Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
CU säger det ju alldeles självmant: Hon har aldrig riktigt trott att CS skulle vara oskyldig. - På vilket stadium menar du att CU skulle ha intagit den objektiva ståndpunkten att CS kan vara både oskyldig och skyldig - och att rättegångens förlopp fick utvisa hur det förhöll sig? - CU säger ju själv att hon aldrig riktigt trott att CS varit oskyldig!I stället har CU "lutat åt" att CS varit skyldig. När den lutningen inträffade kan med ledning av den avsaknade oskyldighetspresumtionen spikas till första steget över ev. tröskel till tingsrättssalen.
Jag är förvånad över att du fortsätter med samma förvanskning. Jag hade faktiskt trott bättre om dig.
Du påstår: "CU säger det ju alldeles självmant: Hon har aldrig riktigt trott att CS skulle vara oskyldig." Det säger hon inte. "Jag har aldrig helt trott att hon är oskyldig" är en formulering från Expressen som du har sett inte stämmer överens med vad hon sa:
"- Var det nånting som fick dig att tvivla?
- Eeeeeh, jag kan ju inte prata för de andra.
- Um, men som fick dig att tvivla?
- Nääej, jag… Näej, inte så att jag har helt och hållet trott att hon är oskyldig."
Att tolka detta tal om tvivel som innan rättegången, som du har gjort, är ju helt galet. Det handlar naturligtvis om det beslut som har fattats, där det inte ska finnas något rimligt tvivel.
Din sista mening är helt sanslös. Som sagt, jag hade trott dig om bättre, men nu har du bevisat just det jag skrev om i förra inlägget.