2008-08-12, 13:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Hennes sängkläder var ju kvar i skarpnäck och där hade man kunnat säkra spår på DNA. Ser inte att något sådant har gjorts.
Nej, det är något som man mycket väl hade kunnat göra. Det finns en risk att man var så säker på att det skulle gå att binda CS till den blodiga mordplatsen, att man inte i tid säkrade andra spår.

Men det finns ett tekniskt problem med den typen av analyser, och det är att om DNA från en person dominerar kraftigt, så får man inget utslag från eventuellt DNA från andra personer med den teknik som används för normal DNA-profilering. För att kunna göra det, måste man köra sekvensspecifik PCR, dvs en PCR reaktion som bara "blir något" om det är DNA från rätt typ av individ närvarande.

Och vad jag vet, så finns det ingen DNA-profilering som kan köras med SSPCR. Däremot är den konventionella tekniken för vävnadstypning SSPCR-baserad. Vävnadstyper varierar visserligen inte lika mycket som de mikrosatelliter som man analyserar vid konventionell DNA-profilering, men de är ändå kraftigt variabla. I synnerhet om man skulle hitta spår av DNA kodande för både Emma, Max och Saga Jangestigs fullständiga vävnadstyp på t ex CS sängkläder, och inte spår av något annat DNA som kommer från någon annan än CS, skulle detta vara en stark identifikation, om än inte riktigt lika stark som en 4-gradare med konventionell DNA-profilering.
2008-08-12, 13:48
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marinka
Ja..där försvann den vännens/vittnets trovärdigt enligt mej.Nu har folk matats med dessa skor att det är det enda dom minns av sin vän C.S Bästa att slänga skorna efteråt om ni planerar att göra nåt ljusskyggt.
Att ni är 207 cm långa, väger 300 kg etc kommer aldrig att uppattas av nåra vittnen. Inte heller om ni är iklädda clownkostym som är fyra nummer för liten. Bara vad ni har på fötterna.
Åklagaren har inte mycket på fötterna..

Minnet funkar så, folk kan minnas saker som andra kanske inte tycker är relevanta. Anledningen till det är att man har mycket lättare att minnas saker som man tänkte på när man såg det. Nu reflekterade vännen över hennes skor för hon tyckte de var så fula. Det innebär att hon minns skorna mer än jackan eller byxorna eller frisyren.

Tyvärr så innebär detta att du har helt fel när du påstår att man inte skulle minnas någon som kom in i clownkostym. Man skulle förmodligen tycka att den personen stack ut från mängden, man skulle tänka "shit, vad har han på sig" och vips, man skulle ha ett minne som man har lättare att komma ihåg längre fram än exempelvis om det var mulet eller inte den dagen.

Fast om du kom in på ett clown-konvent så skulle du förmodligen inte reflektera så mycket över clowndräkten, så i det fallet skulle du förmodligen bara komma ihåg en massa clowner, inte vem av clownerna som hade grön näsa och vem som hade röd. Och jag vet att det här är djupt konfunderande för lekmän som sitter hemma och tycker olika saker. Det är dock någonting som man stöter på varje dag inom rättsväsendet.

Det finns ett berömt experiment (jag har gjort det själv) där man låter en mängd personer titta på en film. Innan filmen förklarar handledaren att man ska få se två lag, ett med vita tröjor och ett med svarta tröjor som ska studsa en basketboll mellan sig. Åskådarna ska räkna hur många gånger bollen byter lag. Filmen startas och alla sitter och tittar på bollen och räknar studsar. På filmen springer ungefär 8 personer i svarta och vita kläder runt i ett virrvarr och studsar bollen mellan sig. Filmen pågår i ungefär 30 sekunder. Efter filmen frågar handledaren "hur många såg apan"? Man kör filmen igen och det visar sig att efter ungefär 15 sekunder så går en person iklädd gorilla-kostym in från ena kanten, ställer sig i mitten av planen och slår sig för bröstet ett par gånger, sen går han ut igen på andra sidan. Ungefär hälften av åskådarna såg apan, den andra hälften gjorde det inte. Den psykologiska förklaringen till detta är väldigt enkel, åskådaren koncentrerar sig på bollen och hjärnan sorterar bort oviktig information.

