Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Vad menar du?
Åtminstone i min värld är korrekta återgivanden viktiga när det handlar om vad som
presenteras som direkta citat. Annars kan människor förvillas att tro att vittnen, målsäganden etc har sagt så som journalisterna ifråga ibland återger det, i ren citatform. När det i själva verket inte rör sig om exakta citat utan flera ord har tagits bort i meningar, det handlar om ett sammandrag av ett längre stycke - med journalistens egna ord osv. Då bör det också framgå att det inte är direkta citat. Lustigt också när ren fakta ändras (Max ålder var ett tidigare exempel på detta).
Ibland ifrågasätts citat ur pressen rätt mycket här i tråden. Jag tänker nu senast på diskussionen kring CU:s uttalanden. Hon kanske inte återgavs korrekt, menade en del. Samtidigt som andra påstådda citat från tidningarna köps rakt av utan minsta ifrågasättande. (Skrev-inte-Expressen-att-FG-yrkade-på-restriktioner-så-kan-hon-omöjligt-ha-gjort-det osv, är en annan bit som jag har varit inne på tidigare, dvs att långt ifrån allt återges heller). Ta media med en nypa salt.
/Den överdryge fan.