2008-08-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Nej, anser inte att jag har fel ifråga om namnpubliceringar, sett i ett 40-årigt perspektiv. Finns säkert pressforskning som man kan rota i för att få det belagt. Det hörde samman med den allmänna liberaliseringen av kriminalvården på den tiden, man skulle kunna säga tidsandan. Undantag fanns naturligtvis.

Att det kommit nya medier påverkar naturligtvis tidningarnas praxis. Och det finns ju naturligtvis skäl till varför t ex Flashback inte ligger på en svensk server - oåtkomlig för diverse stämningsansökningar ...

Där det gäller detta måste det vara svårt att stämma någon media som refererar till vad andra media redan uttryckt. Det är liksom redan känt!
Därav mitt fiskande tidigare i tråden hur det juridiska ser på saken.
Är det möjligt att sprida något som redan är allmänt känt, blir frågan som ska besvaras.
I det svaret kanske man finner varför kvällspressen väntade ut småkollegorna från landsbygden innan de publiserade.

Som du själv antyder spelar internet och forum liknande FB en stor roll i sammanhanget. Vi är också en typ av media och det ska man nog vara medveten om när man postar på FB. Ska man ta saken till sin spets skulle media kunna gömma sig bakom faktum att en händelse redan är publicerad för allmänheten på ett välbesökt forum.
2008-08-26, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
smålandtintin kan korrigera om h*n tycker att jag är ute och cyklar, men det tycker jag faktiskt inte att de har. (Det tycker jag mer är en psykologisk rationalisering hos "CS är oskyldig och/eller kommer att frias"-gänget, nu när tingsrätten faktiskt ägde dem.) De har snarast försökt åstadkomma en dramatik genom att skifta utgångspunkt (typ Måndag: "Hon kommer att fällas!" "Onsdag: Hon kommer att frias!" Fredag: "Rösta på webben - tycker du att tyskan är skyldig?) Det enda som man kan man mer allvarliga synpunkter på är nog att hon hela tiden kallas för "tyskan" - vilket, som folk har påpekat här, hade varit fullkomligt otänkbart om hon hade varit arabiska eller somaliska. Det normala kvällstidningslingot hade ju i stället varit att kalla henne för "32-åringen". Men det är nog strängt taget fulare gentemot Tyskland än vad det är gentemot CS.

För mig är det uppenbart att pressen har sett till att ha flera utgångar ur grytet. Om CS hade släppts idag, då hade det varit fulast tänkbara bild på en skitsur Frieda Gummesson som hade dominerat ettorna, och tidningarna hade fokuserat på åklagarsidans misslyckade. Plus att man naturligtvis hade försökt intervjua den frisläppta CS, som då hade kunnat lägga ut texten om vilken lättnad det var att tingsrätten hade förstått att hon var oskyldig, och att hon aldrig hade tvivlat på att det skulle gås så till sist, och blabla och blabla.

Nu blev CS fälld, och då blir det hitlerbilder på CS som kontrasterar mot målsägarbilden på en allvarlig kortklippt blond ängel.

Du är ruggigt rätt på det.
Vända kappan efter vinden är nödvändigt, annars kan man inte skriva något om man hamnar på fel sida.
Särskilt gött är det ju om man kan hänvisa till någon artikel och skriva:
Som Expressen kunde avslöja redan för tre veckor sedan...
Att man sen har haft tio artiklar som hävdar motsatsen är ju en annan sak.
Jag tycker att man ska publicera de nyheter man får så snart som möjligt - högtidligt kan man hävda att det är både en demokratisk nödvändighet och mycket gott av rättssäkerhetsskäl att ta upp så många aspekter som möjligt.
Men man kan ju bli som en horoskopsskapare ibland. Påstår man tillräckligt många saker hittar man alltid några som är sanna.
2008-08-26, 22:39
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Kjellson är en tuff erfaren domstolschef, vars första prioritet inte är att göra sig populär - se bara på när han fräste åt Leila N när hon var sen. Sannolikheten att en sådan skulle bli övertalad av sin nämnd mot bättre vetande är epsilon. han har ett kollegialt rykte att tänka på, han också.

