2008-09-15, 10:23
  #9685
Medlem
Astracans avatar
frubeate;

Jag förstår hur du tänker.

Jag hamnade, på en tillställning, bredvid en förhållandevis välkänd advokat som hade ekonomisk brottslighet på sin agenda.
Vi pratade just om det där med skuldfrågan och om att ta ställning osv.
Nu kan inte detta jämföras med mord, i synnerhet inte med barnamord, men den moraliska grundtanken är densamma inbillar jag mig.
Kan jag försvara någon som med största sannolikhet har begått ett brott som har fått oerhörda konsekvenser? Men framför allt, kan jag göra ett bra jobb där inte mina personliga känslor ligger i vägen?

Jag vet inte om det var alkoholen som lossade tungans band men enligt honom lägger man skuldfrågan helt bakom sig. Han lade inte heller någon som helst vikt vid den person han försvarade, det kunde vara Fan själv, det som triggar igång ett bra arbete är att vinna målet till varje pris.

Den dagen man inte klarar av att avstyra personliga känslor i ett mål är man körd som försvarsadvokat.
Är det uppenbart att klienten är skyldig ligger en stor del av utmaningen att mörka detta faktum eller åtminstone förmildra klientens inblandning.
Det är den egna, egoistiska, tillfredsställelsen över att ha vunnit "hjärnornas kamp" i en rättsal som driver en och varje framstående advokat vill upp i hirarkin. Väl där gör man allt för att behålla sin position.

Inblandade personer och all fakta i ett mål är endast redskap som ska leda en till målet, en friande dom.

Få försvarsadvokater har valt yrket för att förbättra världen och ännu färre drivs av ett inre rättspatos. (Fråga Silbersky )

Han erkände själv att det lät hårt och kallt men att det var den bistra sanningen. Enligt honom.

Vårt samhälle är ju, helt riktigt, uppbyggt på att även den mest monstruösa varelsen har rätt till ett försvar. Jag skulle vilja påstå, helt krasst, att den advokat som försvarar ett monster försvarar egentligen sin egna position..

Vi hade en Stefan "någonting" här i tråden som säkerligen kan utveckla tankegångarna bättre samt dementera min bordskavaljers åsikter i frågan.
2008-09-15, 10:29
  #9686
Medlem
Tuesdays avatar
Försvarsadvokater kan välja vilka mål de vill ta. En del har som princip att aldrig ta sexbrottmål, dvs försvara (misstänkta) sexuelbrottslingar. Silbersky tackar nej till narkotikamål.

Citat:
- Jag upptäckte att jag inte kunde göra en fullgod insats för att jag tog moralisk ställning på ett sätt som en advokat inte bör göra.

http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/print.jsp?&a=566761
2008-09-15, 10:33
  #9687
Medlem
miapetters avatar
http://www.magazin24.se/arboga/2008/09/15/rattegangen-fortsatter-den-8-oktober

Då vet vi det nu då...
2008-09-15, 10:35
  #9688
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det hemska är att jag tror att CS är betydligt smartare än både den kåta Chilenaren och Västmanlands finest åklagare och poliser.
När CS avslöjas med lögner så bryr hon sig helt enkelt inte. Därför skulle aldrig en situation som med Tito uppstå.
Jag är inte alldeles säker. Om man hade lett in samtalet på vilken svekfull ärkeskunk T var, är det möjligt att hon hade kunnat försäga sig - åtminstone lite grann. Tappa fattningen som Tito skulle hon naturligtvis inte. Nilsson fick ju säga "Lugn, Tito, lugn!", som till en ouppfostrad sällskapshund, hur många gånger som helst under rättegången.

Nåt som man måste fundera på är hur man hanterar minnesdata. Minnesexperternas slutsatser baserar sig ju på E:s förmåga att generera nya minnen i april. Behövs det en ny minnesundersökning? Sen får man också fundera på hur man hanterar ett förhör med SÅC i hovrätten. Jag får erkänna att jag skulle tycka att det skulle vara ruskigt kul att sköta ett sånt förhör. CS är det nog ruskigt svårt att få att göra en Tito inför sittande rätt. SÅC, däremot...
2008-09-15, 10:39
  #9689
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är inte alldeles säker. Om man hade lett in samtalet på vilken svekfull ärkeskunk T var, är det möjligt att hon hade kunnat försäga sig - åtminstone lite grann. Tappa fattningen som Tito skulle hon naturligtvis inte. Nilsson fick ju säga "Lugn, Tito, lugn!", som till en ouppfostrad sällskapshund, hur många gånger som helst under rättegången.

Nåt som man måste fundera på är hur man hanterar minnesdata. Minnesexperternas slutsatser baserar sig ju på E:s förmåga att generera nya minnen i april. Behövs det en ny minnesundersökning? Sen får man också fundera på hur man hanterar ett förhör med SÅC i hovrätten. Jag får erkänna att jag skulle tycka att det skulle vara ruskigt kul att sköta ett sånt förhör. CS är det nog ruskigt svårt att få att göra en Tito inför sittande rätt. SÅC, däremot...

