2008-09-10, 09:44
Medlem
BaalZeBubs avatar
[quote=catami]
Citat:
Ursprungligen postat av hayenna

Ett stort problem för CS är att hon beskrivit vilket tåg hon tar från Arboga station den 17 mars, nämnligen tåget som skulle avgå 19.35 !
Problemet består av att hon inte kan peka ut sig själv på övervakningsfilmerna. Några som sett samma filmer har sagt att "den" skulle kunna vara CS.
Arboga är en väldigt liten tågstation och det var inte många människor som passerade kameran på väg till tåget. Väldigt få passade in på CS signaliment i stort, så urvalet "vem" som kunde tänkas vara CS var ett fåtal personer.

Förklaringen: CS påstår ju att hon bar på ljusa kläder medan flera vittnesmål pekar på att hon bar på en mörk parkas med huva. På bilderna fanns ingen med ljusa kläder, till CS förtret kan man förmoda.

...och detta ( fetmarkerat ovan) säger hon om alla sex möjliga tillfällen då hon torde vara på övervakningskameran, om jag förstått rätt. Alltså till/från Arboga vid alla de tre tågresorna.

Sedan har CS ändrat sig angående EN av dessa resor, och i rättegången uppgivit att det var en bilresa, skjutsad av en vän från Köping. I tidigare förhör hade vi dock alltså sex tillfällen, efter ändringen sålunda fem tillfällen, då CS borde kunna peka ut sig själv i filmsekvenserna, men inte kan det.

I alla sex tillfällen handlar det om ett mycket litet antal personer som passerar kameran, och ett ganska solklart utpekande av CS på valda bilder i FUP. Även om några av bilderna inte är av hög kvalitet.
2008-09-10, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Men om han hade bedömt annorlunda då? Hade du då sagt att ryktet inte är särskilt gott? Ganska lätt att genomskåda syftet med det du påstår.
Jag och Hamilkar totalsågade SÅC en månad innan rättegången. Tror vi jämförde med att spå i kaffesump.
Leta om du orkar!
2008-09-10, 10:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Så du menar att E inte kommer ihåg något från sjukhusvistelsen? Inget vad någon sagt till henne mm? Fattar du inte att det SÅC menar med nyinlärning är något helt annat. Om det finns frågetecken om det så kan du vara säker på att SÅC mer ingående kommer att förklara vad han menar i HR.

Om SÅC sålunda menar något 'helt annat' så faller ju hans tes att E inte kan minnas 'vad någon sagt till henne'. Alltså är han motsägelsefull.
2008-09-10, 10:47
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag har full förståelse för att många funderar just kring Emmas minne, mer blev det dessutom säkert efter SÅC vittnesmål.
Jag kan bara säja att det nog är lättare för de som har haft förmånen att veta lite mer om vem Emma är som person (gemensamma vänners vittnesmål etc) att verkligen tro på det.
Om jag inte haft den förmånen, eller, som de i rättssalen, att se o höra henne, skulle jag oxå varit tveksam!
Jag förstår och kan mycket väl tänka mig att E har helt rätt men menade mer att rätten inte kan agera efter dina värderingar samt att, oavsett olika åsikter, det är ett intressant debattämne, d v s man ska inte anklaga vare sig de som försvarar eller ifrågasätter utan lyssna och föra en saklig debatt liksom.
2008-09-10, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Säger vem?
Läs lite på google om Sven-Åke Christiansson och Tomas Quick, så får du snabbt ta del av en del rätt intressanta åsikter.
Han lockade fram mycket spännnade ur Quicken.
Ett skäl så gott som något att ta det han säger med en nypa salt.
2008-09-10, 11:13
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jo, runstensmotivet enbart är det nog inte jättemånga som tror på. Utan att veta vad som hon eventuellt döljer och varför så tänker man ju att hon i det här läget skulle tjäna på att lägga alla kort på bordet.

