2008-08-10, 09:16
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Först och främst, så är jag skyldig pappan en stor ursäkt för att jag inte mer kritiskt granskade den information jag fick OCH postade, om att det skulle vara han som var gärningsman.

Nåväl, det nämns av många att Christine skulle vara en "Borderline" och antar att detta ÄR den klassiska borderlinern. STOPP!

Fel. Borderline är inte EN diagnos, det finns alltså flera typer av det!
Den är som en stam med olika grenar. Glöm aldrig det. Tack.

Själva ordet Borderline är öht ingen diagos.

Det finns inte flera typer av diagnosen Borderline personlighetsstörning, däremot innehåller diagnosen en hel del andra komponenter.

Rätta mig gärna om jag har fel isf ge mig källan till när detta ändrades + vad som ingår i den ovannämnda diagnosen.

Som jag skrivit tidigare så är Borderline personlighetsstörning en stabil störning. Det krävs att man uppfyller en hel del kriterier. Man får inte diagnosen efter några besök på psykakuten eller för några självmordsförsök. Det krävs mer än så, bl.a en utredningar, långvariga samtal med kunnig psykpersonal mm.
2008-08-10, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Själva ordet Borderline är öht ingen diagos.

Det finns inte flera typer av diagnosen Borderline personlighetsstörning, däremot innehåller diagnosen en hel del andra komponenter.

Rätta mig gärna om jag har fel isf ge mig källan till när detta ändrades + vad som ingår i den ovannämnda diagnosen.

Som jag skrivit tidigare så är Borderline personlighetsstörning en stabil störning. Det krävs att man uppfyller en hel del kriterier. Man får inte diagnosen efter några besök på psykakuten eller för några självmordsförsök. Det krävs mer än så, bl.a en utredningar, långvariga samtal med kunnig psykpersonal mm.
Jag tolkar det som att ni säger/menar samma sak.

Citat:
Fel. Borderline är inte EN diagnos, det finns alltså flera typer av det!
Den är som en stam med olika grenar. Glöm aldrig det. Tack.
Är inte innebörden av ovan samma som du säger?
Inte en enda specifik del, däremot flera komponenter likt ett träd med olika grenar på en stam.
Senast redigerad av Återfallsgäst 2008-08-10 kl. 09:25. Anledning: Förtydligade säger/menar
2008-08-10, 09:22
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Här har vi nu en person som vet vad hon pratar om!
Hon har ett seriöst förslag på CS psykologiska stadie o jag vill gärna se detta
vs mirran_hs teorier om schizofreni som jag oxå finner substans som tusan i!

Nej.

Absolut inte helseriöst.
Vilket jag är noga med att poängtera. Jag är också noga att med att skriva att det är min åsikt, min erfarenhet, min uppfattning, jag tror och så vidare....
För att ingen skall tolka det som en absolut sanning.

Jag kan dock inte blunda för att C:s beteende är skrämmande likt de diagnosticerade BL-sociopater jag träffat. Jag blev tyvärr tvingad att tillbringa två år i gruppterapi tillsammans med dem för att psykologen trodde att vi som inte var psykopater skulle ge dem ett "välgörande perspektiv".

Att C också ordagrant uttryckt sig exakt likadant med identiska ord som en del i terapigruppen är spöklikt.

Brrrr.
2008-08-10, 09:26
Bannlyst
Jag fortsätter att tjata om övervakningsbilderna. Den 12/3 12.46 kommer en person som liknar CS gående. Men visst ser personen ut att ha en mörkblå jacka på sig? Vad jag kan se så har ingen sådan jacka hittats bland CS kläder och ingen av hennes bekanta har nämnt någon blå jacka heller. Därför KAN det vara någon som liknar CS utseende kroppsligt.

Sen blev jag lite förvånad då jag på sidan 343 läser att det inte går att säkerställa ifall gm är vänster eller högerhänt. Något jag trott de hade gjort.

Sen VK..mina teorier om gm och hammare kan ju mycket väl stämma in även på en man inte bara kvinnor.
När man pratat med folk om detta har nästan alla sagt "skulle det vara ett beställningsjobb så hade säkert vapnet varit ett annat, typ kniv?" men jag har ändrat mig på den punkten. Hammare har många fördelar vilket som sagt har kommit fram i tråden även för "vana" mördare.
2008-08-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag fortsätter att tjata om övervakningsbilderna. Den 12/3 12.46 kommer en person som liknar CS gående. Men visst ser personen ut att ha en mörkblå jacka på sig? Vad jag kan se så har ingen sådan jacka hittats bland CS kläder och ingen av hennes bekanta har nämnt någon blå jacka heller. Därför KAN det vara någon som liknar CS utseende kroppsligt.
Angående bilderna vore det intressant att få laborera med originalfilerna i Photoshop, det går ofta att plocka ur lite mer ur bilder om man använder de verktyg som programmet erbjuder. Exempelvis kan man genom att justera kurvor/nivåer ibland plocka fram innehåll som döljer sig i skuggade och mörka partier.