SÅC har knallröd i ansiktet krävt att jag skulle lämna lokalen och sagt att jag var mer sinnessjuk än Tomas Quick.
Någon minut senare insåg han att han tänkte på en annan journalist och fick be om ursäkt, så hans stubin verkar lagom lång...
2008-09-15, 10:44
  #9690
Medlem
Astracans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det hemska är att jag tror att CS är betydligt smartare än både den kåta Chilenaren och Västmanlands finest åklagare och poliser.
När CS avslöjas med lögner så bryr hon sig helt enkelt inte. Därför skulle aldrig en situation som med Tito uppstå.
Förhören med CS tycker jag man i stort sett skött okej under huvudförhandlingen.
Chansen att hon ska sätta dit sig själv då när hon överlistat de bästa poliserna är ju inte särskilt stor.
Man har bevisat att hon ljuger och att det finns luckor i berättelsen. Mer än så tror jag inte man får ut - oavsett vem som är åklagare.
En åklagare som gett tydligare direktiv från början tror jag hade varit bra. Nu är det lika bra att FG fortsätter.

Smartare än Tito Två Äpplen Hög, är det möjligt?

Jag tror, till skillnad mot dig, att CS´s arroganta hållning mycket väl skulle kunna spicka i sin fasad om hon mötte ett skarpare och mer verbalt motstånd.
Jag håller inte heller med om att hon har överlistat de bästa poliserna men de har nöjt sig med att konstatera -och öppna upp för en bedömning- att hon ljuger.

Å andra sidan kan man fråga sig om en krackelerad fasad gör någon större skillnad. Det kan nog vara så att jag, som lekman, skulle finna en tillredställelse i att CS´s katt o råttalek tog slut med att rättfällan slås igen med en smäll för fröken högmodig.
2008-09-15, 10:49
  #9691
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
De borde framför allt tona ner på stolligheter som att hammaren har sparats som trofé och att oidentifierat hår i huset har blåst in mm.Dylika spekulationer/överdrifter kan slå fel i HovR.
Inte om de, som i hårfallet, är en kontring av en spekulation på motsvarande nivå av försvaret.

Citat:
Bättre att hålla sig till det man har något på. Åklagarsidans reaktion på SÅC, ett vittne som först föreslogs av FG själv, var jättekul.
Den vittnade om en viss oförmåga att tänka snabbt på stående fot, visst. Men den vittnade också om att åklagarsidan hade hållits i total okunnighet om vad SÅC tänkte påstå och hävda. Och det säger väsentligt mer om SÅC än om FG.


Citat:
Det stora misstaget ( i fråga om att få CS att prata/berätta något) har varit att man har fokuserat så enormt på graviditeten/adoptionen och stalkingbilden. Det var enligt mig att börja i fel ände. Det enda det ledde till var att CSs taggar vändes utåt
Här talar du om förhören i rättegången. Det är uppenbart att dessa inte riktade in sig på att få henne att erkänna inför sittande rätt. Jag skulle ha fokuserat lite mer på hennes motsägelser i berättelsen, och mindre på motivbilden, visst. Men i och med att PIE körde stilen "min klient kan omöjligen ha varit förmögen till att göra det här" blev det viktigt att påvisa hurpass abnormt hennes förhållande till relationen med T faktiskt var.
2008-09-15, 10:49
  #9692
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
frubeate;

Jag förstår hur du tänker.

Jag hamnade, på en tillställning, bredvid en förhållandevis välkänd advokat som hade ekonomisk brottslighet på sin agenda.
Vi pratade just om det där med skuldfrågan och om att ta ställning osv.
Nu kan inte detta jämföras med mord, i synnerhet inte med barnamord, men den moraliska grundtanken är densamma inbillar jag mig.
Kan jag försvara någon som med största sannolikhet har begått ett brott som har fått oerhörda konsekvenser? Men framför allt, kan jag göra ett bra jobb där inte mina personliga känslor ligger i vägen?

Jag vet inte om det var alkoholen som lossade tungans band men enligt honom lägger man skuldfrågan helt bakom sig. Han lade inte heller någon som helst vikt vid den person han försvarade, det kunde vara Fan själv, det som triggar igång ett bra arbete är att vinna målet till varje pris.

Den dagen man inte klarar av att avstyra personliga känslor i ett mål är man körd som försvarsadvokat.
Är det uppenbart att klienten är skyldig ligger en stor del av utmaningen att mörka detta faktum eller åtminstone förmildra klientens inblandning.
Det är den egna, egoistiska, tillfredsställelsen över att ha vunnit "hjärnornas kamp" i en rättsal som driver en och varje framstående advokat vill upp i hirarkin. Väl där gör man allt för att behålla sin position.

Inblandade personer och all fakta i ett mål är endast redskap som ska leda en till målet, en friande dom.

Få försvarsadvokater har valt yrket för att förbättra världen och ännu färre drivs av ett inre rättspatos. (Fråga Silbersky )

Han erkände själv att det lät hårt och kallt men att det var den bistra sanningen. Enligt honom.

