2008-09-02, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Jag tackar och ska läsa det nu!

Edit:
U1/405-08/S165 är hårstrå som hittats på CS tröja (enligt sid 528 i FUP).
Hur ser man vart det är hittat?? utan att leta ihjäl sig alltså!
2008-09-02, 14:07
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimman
Hur ser man vart det är hittat?? utan att leta ihjäl sig alltså!
FUP sid 528

Överskrift
Citat:
Protokoll över bag, innehållande misstänkte Schurrers tillhörigheter

Längre ner på sidan
Citat:
Från en brun polotröja, beslagspunkt 2:20 plockades 2 st hårstrån (spår U1/405-
08/S165). Hårstråna har skickats till SKL för DNA-undersökning.
2008-09-02, 14:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Jag tackar och ska läsa det nu!

Edit:
U1/405-08/S165 är hårstrå som hittats på CS tröja (enligt sid 528 i FUP).
Åh nej, är det gula tröjan som dyker upp igen. Prov från den har varit på tapeten förut, och nej, tröjan låg inte i hallen
Senast redigerad av BaalZeBub 2008-09-02 kl. 14:14.
2008-09-02, 14:13
Medlem
Citat:
FUP sid 528

Överskrift

Längre ner på sidan
Tack jo jag såg det nu! det visste jag inte då dock!!
2008-09-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Åh nej, är det gula tröjan ni håller på med igen
Nä den var väl brun om jag inte missminner mig! har stängt ner det nu!
2008-09-02, 14:50
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Vad menar du?

Åtminstone i min värld är korrekta återgivanden viktiga när det handlar om vad som presenteras som direkta citat. Annars kan människor förvillas att tro att vittnen, målsäganden etc har sagt så som journalisterna ifråga ibland återger det, i ren citatform. När det i själva verket inte rör sig om exakta citat utan flera ord har tagits bort i meningar, det handlar om ett sammandrag av ett längre stycke - med journalistens egna ord osv. Då bör det också framgå att det inte är direkta citat. Lustigt också när ren fakta ändras (Max ålder var ett tidigare exempel på detta).

Ibland ifrågasätts citat ur pressen rätt mycket här i tråden. Jag tänker nu senast på diskussionen kring CU:s uttalanden. Hon kanske inte återgavs korrekt, menade en del. Samtidigt som andra påstådda citat från tidningarna köps rakt av utan minsta ifrågasättande. (Skrev-inte-Expressen-att-FG-yrkade-på-restriktioner-så-kan-hon-omöjligt-ha-gjort-det osv, är en annan bit som jag har varit inne på tidigare, dvs att långt ifrån allt återges heller). Ta media med en nypa salt.

/Den överdryge fan.
2008-09-02, 14:55
Medlem
Veckans klubbas avatar
Så det fanns oidentifierade hårstrån från både en kvinna OCH en man på brottsplatsen?
2008-09-02, 15:00
Medlem
Hunnerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad tror du att hon gjorde när hon stigit av vid Gullmarsplan? - Det finns väl inga spår från någon gärningsman - annat än gärningsmannen Vans von Bearcat?
Är det bekräftade uppgifter att hon verkligen steg av där? Hon kanske ljuger här också, allt för att vilseleda.
2008-09-02, 15:11
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Så det fanns oidentifierade hårstrån från både en kvinna OCH en man på brottsplatsen?
Inte på brottsplatsen. Jag är förvirrad vad gäller hårstråna eftersom PIE tog upp det under rättegången. Men det enda jag hittar är dom strån som hittats på en tröja i CS bag. Dessa ska enligt FUP tillhöra en okänd man. Det fanns också strån på ett svart linne, men dessa fick man inte fram något om.
2008-09-02, 15:14
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Åtminstone i min värld är korrekta återgivanden viktiga när det handlar om vad som presenteras som direkta citat. Annars kan människor förvillas att tro att vittnen, målsäganden etc har sagt så som journalisterna ifråga ibland återger det, i ren citatform. När det i själva verket inte rör sig om exakta citat utan flera ord har tagits bort i meningar, det handlar om ett sammandrag av ett längre stycke - med journalistens egna ord osv. Då bör det också framgå att det inte är direkta citat. Lustigt också när ren fakta ändras (Max ålder var ett tidigare exempel på detta).

Ibland ifrågasätts citat ur pressen rätt mycket här i tråden. Jag tänker nu senast på diskussionen kring CU:s uttalanden. Hon kanske inte återgavs korrekt, menade en del. Samtidigt som andra påstådda citat från tidningarna köps rakt av utan minsta ifrågasättande. (Skrev-inte-Expressen-att-FG-yrkade-på-restriktioner-så-kan-hon-omöjligt-ha-gjort-det osv, är en annan bit som jag har varit inne på tidigare, dvs att långt ifrån allt återges heller). Ta media med en nypa salt.

/Den överdryge fan.
OK! Så det är källorna som, enligt dig, inte är korrekta. Det jag skriver i inlägget stämmer?

Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
/Den överdryge fan.
Den glömmer du inte!

/Bajsarn (inte ett öknamn jag fått av dig, men det är rätt kul)
2008-09-02, 15:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunnerkungen
Är det bekräftade uppgifter att hon verkligen steg av där? Hon kanske ljuger här också, allt för att vilseleda.
Ja, det är jag benägen att till fullo hålla med dig om. - Varför skulle hon plötsligt i samband med hemresan och det känsliga kapitlet mordrekvisita vilja förmedla några korrekta uppgifter?

Det man skulle kunna anföra mot att CS ljuger här, är att hon kan misstänka att hon fångats av någon övervakningskamera, eller att något vittne har sett henne. - Under förhören testar hon hela tiden förhörsledaren för att utröna hur mycket denne vet, eller vad han kan tänkas ha i bakfickan.
Senast redigerad av letsdoit 2008-09-02 kl. 15:29. Anledning: Helgardering
2008-09-02, 15:20
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Inte på brottsplatsen. Jag är förvirrad vad gäller hårstråna eftersom PIE tog upp det under rättegången. Men det enda jag hittar är dom strån som hittats på en tröja i CS bag. Dessa ska enligt FUP tillhöra en okänd man. Det fanns också strån på ett svart linne, men dessa fick man inte fram något om.

Är du säker att hårstråna inte fanns på brottsplatsen? Varför skulle PIE annars ta upp det? Om hårstrån från en man och en kvinna finns på en tröja någonstans eller på månen tjänar ju inte hans klient?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in