Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
smålandtintin kan korrigera om h*n tycker att jag är ute och cyklar, men det tycker jag faktiskt inte att de har. (Det tycker jag mer är en psykologisk rationalisering hos "CS är oskyldig och/eller kommer att frias"-gänget, nu när tingsrätten faktiskt ägde dem.) De har snarast försökt åstadkomma en dramatik genom att skifta utgångspunkt (typ Måndag: "Hon kommer att fällas!" "Onsdag: Hon kommer att frias!" Fredag: "Rösta på webben - tycker du att tyskan är skyldig?) Det enda som man kan man mer allvarliga synpunkter på är nog att hon hela tiden kallas för "tyskan" - vilket, som folk har påpekat här, hade varit fullkomligt otänkbart om hon hade varit arabiska eller somaliska. Det normala kvällstidningslingot hade ju i stället varit att kalla henne för "32-åringen". Men det är nog strängt taget fulare gentemot Tyskland än vad det är gentemot CS.
För mig är det uppenbart att pressen har sett till att ha flera utgångar ur grytet. Om CS hade släppts idag, då hade det varit fulast tänkbara bild på en skitsur Frieda Gummesson som hade dominerat ettorna, och tidningarna hade fokuserat på åklagarsidans misslyckade. Plus att man naturligtvis hade försökt intervjua den frisläppta CS, som då hade kunnat lägga ut texten om vilken lättnad det var att tingsrätten hade förstått att hon var oskyldig, och att hon aldrig hade tvivlat på att det skulle gås så till sist, och blabla och blabla.
Nu blev CS fälld, och då blir det hitlerbilder på CS som kontrasterar mot målsägarbilden på en allvarlig kortklippt blond ängel.
Du är ruggigt rätt på det.
Vända kappan efter vinden är nödvändigt, annars kan man inte skriva något om man hamnar på fel sida.
Särskilt gött är det ju om man kan hänvisa till någon artikel och skriva:
Som Expressen kunde avslöja redan för tre veckor sedan...
Att man sen har haft tio artiklar som hävdar motsatsen är ju en annan sak.
Jag tycker att man ska publicera de nyheter man får så snart som möjligt - högtidligt kan man hävda att det är både en demokratisk nödvändighet och mycket gott av rättssäkerhetsskäl att ta upp så många aspekter som möjligt.
Men man kan ju bli som en horoskopsskapare ibland. Påstår man tillräckligt många saker hittar man alltid några som är sanna.