Däremot får jag erkänna att jag blir livrädd varje gång nämndemän uttalar sig om sina mål i pressen innan de ha vunnit laga kraft, eftersom kvällspressen är totalt oetisk när det gäller att publicera uttalanden som de har lurat ur nämnemän, även om de medför rättegångsfel så att rätteången måste göras om. I det här fallet verkar det dock inte vara någon risk för det. Och jag tycker inte att någon av de båda nämndemännen som yttrar sig säger något särskilt anmärkninggsvärt vad gäller själva dömandeprocessen.

Kan bara instämma. Jag har träffat honom vid flera tillfällen och han skulle _aldrig_ låta sig kollras bort av något alls. Han är oerhört objektiv - och sanslöst tuff.
2008-08-26, 22:41
Bannlyst
Citat:
Det rättsfallet har varit uppe till behandling i tråden tidigare. Två saker som skiljer påtagligt mot det aktuella fallet är att det inte fanns något tydligt motiv, samt att den tilltalades berättelse inte var uppenbart osannolik. Den tilltalade hade fällts på ett rent uteslutningsresonemang i underrätt.

Jag begriper inte denna fokusering på motiv. För de allra flesta är inte en romans som bryts efter några veckor ett särskilt gott motiv att döda två barn.
För en allvarligt psykiskt sjuk kan ju vilket irrationellt motiv som helst vara tillräckligt. Därför är bevisvärdet lågt i det här fallet enligt min ödmjuka uppfattning.
2008-08-26, 22:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nja, i brottmål (med svårare påföljd än böter) deltar tre ledamöter samt även två nämndemän. Din matris tar inte hänsyn till de fall där utfallet för friande dom blir 5-0 eller 4-1, dvs där också en eller två nämndemän friar.
Visst. Om du lade märke till det, så betonade jag att jag använde ditt antagande att nämndemän var mer benägna att fälla i sådana här fall. Om de å andra sidan inte är det, är ju den korrekta Fischermatrisen i stället
4 2
0 3 som har ännu lägre sannolikhet.

Citat:
Man kan också ge tusan i matematiska sannolikhetsuppskattningar och istället grunda sina antagande på uttalanden som gjorts under dagen av juridisk expertis.
Jo, men då vill det till att den juridiska expertisen verkligen har tänkt till ordentligt och länge och gjort en "spelad dom" i huvudet. Det är mycket lätt att inbilla sig att de friande prejudikatsfallen vid indiciemål, som NJA 1991 s 56, är mer tillämpliga här än de är, innan man verkligen gör detaljanalysen av de olika målen i botten.
2008-08-26, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Hmmm...
Jag förstår din inställning med tanke på ditt yrke, men vad tycker du om publiceringen om hon skulle frias i HR?

Personligen tycker jag att media bör vänta med namn och bild tills dess att domen vunnit laga kraft. Problemet är väl att ingen vill vara först med en sådan inställning eftersom den nyfikna allmänheten då skulle välja konkurrenterna.
Personligen tycker jag att den ansvarige utgivaren ska bestämma detta, inte några domare. Det skulle leda till ett mycket tråkigt samhälle i förlängningen.
Höj hellre straffen för de tidningar som felaktigt utpekar någon. Då minskar antalet felaktiga påståenden säkert, samtidigt som vi behåller tryckfriheten.
2008-08-26, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Ja, det är obegripligt. Frågan är vem som ska leda en förändring på det här området. Det känns som att det knappast är politikerna eller rättsväsendet. Så frågan uppkommer...varför beter sig media på det här sättet?
Feghet.
Ett exempel: Sedan Jan Guillou fälldes i rekordmagazinet för att han berättade att Romska ligor stjäl från gamlingar har hundratals drabbats på grund av att tidningarna inte ger signalement.
Rekordet hade Smålandsposten som kallade dem "skånska ligor". De kommer ju inte direkt med en spettkaka under armen.
I CS-fallet tycker jag att man gick ut med namn i rätt tid. Hoppas det blir en trend. För 15 år sedan gick man ut med namn och bild som dömdes till mer än 10 års fängelse för grovt narkotikabrott. Kanske kan bland annat CS-fallet göra att man gör likadant med grova våldsbrottslingar.
2008-08-26, 22:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag begriper inte denna fokusering på motiv.
Bråka inte med mig. Det var HD som snöade in på motivbristen i ö-fallet, trots att domstolar vanligen skiter i motiv. Det får du alltså ta med Gregow och grabbarna.

