2008-08-28, 22:45
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
CU säger det ju alldeles självmant: Hon har aldrig riktigt trott att CS skulle vara oskyldig. - På vilket stadium menar du att CU skulle ha intagit den objektiva ståndpunkten att CS kan vara både oskyldig och skyldig - och att rättegångens förlopp fick utvisa hur det förhöll sig? - CU säger ju själv att hon aldrig riktigt trott att CS varit oskyldig!I stället har CU "lutat åt" att CS varit skyldig. När den lutningen inträffade kan med ledning av den avsaknade oskyldighetspresumtionen spikas till första steget över ev. tröskel till tingsrättssalen.

Jag är förvånad över att du fortsätter med samma förvanskning. Jag hade faktiskt trott bättre om dig.

Du påstår: "CU säger det ju alldeles självmant: Hon har aldrig riktigt trott att CS skulle vara oskyldig." Det säger hon inte. "Jag har aldrig helt trott att hon är oskyldig" är en formulering från Expressen som du har sett inte stämmer överens med vad hon sa:
"- Var det nånting som fick dig att tvivla?
- Eeeeeh, jag kan ju inte prata för de andra.
- Um, men som fick dig att tvivla?
- Nääej, jag… Näej, inte så att jag har helt och hållet trott att hon är oskyldig."
Att tolka detta tal om tvivel som innan rättegången, som du har gjort, är ju helt galet. Det handlar naturligtvis om det beslut som har fattats, där det inte ska finnas något rimligt tvivel.

Din sista mening är helt sanslös. Som sagt, jag hade trott dig om bättre, men nu har du bevisat just det jag skrev om i förra inlägget.
2008-08-28, 22:47
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag är förvånad över att du fortsätter med samma förvanskning. Jag hade faktiskt trott bättre om dig.

Du påstår: "CU säger det ju alldeles självmant: Hon har aldrig riktigt trott att CS skulle vara oskyldig." Det säger hon inte. "Jag har aldrig helt trott att hon är oskyldig" är en formulering från Expressen som du har sett inte stämmer överens med vad hon sa:
"- Var det nånting som fick dig att tvivla?
- Eeeeeh, jag kan ju inte prata för de andra.
- Um, men som fick dig att tvivla?
- Nääej, jag… Näej, inte så att jag har helt och hållet trott att hon är oskyldig."
Att tolka detta tal om tvivel som innan rättegången, som du har gjort, är ju helt galet. Det handlar naturligtvis om det beslut som har fattats, där det inte ska finnas något rimligt tvivel.

Din sista mening är helt sanslös. Som sagt, jag hade trott dig om bättre, men nu har du bevisat just det jag skrev om i förra inlägget.
Faktum är att CU faktiskt blivit avsatt och avgått för jäv.
2008-08-28, 22:49
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Expressen om några borde väl känna till riskerna för rättegångsfel om de låter nämndemän uttala sig innan dom fallit? Minns rättegången mot de två åtalade läkarna i styckmordsmålet 1988. Då ansåg rätten dem skyldiga till mord och samtliga nämndemän intervjuades innan dom fallit. Nämndemännen anklagades för jäv och avgick varpå rättegången fick göras om. Eller var det aftonbladet de uttalade sig i den gången kanske? I alla fall så känns det här lite som en repris, och tingsrättssystemet med outbildade nämndemän failar återigen.
Den gången var det Richard Aschberg i AB som "lyckades".
2008-08-28, 22:50
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Faktum är att tingsrätten har befunnit CS skyldig till två mord och ett mordförsök.
2008-08-28, 22:53
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Faktum är att tingsrätten har befunnit CS skyldig till två mord och ett mordförsök.
En nämndeman har trillat ur. Återstår om två till imorgon blir polisanmälda. Vilka är då kvar som fattat dom?
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Man kan nog ha både en och annan synpunkt på kvällstidningsjournalistik, men i det här fallet anser jag inte att Expressen (eller Bo Holmström) gör fel. De är inte särskilt pådrivande i sina frågor och nämndemännen behöver inte svara på frågorna. De kunde bara ha sagt "inga kommentarer" så hade allt varit frid och fröjd...
Håller med dig i din första slutsats, några journalister kan inte klandras här. Men det är inte "frid och fröjd" om den tilltalade blir dömd av några fullständigt omdömeslösa personer. Vi skall vara tacksamma att deras omdömeslöshet inte visste några gränser. De hade inte läst din signatur som tur var.
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Men det bör väl finnas en hotbild för att kunna få skyddat boende.
Om CS döms och får ett mycket långt straff så förstår jag inte vad hotbilden består i.
Du har alltså äntligen insett att hon är skyldig??
2008-08-28, 22:56
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det är ju i grund och botten expressens fel att rättegången havererat slaskpressen borde ta sitt ansvar och inte pressa medieovana nämndemän på uttalanden som en kriminalreporter borde vara medveten om att nämndemän inte har rätt att svara på innan domen har publicerats. Saknar expressens kriminalreportrar helt allmänbildning. Hur går undervisningen till på journalistutbildningarna. Jag trodde de borde ha vett att undervisa med rapporteringen om det så kallade styckmordamålet som avskräckande exempel på hur oseriös journalestik hotar rättssäkerheten både för brottsoffer och misstänkta. Nu ser man ett nästan identiskt fall rullas upp inför öppen ridå.
Skillnaden denna gång är enligt mig att den åtalade är skyldig...
Jag fortsätter gärna den debatten här:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=94865
2008-08-28, 22:57
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
En nämndeman har trillat ur. Återstår om två till imorgon blir polisanmälda. Vilka är då kvar som fattat dom?
Faktum är att CS har dömts av en enig tingsrätt och ännu finns det inget annat beslut i frågan. Kom tillbaka i morgon efter att beslutet om en ny rättegång ska hållas har offentliggjorts.

Men hur beslutet än blir så har CS blivit funnen skyldig i första rättegången, eller hur?
2008-08-28, 22:58
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Skillnaden denna gång är enligt mig att den åtalade är skyldig...
Jag fortsätter gärna den debatten här:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=94865
Med den länken hänvisar du till friande dom.
2008-08-28, 23:00
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Håller med dig i din första slutsats, några journalister kan inte klandras här. Men det är inte "frid och fröjd" om den tilltalade blir dömd av några fullständigt omdömeslösa personer. Vi skall vara tacksamma att deras omdömeslöshet inte visste några gränser. De hade inte läst din signatur som tur var.
Det är många som skulle behöva läsa signaturen... Du vet att jag är övertygad om CS skuld och därmed tycker jag givetvis inte att de gjorde fel så under rättegången så det tycker jag är onödigt att ta med det i den här diskussionen.

Däremot blir jag lite mörkrädd över hur man år 2008 kan vara så jävla korkad. Man kan i vart fall läsa om någon politiker / tjänsteman / direktör som har gjort bort sig inför media minst en gång i veckan. När man hanterar ett sådant här mål vet man att det blir vansinnigt mycket uppmärksamhet och borde därmed vara förberedd på vad man ska säga och inte säga.
2008-08-28, 23:01
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Du har en otrolig förmåga att göra kommentarer som inte handlar om det som diskuteras. Dessutom har du lyckats få in flera sakfel på så få ord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in