2008-09-03, 15:09
  #8605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det vore så enkelt att ta reda på. Gör samma undersökning som de gjorde på CS hår. Jag är förvånad över att de inte jämfört med Emmas eget hår, det skulle utesluta en del funderingar. Låt säga att det inte är Emmas hår?
En del hår skulle väl vidare annalyserts? kan det inte vara så att det framkom i rättegången att det var Emmas eget hår men att det inte kom med i FUP just därför att det behövdes analyseras ytterligare! har nämligen för mig att jag hört det!
2008-09-03, 15:09
  #8606
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det var ett dåligt argument. - Kalla "fakta" visade en partsinlaga som på sikt bara kan gynna den åtalade CS.
Jag tor inte att den just gynnar eller sänker någon. Ja, det var en partsinlaga. Men inte en värre partsinlaga än hur många kvällstidningsartiklar som helst. Och TV4 är ju en televiserad kvällstidning. Vi har någon sorts uppfattning att just TV måste vara objektivt eftersom statstelevisionen har ett strikt objektivitetskrav, och det för tjugo år sedan bara fanns statstelevsion.

Och det finns någon sorts objektivitetskrav också just på TV4, som sänds från Sverige - som en reflex av denna vår hävdvunna uppfattning om att just TV måste vara objektivt; att det för all framtid ska finnas en Orup i nyhetsrutan som det självklart ska gå att lita på. Men så är det ju inte i dagens svenska medialandskap. Om programmet i stället hade gått i trean, femman eller sexan, hade det kunnat få vara precis hur vinklat och rättegångspåverkande det hade velat.
2008-09-03, 15:11
  #8607
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Han (PIE) har redan sagt att en fällande dom kommer överklagas.
Mm. Och jag tror att vi kan lita fullständigt på advokat Ekblads ord i just det avseendet.
2008-09-03, 15:13
  #8608
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Han (PIE) har redan sagt att en fällande dom kommer överklagas.

Ok, då undrar jag fortfarande varför man sänder dessa TV-program innan HR-rättegången är avslutad. Är det lämpligt?

Jag undrar inte detta för att reta upp några. Tycker att det är en relevant fråga.
2008-09-03, 15:39
  #8609
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du minns substansmässigt helt rätt:
- Men jag vet exakt hur de ser ut.
- Kan du placera det i tid, när du senast kan ha sett dem?
- Ja, de fanns alltid där – så länge jag fanns där.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1215335

Han visar vittnet ett fotografi från förundersökningen.
- Ja, så ser de ut, säger vittnet.
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=798006

De enda skor som hyresvärdinnan LN sett att CS använde, är: Ett par stövlar, ett par mörkblå gymnastikskor och ett par löparskor (i grunden vita). Av FUP:et, s. 423, framgår att det innanför ytterdörren i hallen står ett avlastningsbord t.v. under vilket man hittade en 1,5 liters petflaska av tyskt märke som tillhörde CS. Under hallbordet ligger vidare en matta som sticker ut så pass mycket att man på denna kan placera sina skor, innan man går in i lägenheten. - LN bör de flesta morgnar, innan hon åkte till sitt jobb, ha passerat förbi CS:s skor och på detta sätt ha fått ett bra synminne för CS:s skosortiment. LN har mycket riktigt också registrerat att CS har större fötter än henne, att CS:s stövlar har fyrkantig tå och klack och är väl använda utan att vara slitna, att CS:s mörkblå gymnastikskor har långa, vita skosnören, osv. - När LN säger att CS:s mörkblå gymnastikskor fanns i lägenheten så länge LN själv fanns där så kan detta inte tolkas som att Vans-skorna i februari eller senare ersattes med ett par andra skor eftersom LN då givetvis skulle ha noterat att CS inköpt och använt ett par nya skor, t ex de av CS åberopade svarta Victory-skorna med svarta skosnören.