Citat:
För de allra flesta är inte en romans som bryts efter några veckor ett särskilt gott motiv att döda två barn.
Nä, inte för de allra flesta. Men åklageriets något plockiga förhör syftade ju till att påvisa att CS var sjukligt fixerad vid T.

Citat:
För en allvarligt psykiskt sjuk kan ju vilket irrationellt motiv som helst vara tillräckligt. Därför är bevisvärdet lågt i det här fallet enligt min ödmjuka uppfattning.
CS är knappast allvarligt sjuk på det viset att hon har taskig verklighetsuppfattning. Hon har uppenbart mins en, förmodligen ett par olika, djupgående personlighetsstörningar, men psykotisk ser jag inga tecken på att hon skulle vara.
2008-08-26, 22:51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
OT-inlägg är raderade.

Bengrot och Carma får varsin tillsägelse för sina inlägg där CS och Hitler kopplas ihop.

// Mod
2008-08-26, 22:55
Bannlyst
Citat:
Kjellson är en tuff erfaren domstolschef, vars första prioritet inte är att göra sig populär - se bara på när han fräste åt Leila N när hon var sen. Sannolikheten att en sådan skulle bli övertalad av sin nämnd mot bättre vetande är epsilon. han har ett kollegialt rykte att tänka på, han också.

Däremot får jag erkänna att jag blir livrädd varje gång nämndemän uttalar sig om sina mål i pressen innan de ha vunnit laga kraft, eftersom kvällspressen är totalt oetisk när det gäller att publicera uttalanden som de har lurat ur nämnemän, även om de medför rättegångsfel så att rätteången måste göras om. I det här fallet verkar det dock inte vara någon risk för det. Och jag tycker inte att någon av de båda nämndemännen som yttrar sig säger något särskilt anmärkninggsvärt vad gäller själva dömandeprocessen.
Jag tycker aldrig det är oetiskt att skriva vad någon faktiskt säger.
Hon har brutit klart mot domareden, men jag tror du har helt rätt att det inte blir någon ny rättegång på grund av detta.
2008-08-26, 22:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Feghet.
Ett exempel: Sedan Jan Guillou fälldes i rekordmagazinet för att han berättade att Romska ligor stjäl från gamlingar har hundratals drabbats på grund av att tidningarna inte ger signalement.
Så du menar att det är rättssystemet som ligger bakom det, och inte någon allmän journalistisk världsförbättraranda?

För det nuvarande läget är ju att signalement ges beredvilligt när det gäller förbrytare med "svenskt utseende". Om det förekommer vittnen i storyn, och tidningarna likväl inte ger något signalement, kan man däremot ge sig sjutton på att är folk med ett utseende som inte är förenligt med svensk smörochbrödbakgrund som det icke publicerade signalementet gäller.
2008-08-26, 22:56
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Visst. Om du lade märke till det, så betonade jag att jag använde ditt antagande att nämndemän var mer benägna att fälla i sådana här fall.
Att nämndemän är mer benägna att fälla betyder inte att man i en sannolikhetsberäkning kan utgå från att de alltid fäller. Fäller nämndemännen i 60% av fallen (vilket jag inte vet) betyder det mycket riktigt att de är mer benägna att fälla, men inte att man kan bortse från möjligheten att de istället friar.

Citat:
Om de å andra sidan inte är det, är ju den korrekta Fischermatrisen i stället
4 2
0 3 som har ännu lägre sannolikhet.
Mina (få) statistikpoäng härrör sig från en avlägsen forntid men borde inte sannolikheten för vart och ett av de tänkbara (friande) utfallen räknas ut var för sig och därefter adderas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in