, hur ska man då kunna bedömma om hon var pykiskt sjuk vid tillfället?

Om ett erkännande skulle komma, hur ligger det till med sekretessen då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in