I de (troligen) förminskade och komprimerade bilderna som finns i pdf:en fanns dock inte så värst mycket att hämta. Man kanske skulle maila och be att få låna bilderna...
2008-08-10, 09:35
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Angående bilderna vore det intressant att få laborera med originalfilerna i Photoshop, det går ofta att plocka ur lite mer ur bilder om man använder de verktyg som programmet erbjuder. Exempelvis kan man genom att justera kurvor/nivåer ibland plocka fram innehåll som döljer sig i skuggade och mörka partier.

I de (troligen) förminskade och komprimerade bilderna som finns i pdf:en fanns dock inte så värst mycket att hämta. Man kanske skulle maila och be att få låna bilderna...

Håller med. Övervakningsbilderna i FU:n var rentutav värdelösa.
2008-08-10, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst

Ja, det vore ju jättebra om någon som du med kunskap kunde få undersöka bilderna lite närmare.
2008-08-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ja, det vore ju jättebra om någon som du med kunskap kunde få undersöka bilderna lite närmare.
Jag får nog, iaf delvis, revidera mitt uttalande då jag numera fått indikationer på originalmaterialet består av rörliga bilder, en film helt enkelt. Detta har jag ingen erfarenhet alls av och vet heller inte om film är jämförbar med stillbilder ifråga om bildinnehåll/bildinformation. Annars var det ju en bra tanke.
2008-08-10, 10:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Nej.

Absolut inte helseriöst.
Vilket jag är noga med att poängtera. Jag är också noga att med att skriva att det är min åsikt, min erfarenhet, min uppfattning, jag tror och så vidare....
För att ingen skall tolka det som en absolut sanning.

Jag kan dock inte blunda för att C:s beteende är skrämmande likt de diagnosticerade BL-sociopater jag träffat. Jag blev tyvärr tvingad att tillbringa två år i gruppterapi tillsammans med dem för att psykologen trodde att vi som inte var psykopater skulle ge dem ett "välgörande perspektiv".

Att C också ordagrant uttryckt sig exakt likadant med identiska ord som en del i terapigruppen är spöklikt.

Brrrr.
Jag är tacksam för att du postar dina tankar - och hade varit ännu mer tacksam om du hade postat tidigare - för det visar att jag inte är helt knäpp. Jag förde för länge sedan i trådarna fram liknande tankar, men utan att använda ordet "sociopati", när jag påpekade att CS beteende var förenligt med de BL-patienter som hamnade inom rättspsykiatrin. Då fick jag en hel del kritik av mirran_h, som mycket bestämt hävdade att det bara fanns en sorts BL-patienter, och de begick inte våldsbrott, utan att det troligen var fråga om schizofreni i stället.

Du åsyftar precis den grupp människor som jag tänkte på - folk som dels har en "klassisk" BL-störning och dels dessutom en empatistörning ā la psykopati.
2008-08-10, 10:50
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är tacksam för att du postar dina tankar - och hade varit ännu mer tacksam om du hade postat tidigare - för det visar att jag inte är helt knäpp. Jag förde för länge sedan i trådarna fram liknande tankar, men utan att använda ordet "sociopati", när jag påpekade att CS beteende var förenligt med de BL-patienter som hamnade inom rättspsykiatrin. Då fick jag en hel del kritik av mirran_h, som mycket bestämt hävdade att det bara fanns en sorts BL-patienter, och de begick inte våldsbrott, utan att det troligen var fråga om schizofreni i stället.

Du åsyftar precis den grupp människor som jag tänkte på - folk som dels har en "klassisk" BL-störning och dels dessutom en empatistörning ā la psykopati.

Nu var det ju inte så jag skrev. Jag skrev att CS(som vi diskuterade) hade en djupare störning än "borderline personlighetsstörning". Vad sen "djupare störning" innebär kan man diskutera.
2008-08-10, 10:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
En randanmärkning på ditt annars mycket intressanta inlägg.
I FUP:en 395- finns det mycket papper på detta. De somatiska skadorna är kraftig blodförlust, hypotermi (Kroppstemperatur på 31 grader) och ett hemoglobinvärde på 86 (normalt för kvinnor är över 120.)
Enligt en mig närstående sjuksköterska är detta ett livshotande tillstånd om hon inte kommer inom vård snabbt.
Det var en tillfällighet att hon överlevde.
HB-värdet är i sig långt ifrån dödligt. Då är hypotermin mer bekymmersam, även om man måste gå ner mot 29 innan den i sig heller är direkt livshotande. Men som tecken på en kraftig blodförlust, som kunde övergå i chock om den fortsatte, kan jag hålla med om att HB-värdet är ett dåligt tecken.

Men samtidigt som det är ett vårdkrävande tillstånd, som kan få dödlig utgång obehandlat, är det ett tillstånd som är piece of cake att fixa för vården.

Sedan ska man inte dra just några växlar i frågan om huruvida det fanns en avsikt att ta livet av sig eller ej utifrån risken att vederbörande skulle dö. Självmordskandidater är sällan så medicinskt detaljinsatta. T ex Ernst Rolf hade alldeles uppenbart inte några som helst planer på att dö av sitt självmordsförsök, men det sket sig, så det gjorde han i alla fall.
2008-08-10, 11:00
Bannlyst
En annan sak jag reagerade på var att CS vid en kontakt hos psykiatrin sagt att hon varit på biblioteket och mailat. Hade hon ingen egen dator då eller var det något hon ville maila anonymt? Kanske värt att kollas upp av polis?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in