Vårt samhälle är ju, helt riktigt, uppbyggt på att även den mest monstruösa varelsen har rätt till ett försvar. Jag skulle vilja påstå, helt krasst, att den advokat som försvarar ett monster försvarar egentligen sin egna position..

Vi hade en Stefan "någonting" här i tråden som säkerligen kan utveckla tankegångarna bättre samt dementera min bordskavaljers åsikter i frågan.

Det som här sägs om advokater gäller även för åklagare. Det passar ju även bra in på den förmåga vi människor har till att skapa oss subjektivt formade och 'systematiska' åskådningar. Vi är betydligt sämre, för att inte säga av evolutionen handikappade, på att hantera otillräcklig information och agera utifrån sannolikheter.

Men skuld är inte den enda frågan för en advokat. Silbersky är ju en duktig försvarare av människor som utan tvivel är skyldiga, och som har erkänt. Uppgiften är ofta att göra dådet 'begripligt' för rätten, och att påverka påföljden. Givetvis ingår det även i en advokats uppgiter att vara realist och i vissa lägen råda klienten att erkänna skuld, lägga ned yrkanden, inte överklaga felaktiga domar eftersom utsikterna år dåliga o.s.v. Detta är vardagsmat framförallt i civilmål, vad jag har förstått. Jag är dock inte jurist.
2008-09-15, 10:51
  #9693
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
SÅC har knallröd i ansiktet krävt att jag skulle lämna lokalen och sagt att jag var mer sinnessjuk än Tomas Quick.
Någon minut senare insåg han att han tänkte på en annan journalist och fick be om ursäkt, så hans stubin verkar lagom lång...
Vad synd, annars hade han kanske fått dig att minnas 30 mord
2008-09-15, 10:55
  #9694
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det som här sägs om advokater gäller även för åklagare. Det passar ju även bra in på den förmåga vi människor har till att skapa oss subjektivt formade och 'systematiska' åskådningar. Vi är betydligt sämre, för att inte säga av evolutionen handikappade, på att hantera otillräcklig information och agera utifrån sannolikheter.

Men skuld är inte den enda frågan för en advokat. Silbersky är ju en duktig försvarare av människor som utan tvivel är skyldiga, och som har erkänt. Uppgiften är ofta att göra dådet 'begripligt' för rätten, och att påverka påföljden. Givetvis ingår det även i en advokats uppgiter att vara realist och i vissa lägen råda klienten att erkänna skuld, lägga ned yrkanden, inte överklaga felaktiga domar eftersom utsikterna år dåliga o.s.v. Detta är vardagsmat framförallt i civilmål, vad jag har förstått. Jag är dock inte jurist.
De advokater jag känner som får frågan om de tror att deras klienter är oskyldiga brukar nästan alltid svara att de inte bryr sig.
Det är inget påhopp att påstå att försvarare försvarar skyldiga. Ungefär som när personer kommer fram till oss journalister och säger "ni vill bara sälja tidningar".
"Javisst", brukar jag svara.
__________________
Senast redigerad av smålandtintin 2008-09-15 kl. 10:59. Anledning: Ett o betyder så mycket...
2008-09-15, 13:33
  #9695
Bannlyst
Fup Tpb

På torsdag lämnar datainspektionen besked om det strider mot PUL att FUP finns på piratbukten, och vem som i så fall är ansvarig.
2008-09-15, 13:38
  #9696
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
De borde framför allt tona ner på stolligheter som att hammaren har sparats som trofé och att oidentifierat hår i huset har blåst in mm. Dylika spekulationer/överdrifter kan slå fel i HovR. Bättre att hålla sig till det man har något på. Åklagarsidans reaktion på SÅC, ett vittne som först föreslogs av FG själv, var jättekul.

Det stora misstaget ( i fråga om att få CS att prata/berätta något) har varit att man har fokuserat så enormt på graviditeten/adoptionen och stalkingbilden. Det var enligt mig att börja i fel ände. Det enda det ledde till var att CSs taggar vändes utåt. Jag undrar hur läget hade varit ifall man enbart hade fokuserat på den 17 mars, till att börja med. Åklagarens motivbild kunde ha tagits i andra hand. Är CS skyldig, får vi aldrig veta hur det hela gick till.


Jag håller fullständigt med om hammare och hårstrån.

Däremot tänker jag annorlunda vad gäller det andra som omnämns. För mig förefaller det bra om CS taggar vänds utåt, gärna ännu mer i hovrätten. Det känns som om det är till nackdel för henne om hon inte är samarbetsvillig/avogt inställd. Det som är till nackdel för henne ser jag som en delseger för oss som tror att hon är skyldig. Rätten gör ju en samlad bedömning.

Fokuseringen på graviditet och stalking tolkar jag som att man vill poängtera att CS inte hade släppt T, trots att ganska lång tid hade gått.

Jag skulle också ha velat att åklagaren tryckte på mer om 17 mars, men jag har svårt att se vad mer som skulle kunna ha sagts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in