Men, hon kanske inte är helt rationell? Vissa människor (exempelvis med lite Aspergertendenser tror jag, men jag är ingen expert), kan vara överdrivet principfasta. Tex "jag skulle aldrig bryta ett löfte", och så följa sin princip så långt att det inte är "vettigt" längre för de flesta av oss. En annan anledning skulle kunna vara att hon känner sig moraliskt ansvarig, eller känslomässigt bunden till någon. Det hon ev döljer eller den hon ev skyddar behöver ju inte ha med detta brott att göra, men med anledningen till att hon åkt till Arboga. Sen får man inte glömma att det faktiskt är skulden som ska bevisas – inte oskulden. Man tycker att en oskyldigt åtalad borde berätta så mycket som möjligt, men det är inte hennes uppgift att aktivt bevisa sin oskuld, eller hur? Det ska vara åklagaren som har bevisbördan. En sak jag är nyfiken på, men aldrig kommer att få veta, är hur samtalen med advokaten låter. Har advokaten försökt få henne att berätta mer? Eller har han sagt, åtminstone till en början, att bevisningen aldrig kommer hålla ändå? Är han en skicklig advokat?

En annan sak angående hennes agerande. Hon är ju tydligen en deprimerad och även självmordsbenägen person. Hennes mamma gick bort nyligen dessutom. Om hon är självdestruktiv kanske hon inte agerar 100% i sitt eget intresse? Hon kanske känner att om det och det kommer fram är ändå hennes liv förstört, ingen idé att leva vidare... alltså jag spekulerar ju vilt nu, men min poäng är att man inte kan förutsätta att hon agerar helt rationellt för sitt eget bästa, men oavsett det så ska hon inte dömas med otillräckliga bevis.

Min fetmarkering.

Inte jättemånga? Finns det någon? Om det är sant, varför väljer inte CS att åka till Uppsala istället? I Uppsala har hon bevisligen en vän och flera fornminnen att studera, t ex
http://www.runebru.se/Runturen/uppsala_city.html
http://dooku.miun.se/ake.johansson/uppsala.html
2008-09-10, 11:34
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Varför i himlens namn skulle hon gjort det?

Syftar du på FG? Faktum är att hon sade så.

Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
jag väntar fortfarande på att du ska presentera utdrag ur SÅC rapport om Emmas minne, du hade ju läst den enligt tidigare uttalande och kunde dementera att han sagt att Emma hade ett normalt minne. (Medias ungefärliga ord, inte mina, för exakt frasering så har det citerats massor av gånger)

Jag vet ju på ett ungefär vad som stod i vissa hänseenden och det vore ju intressant att veta exakt, och som sagt- det kan ju du referera ur nu.

Anser att det är olämpligt att utelämna brottsoffer - läs EJ - genom att citera så pass känsliga handlingar. SÅC:s yttrande från 20 maj är offentligt, vem som helst kan ta del av det. Stämningsansökan är offentlig, arresteringsordern är offentlig, häktningsprotokollen är offentliga, och så vidare. Frågan är varför många i tråden enbart väljer att läsa FUP?

Jo, det märks att du bara vet på ett ungefär genom luddiga andra- och tredjehandsuppgifter eftersom du så ofta får saker om bakfoten. Om du hade läst SÅC:s yttrande skulle du inte be någon lägga upp det på nätet, då det knappast gagnar målsäganden. Tvärtom.
2008-09-10, 12:00
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Hellre fria än fälla gäller fortfarande i svenska domstolar.

Jag tror inte heller att vi har fått fram all information kring hennes besök i Arboga. Om vi ska få det krävs det att CS själv berättar vad hon har gjort (och tänkt) eftersom man inte har haft "span" på henne under tiden före mordet. Att några vittnen har lagt märke till henne vid olika tillfällen täcker inte upp luckorna för vad hon gjorde mellan dessa tillfällen.

Jag förstår att hon inte inledningsvis vill berätta mer än nödvändigt eftersom ingen vill vända ut och in på sitt liv i onödan, vare sig man är skyldig eller inte. När man dock står inför det faktum att man riskerar livstids fängelse eller en längre vistelse på psyket tror jag de flesta skulle lossa på tungan för att klara sig om man var oskyldig eller, som du spekulerar, medskyldig.

Jag tog inte med hela citatet från dig som var svar på Tiger Kids funderingar.

