Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Fair Enough, visst är det är möjligt att jag är jävig.
Enligt den argumentationen skulle varje domstol som behandlar det här fallet vara jävig för att försvara rätten.
Nejdå. En domstol har inte nödvändigtvis något materiellt eller ideellt intresse av att försvara en annan domstol. Ditt jäv här i diskussionen består i att du får bäst möjlighet att bemöta ett förslag som går ut på att handlingsfriheten för din yrkeskår ska beskäras, om du gör antagandet att en nämndeman som obestridligen har pratat brevid mun har gjort det därför att hon har varit jävig
under hela rättegången. Det är ett högst väsentligt ideellt intresse, som inte på något sätt kan motsvaras av någon antagen allmän tendens att hålla kollegor om ryggen mer allmänt.
Citat:
Jag kan bara konstatera att det inte i sig skapar en jävssituation att tala med massmedia om varför man dömt som man gjort. Annars skulle ju hela rättegången tagits om. Kan inte du fråga Wersäll om det är en korrekt slutsats?
Jag har ju själv argumenterat på samma sätt här i tråden, när jag hävdat att det som Holstein sa bara logiskt följer av rättens beslut, så jag är naturligtvis enig med Svea i den frågan. (Än så länge har ingen juridisk instans tyckt något annat än jag själv i det här målet...) Men det betyder ju också att det som Holstein sa är komplett journalistiskt ointressant -
annat än
just för metadiskussionen "Oj, Blev det jäv nu?"