Långt sidospår, men nu kommer min poäng, fråga dig själv följande. Hur trovärdig skulle du tycka ett vittne är, som kan säga att bollen studsades 45 gånger sammanlagt och bytte lag 8 gånger, men samtidigt inte såg en gorilla som ställde sig en halvmeter från bollen?

Som sagt, man minns olika saker, beroende på vad man tänkte på när man såg händelsen. Av den anledningen är det inte minsta konstigt att vännen minns skorna men inte minns kläderna.
2008-08-12, 13:48
Bannlyst
Bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jag skriver väl inte heller de mest charmanta inläggen man kan tänka sig, men jag ska försöka lägga band på mig själv, så att eventuella debatter kan bli lite trevligare och sakligare.
Det här låter jättebra, om jag får vara så snobbig som att recensera andra debattörer. Veckans klubba kan vara provocerande ibland, men det blir bara idiotiskt när man antyder att CS och han har samma psykiska sjukdom. Jag misstänker att han gillar att provocera och satt och njöt när det helt plötsligt blev 100 inlägg om kvinnors lokalsinne.
Han har väl lika stor rätt som alla andra att debattera detta?
Det blir dock idiotiskt när man jämför hans beteende med CS psykiska sjukdom. Den ena har gjort att han retas. Den andra att hon dödat två barn.
2008-08-12, 14:07
Medlem
marinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Nog kan dessa modellers "nystande och trottande" framstå som ett fyllos verk ibland:

http://www.youtube.com/watch?v=QGuE0t3aEUo
Hihihi..men..catwalken är så smal att det är farligt att påverkad av nåt..
2008-08-12, 14:17
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Du säger att det inte är så man gör. Nej klart är det inte så man gör när man har en annan åsikt än majoriteten. Du kommer med långt inlägg om hur jag bör göra. Tror du verkligen att det tillför något i sakämnet i tråden?

Jag tycker att ditt flum som det mesta du säger hör till i helt andra trådar än den här. Jag gick och tittade på dina tidigare inlägg och alla börjar med att du först kritiserar någon personligen och sen kommer ett långt utlägg hur man ska göra och vad som är rätt. Enligt dig. Du skriver mer än vad du hinner tänka.

En sak kan man konstatera att du gillar att trixa med korten.
När någon påpekar det så blir du sur.
Skärp dig.
2008-08-12, 14:21
Medlem
marinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Minnet funkar så, folk kan minnas saker som andra kanske inte tycker är relevanta. Anledningen till det är att man har mycket lättare att minnas saker som man tänkte på när man såg det. Nu reflekterade vännen över hennes skor för hon tyckte de var så fula. Det innebär att hon minns skorna mer än jackan eller byxorna eller frisyren.

Tyvärr så innebär detta att du har helt fel när du påstår att man inte skulle minnas någon som kom in i clownkostym. Man skulle förmodligen tycka att den personen stack ut från mängden, man skulle tänka "shit, vad har han på sig" och vips, man skulle ha ett minne som man har lättare att komma ihåg längre fram än exempelvis om det var mulet eller inte den dagen.

Fast om du kom in på ett clown-konvent så skulle du förmodligen inte reflektera så mycket över clowndräkten, så i det fallet skulle du förmodligen bara komma ihåg en massa clowner, inte vem av clownerna som hade grön näsa och vem som hade röd. Och jag vet att det här är djupt konfunderande för lekmän som sitter hemma och tycker olika saker. Det är dock någonting som man stöter på varje dag inom rättsväsendet.