Bra inlägg av dig. Håller med dig i det du skriver.

Jag har själv tidigare spekulerat i detta att det kan finnas anledning att ljuga för att skydda någon. CS kan ha räknat med att bli friad i TR på den svaga bevisning som fanns. Men om hon nu döms så borde det dra åt snaran ytterligare att komma med ny information innan HR. Om hon är oskyldig eller kanske medskyldig.

Är hon skyldig så hoppas jag på ett erkännande. Kan tänka mig att det isåfall kommer fram snart under psykutredningen hon är på. Det vore det bästa eftersom bevisningen i övrigt är tvivelaktig och att det annars kommer att spekuleras för alltid oavsett om hon frikänns eller döms.
2008-09-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Min fetmarkering.

Inte jättemånga? Finns det någon? Om det är sant, varför väljer inte CS att åka till Uppsala istället? I Uppsala har hon bevisligen en vän och flera fornminnen att studera, t ex
http://www.runebru.se/Runturen/uppsala_city.html
http://dooku.miun.se/ake.johansson/uppsala.html

Men hon är ju bara intresserad av dom om de finns i Arboga
2008-09-10, 16:09
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
I detta avseende är vi alla på tråden vanliga människor. SÅC är Sveriges främste minnesexpert och det blir löjligt om vi andra ska försöka låtsas att vi kan mer än honom på detta område. Han säger att det är omöjligt för E att minnas händelsen och detta litar jag på. Den säkerhet som du och andra verkar störa sig på bottnar i att jag helt och hållet tror på SÅC bedömning.

Är det inte så att stora delar av hjärnans kapacitet och möjligheter är okända för oss? Hur kan man då egentligen så bastant påstå det SÅC gör?
SÅC är ingen gud, eller en person som man ska tro blint på utan vidare tycker jag.
Men visst, vi är olika, och vi har alla vår tro, dessutom har vi religionsfrihet

Experter kommer med nya saker hela tiden, typ "ny forskning avslöjar...."
En gång i tiden ansåg "experterna" också att jorden var platt, att man inte kunde köra fortare änn 50 km/h med bil, för då dog man.

Man ska nog akta sig lite för att lita för mycket på experter och autoriteter
Senast redigerad av Frubeate 2008-09-10 kl. 16:26.
2008-09-10, 16:43
Medlem
Frubeates avatar
En fråga....vad hadde blivit konsekvensen för CS om hon pekade ut sig själv på övervakningsfilmen från tågstationen den 17?
Hon har ju sagt att hon åkte tåg, varför är det då så viktigt för henne att inte bli utpekad på film?
Okej, hon har sagt att hon hadde på sig ljusa kläder, vilken man kan anta är en lögn, men vad hadde hänt egentligen om hon i stället sagt "jag minns fel, jag hadde nog den där mörka jakkan den där dagen"
Jakkan har hon ju haft i sin ägo, det vet vi ju, och hon vet att "vi" vet, och borta är den, vilket som. Den kan ju då inte bevisa något mot henne, eller?
Det finns ju så mycket annat, mycket mer graverande saker som ligger CS i fatet här, så varför krånglar hon så mycket om bilderna och kläderna den där dagen?
2008-09-10, 16:50
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Läs lite på google om Sven-Åke Christiansson och Tomas Quick, så får du snabbt ta del av en del rätt intressanta åsikter.
Han lockade fram mycket spännnade ur Quicken.
Ett skäl så gott som något att ta det han säger med en nypa salt.

Frågan var, om jag inte minns fel, till Hamilkar. Men OK, du kan agera ställföreträdande.

Det verkar inte behövas mycket för att "locka fram" erkännanden och annat från Quick; det är många som "lyckats" med det, så det säger ingenting.

Bortse från Quick och ge bevis på att Christiansson inte står högt i kurs inom rättsväsendet och inom "akademin" (eller hur Hamilkar uttryckte det). Experter, överhuvudtagt, verkar vara illa omtyckta inom rättsväsendet. Gäller det också juridikexperter (OT )
Senast redigerad av Prinzezzan 2008-09-10 kl. 17:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in