Ikke så viktig, men pirker litt. Ikke så lenge LN fanns der men:
Ja, de fanns alltid där – så länge hon fanns där (Altså, CS)
2008-09-03, 15:47
  #8610
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du minns substansmässigt helt rätt:
- Men jag vet exakt hur de ser ut.
- Kan du placera det i tid, när du senast kan ha sett dem?
- Ja, de fanns alltid där – så länge jag fanns där.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1215335
Rättelse: - Ja, de fanns alltid där - så länge hon fanns där.
2008-09-03, 15:48
  #8611
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ok, då undrar jag fortfarande varför man sänder dessa TV-program innan HR-rättegången är avslutad. Är det lämpligt?

Jag undrar inte detta för att reta upp några. Tycker att det är en relevant fråga.
Du kanske ska rikta den frågan till TV4 då, för ingen här lär kunna svara på hur deras affärsstrategi ser ut.

och jag undrar fortfarande varför du tjatar om just hovrätten.
2008-09-03, 15:49
  #8612
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Ikke så viktig, men pirker litt. Ikke så lenge LN fanns der men:
Ja, de fanns alltid där – så länge hon fanns där (Altså, CS)
Tack för påpekandet; det är viktigt med nyanserna! - Får tydligen skaffa mig hörlurar, eller ett bättre ljudkort...
2008-09-03, 16:01
  #8613
Medlem
Frubeates avatar
citat Astracan:
Om jag inte minns fel så svarade hyresvärdinnan, när hon vittnade i rätten, någonting i stil med att "skorna fanns där så länge CS fanns där".


Hämtat från Expressen.se:
Målsägarbiträde Kari Skönebrant undrar när hyresvärdinnan med säkerhet kan säga att hon såg de blåa tygskorna.
– De stod ju i hallen när hon inte hade på sig dem. Definitivt det här året.
• Kan du säga att de fanns i mars månad i lägenheten?
– Ja, det vill jag nog påstå. Hon hade dem för jämnan.
Än en gång får vittnet kolla på en bild på Vans-skorna och försäkrar att det är just de skorna som har stått i lägenheten ända fram till mars


citat Mimman:
Nej det var Emmas eget hår som jag fattade det!!, sa det inet det i rätten?? hur ni fått detta till att det skulle vara från en man undrar jag över!

Hårtussen i Emmas hand är inte identisk med det hår som både åklagare och CS's försvarare syftar på i rättegången.
2008-09-03, 16:06
  #8614
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Såg nyhetsmorgon i morse. De tog upp Kalla fakta och programmet om Arbogamorden. TV 4 hade fått en del kritik att de sände programmet innan dom fallit och människor har reagerat på att media i detta läge avslöjar namn och att programmet kunde påverka rättegångar osv..
Proggramledaren var tvungen att rätta en av gästerna som sa något om "namnet på gärningsmannen" till "den misstänkte gärningsmannen"..tur att någon är vaken.

Ponera att CS blir friad hela vägen. Tro att hon kommer att begära skadestånd då? Om hon skulle få det så tillräknas även hur massmedial bevakning som varit – då räknas även TV4 inslaget in. Om hon sedan när allt blåst över väljer att låta sig intervjuas i Tyskland i stället så har hon goda chanser att få en bra dusör. Kontentan: CS blir friad och RIK.
Har svårt att tänka mej att någon med de personliga egenskaper som CS verkar besitta skulle falla föga för att delta i någonting i stil med Kalla Fakta.
2008-09-03, 16:18
  #8615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ok, då undrar jag fortfarande varför man sänder dessa TV-program innan HR-rättegången är avslutad. Är det lämpligt?

Jag undrar inte detta för att reta upp några. Tycker att det är en relevant fråga.

Jag håller med dig. Samma sak med alla intervjuer med inblandade. Locket på tills allt är klart borde gälla.
Publikt finns det ett intresse förståss men jag tycker det är cyniskt journalistiskt förfarande.
2008-09-03, 16:26
  #8616
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ok, då undrar jag fortfarande varför man sänder dessa TV-program innan HR-rättegången är avslutad. Är det lämpligt?

Jag undrar inte detta för att reta upp några. Tycker att det är en relevant fråga.
Hörde att det varit en chatt på TV4 där reportern hade tillfrågats om detta. Där anspelade han på att programmet var initierat av E´s pappa, vilket gör hela inslaget lite bisarrt, i mångas ögon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in