Det finns ett berömt experiment (jag har gjort det själv) där man låter en mängd personer titta på en film. Innan filmen förklarar handledaren att man ska få se två lag, ett med vita tröjor och ett med svarta tröjor som ska studsa en basketboll mellan sig. Åskådarna ska räkna hur många gånger bollen byter lag. Filmen startas och alla sitter och tittar på bollen och räknar studsar. På filmen springer ungefär 8 personer i svarta och vita kläder runt i ett virrvarr och studsar bollen mellan sig. Filmen pågår i ungefär 30 sekunder. Efter filmen frågar handledaren "hur många såg apan"? Man kör filmen igen och det visar sig att efter ungefär 15 sekunder så går en person iklädd gorilla-kostym in från ena kanten, ställer sig i mitten av planen och slår sig för bröstet ett par gånger, sen går han ut igen på andra sidan. Ungefär hälften av åskådarna såg apan, den andra hälften gjorde det inte. Den psykologiska förklaringen till detta är väldigt enkel, åskådaren koncentrerar sig på bollen och hjärnan sorterar bort oviktig information.

Långt sidospår, men nu kommer min poäng, fråga dig själv följande. Hur trovärdig skulle du tycka ett vittne är, som kan säga att bollen studsades 45 gånger sammanlagt och bytte lag 8 gånger, men samtidigt inte såg en gorilla som ställde sig en halvmeter från bollen?

Som sagt, man minns olika saker, beroende på vad man tänkte på när man såg händelsen. Av den anledningen är det inte minsta konstigt att vännen minns skorna men inte minns kläderna.
Jag förstår din point men även vid olika minnestest kan man få personer att "minnas" saker som varit på tapeten tiden innan. Minnespåverkan.
Något skjuts fram som väsentligt och personen koncentrerar sej då på det.
Vittnespsykologi är kul.."är du verkligen säker på att xx var iklädd clowndräkt?"
"njae..men nåt färgrannt var det allt"
"Kan det inte varit en orange regnkappa?"
*Jo..det kan det faktiskt ha varit" osv..Sen är det ju också så tyvärr att alla vittnen inte talar sanning. Medvetet elle ej..av olika orsaker.
Man bör ju ha minst två för varandra obekanta vittnen för att få fram ett sannolikt vittnesmål. Svårt att säja att ett vittnesmål kan utpeka en gärningsman i alla lägen.
Tycker lite synd om åklagaren..svårt läge.
"Du ska inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa" Hur många är så sanningsenliga? Inte jag i alla lägen...
2008-08-12, 14:26
Medlem
hayennas avatar
Priset för allra sämsta bevakning av fallet måste väl ändå gå till aftonbladet. De citerar lösryckta meningar som makes no sense what so ever.

Citat:
32-åringens advokat Per-Ingvar Ekblad ställer frågor om det skyddade boendet där Emma Jangestig vistades efter angreppen.
– Det var någon som nämnde någon utländsk tidning, säger Emma Jangestigs mor.
Förhöret avslutas.
Nämnde vad?

Citat:
32-åringen flyttade in hos henne i slutet på september/början av oktober, berättar hyresvärdinnan.
– Det känns som en pressad situation här, säger hyresvärdinnan när åklagaren ställer frågor.

Citat:
Hyresvärdinnan får frågor om 32-åringens kläder och skor.
Vilka frågor? Och vad svarar hon?
2008-08-12, 14:28
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marinka
Jag förstår din point men även vid olika minnestest kan man få personer att "minnas" saker som varit på tapeten tiden innan. Minnespåverkan.
Något skjuts fram som väsentligt och personen koncentrerar sej då på det.
Vittnespsykologi är kul.."är du verkligen säker på att xx var iklädd clowndräkt?"
"njae..men nåt färgrannt var det allt"
"Kan det inte varit en orange regnkappa?"
*Jo..det kan det faktiskt ha varit" osv..Sen är det ju också så tyvärr att alla vittnen inte talar sanning. Medvetet elle ej..av olika orsaker.
Man bör ju ha minst två för varandra obekanta vittnen för att få fram ett sannolikt vittnesmål. Svårt att säja att ett vittnesmål kan utpeka en gärningsman i alla lägen.
Tycker lite synd om åklagaren..svårt läge.
"Du ska inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa" Hur många är så sanningsenliga? Inte jag i alla lägen...

