2008-08-31, 23:56
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulstrom
Jag mår illa av dokumentären i Kalla Fakta. Vart tog objektiviteten vägen? Den omdiskuterade domen mot CS beskrivs positivt eftersom familjen Jannerstig då kan låta livet gå vidare. Lågvattenmärke. Den juridiska processen befinner sig ju i ett inledningsskede.

Ska man göra en dokumentär om CS när hon frikänns i nästa rättegång eller kommer hon precis som Christer Petttersson leva med misstankar emot sig även efter ett frikännande.
Jag vet inte om du noterade det, men programmet handlade om Emma och hennes familj. De anser att rätt person blir fälld och är därför positivt inställda till det.
2008-09-01, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag tror att de som har egna barn är väldigt medvetna om att det kommer att ta mycket lång tid innan Emma kan gå vidare. Jag resonerar här utifrån mig själv och hur mina åsikter ändrades efter att jag hade fått barn. Innan jag hade fått det skulle jag inte ha förstått fullt ut vad detta måste innebära för Emma och det gör jag egentligen inte nu heller, men jag kan i alla fall ana mig till det.

Visst var det en större förändring än vad man kunde tro när min fick sin först unge . Men som du säger men kan nog ana hur det känns för henne, men man kan nog aldrig uppleva det fullt ut ändå. Räcker att ens unge slår sig så lider man ju mer än vad ungen gör hur blir det då inte i detta läget. Men det blir nog tufft för henne den dagen hon förstår fullt ut och börjar bearbeta det. Man får önska henne lycka till på alla sätt och vis.
2008-09-01, 00:11
Medlem
Citat:
Jag mår illa av dokumentären i Kalla Fakta. Vart tog objektiviteten vägen? Den omdiskuterade domen mot CS beskrivs positivt eftersom familjen Jannerstig då kan låta livet gå vidare. Lågvattenmärke. Den juridiska processen befinner sig ju i ett inledningsskede.

Nu är CS fälld i domstol. Det är vad som gäller just nu!
Programmets avsikt var inte att finna den skyldige till brottet, det var att följa Emmas väg från sjuksängen fram till idag.

Citat:
Ska man göra en dokumentär om CS när hon frikänns i nästa rättegång eller kommer hon precis som Christer Petttersson leva med misstankar emot sig även efter ett frikännande.

Du behöver inte bekymra dig så mycket över det.
2008-09-01, 00:59
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Mm, nu har hon haft ett mål. Att få barnens mördare fälld.

Det målet kvarstår, jag tror inte hon vågar sörja fullt ut förrän efter att nästa rättegång är över.

2008-09-01, 01:17
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Det målet kvarstår, jag tror inte hon vågar sörja fullt ut förrän efter att nästa rättegång är över.

DeBaly, det är nog så det är. Det är ju tyvärr många människor som inte kan få avslut och därför fastnar i sorgen som då kan bli bitter. De kommer inte vidare.
När jag skrev om hennes mål tänkte jag mer på vad hon sa efter att rätten ansåg CS som skyldig.
2008-09-01, 01:26
Medlem
MeMajks avatar
Vad var syftet?

Såg inslaget på TV och reflekterade över 3 uttalade meningar. 2 från E och 1 av hennes pappa. Dessa uttalanden skulle mycket väl kunna användas av försvaret i negativ bemärkelse för att styrka att E har fått sinna minnesbilder "skapade/med inflytande av anhörig", så vad var egentligen syftet med denna upplaga av kalla fakta över huvud taget?
Är inte så bevandrad i den juridiska terminologin eller de turer som juridiken har i detta och liknande ärenden, men nog måste man kunna använda uttalanden som gjort i detta sammanhang i ett kommande överklagande?
2008-09-01, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Såg inslaget på TV och reflekterade över 3 uttalade meningar. 2 från E och 1 av hennes pappa. Dessa uttalanden skulle mycket väl kunna användas av försvaret i negativ bemärkelse för att styrka att E har fått sinna minnesbilder "skapade/med inflytande av anhörig", så vad var egentligen syftet med denna upplaga av kalla fakta över huvud taget?
Är inte så bevandrad i den juridiska terminologin eller de turer som juridiken har i detta och liknande ärenden, men nog måste man kunna använda uttalanden som gjort i detta sammanhang i ett kommande överklagande?

Du får nog återge de uttalandena om det skall gå att diskutera de?
2008-09-01, 01:38
Bannlyst
0 redundans

Själv inkluderar jag just nu nämndemännen och lagmannen i mina aftonböner.
Ni som tror på något annat kan väl hålla tummarna eller sända en extra tanke när ni vänder er till Mecka.
En allvarlig sjukdom och det blir en ny rättegång.
2008-09-01, 01:42
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Själv inkluderar jag just nu nämndemännen och lagmannen i mina aftonböner.
Ni som tror på något annat kan väl hålla tummarna eller sända en extra tanke när ni vänder er till Mecka.
En allvarlig sjukdom och det blir en ny rättegång.
De håller sig nog friska ett par veckor till. Alternativet känns inte bra...
2008-09-01, 02:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Jag tror inte att programmet var menat att vara objektivt (jag blev också förvånad) utan vinklat för att visa E´s och hennes familjs bild och upplevelser. Att följa E´s väg från sjukhussäng till rättegång i tingsrätten och att E skulle få ge sin syn på det som hänt.
2008-09-01, 05:14
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag tror att de som har egna barn är väldigt medvetna om att det kommer att ta mycket lång tid innan Emma kan gå vidare. Jag resonerar här utifrån mig själv och hur mina åsikter ändrades efter att jag hade fått barn. Innan jag hade fått det skulle jag inte ha förstått fullt ut vad detta måste innebära för Emma och det gör jag egentligen inte nu heller, men jag kan i alla fall ana mig till det.

Det är ju just det som får en att reagera så starkt på det som hänt,
att man kan ana sig till...

Att en del har svårt att tro på att Emmas minnen är hennes egna kan jag förstå men snälla, lova mej en sak:

OM något liknande skulle hända er dotter, er sambo/fru, er bästa vän -
LOVA att ni tror på vad de säjer då!
Jag tror att det värsta man man kan råka ut för efter att det värsta har hänt är, att inte bli trodd....
2008-09-01, 06:43
Medlem
mahkees avatar
Mening?

Det jag fastnade för i dokumentären var Emmas ord om hur det måste finnas en mening i att barnen dog, att gm måste haft ett motiv...så att barnen inte dog förgäves...på något vis. (OBS inte direkt citerat, jag anger andemeningen här). Har ni någon kommentar till det? Jag tror jag förstod hur hon menade, att i hennes hjärna så är det än mer hemskt om de bara dog av en slump.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in