Det är därför som förhörsledare inte ställer frågor av typen "hade X på sig en svart jacka?". De ställer istället frågor av typen "hur var X klädd?"

Jag förstår inte riktigt varför du är ute på något slags korståg här där du vill försöka ogiltigförklara dessa vittnesmål när det är ganska uppenbart att du bara sitter och famlar efter anledningar utan att veta hur det går till egentligen.

Sen har vi övergett "två edsvurna vittnen är fullt bevis" för ungefär tusen år sedan, jag tycker inte det är en bra ide att återgå till den modellen. Den tillämpas för övrigt fortfarande inom vissa Sharia-områden, så du kanske ska söka dig dit ifall du vill leva under rättsordningar med sådana regler.
2008-08-12, 14:30
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det är något som man mycket väl hade kunnat göra. Det finns en risk att man var så säker på att det skulle gå att binda CS till den blodiga mordplatsen, att man inte i tid säkrade andra spår.

Men det finns ett tekniskt problem med den typen av analyser, och det är att om DNA från en person dominerar kraftigt, så får man inget utslag från eventuellt DNA från andra personer med den teknik som används för normal DNA-profilering. För att kunna göra det, måste man köra sekvensspecifik PCR, dvs en PCR reaktion som bara "blir något" om det är DNA från rätt typ av individ närvarande.

Och vad jag vet, så finns det ingen DNA-profilering som kan köras med SSPCR. Däremot är den konventionella tekniken för vävnadstypning SSPCR-baserad. Vävnadstyper varierar visserligen inte lika mycket som de mikrosatelliter som man analyserar vid konventionell DNA-profilering, men de är ändå kraftigt variabla. I synnerhet om man skulle hitta spår av DNA kodande för både Emma, Max och Saga Jangestigs fullständiga vävnadstyp på t ex CS sängkläder, och inte spår av något annat DNA som kommer från någon annan än CS, skulle detta vara en stark identifikation, om än inte riktigt lika stark som en 4-gradare med konventionell DNA-profilering.
Om det funnits blodstänk på hår som tryckts mot kudde så borde nog det kunna analyserats.
2008-08-12, 14:32
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Går det inte att göra en gyn-undersökning på tyskan så ser man ju på en gång om hon har fött barn eller inte.

Borde ju synas på livmodern eller liknande efter så här kort tid.

Går det inte att tvångsundersöka?
2008-08-12, 14:32
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
När var senaste gången du träffade henne?
– Det var när hon hade varit i Arboga. Då messade vi och träffades sen på kvällen.
Vittnet berättar att det var någon gång mellan 15 och 20 mars.
– Jag vet att hon sms:ade mig när hon satt på tåget. Då kom hon tillbaka från sin före detta som flyttade. Då hade hon varit där och hämtat saker.
Vännen berättar att tyskan inte hade varit på något bra humör när det träffades.
– Hon sa till mig att hon inte hade ätit på hela dagen. Hon hade haft en dålig dag, det förklarade hon för mig.

Hm?
2008-08-12, 14:35
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Går det inte att göra en gyn-undersökning på tyskan så ser man ju på en gång om hon har fött barn eller inte.

Borde ju synas på livmodern eller liknande efter så här kort tid.

Går det inte att tvångsundersöka?

För tredje gången i den här tråden då. Nej, det går inte att med 100-procentig säkerhet säga om en kvinna fött barn eller inte, detta oavsett hur många gyn-undersökningar man gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in