2008-08-28, 23:02
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Faktum är att CS har dömts av en enig tingsrätt och ännu finns det inget annat beslut i frågan. Kom tillbaka i morgon efter att beslutet om en ny rättegång ska hållas har offentliggjorts.

Men hur beslutet än blir så har CS blivit funnen skyldig i första rättegången, eller hur?
Nej, hon är inte dömd ännu, det är det hela jävsdebatten handlar om.
2008-08-28, 23:04
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Du har en otrolig förmåga att göra kommentarer som inte handlar om det som diskuteras. Dessutom har du lyckats få in flera sakfel på så få ord.
Jag föredrar att vara kort och koncist istället för långa innehållslösa inlägg med rent svammel.
Faktum är att CU avgått p.g.a jäv.
2008-08-28, 23:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag ska försöka:

RB 4:11:Här stipuleras alltså vilka sekretessbestämmelser som råder för domstolsverksamheten.

Citat:
/…/ Jag skall varken förr, än domen avsäges, eller sedan uppenbara dem, som till rätta gå, eller andra de rådslag rätten inom stängda dörrar håller. Detta allt vill och skall jag som en ärlig och uppriktig domare troget hålla.

Det har inte inkommit något slutligt ställningstagande i skuldfrågan; inget domslut.
Om du tittar noga på den text du själv citerar, ska du se att de, låt vara ålderdomliga, formuleringarna här inte gör någon som helst skillnad på om slutligt ställningstagande inkommit eller ej. "varken förr än domen avsäges, eller sedan uppenbara [...] rådslag". Din citerade text kan inte användas som stöd för förbud mot att yppa vissa saker specifikt innan dom har fallit. Hur vore det att försöka hitta rätt text?

Citat:
En nämndeman är förbjuden att spekulera i skuldfrågan. Hur man har resonerat kring rättegångsmaterialet ska presenteras i domslutet. Att respekten för en domstol upprätthålls är viktigt ur rättssäkerhetssynpunkt - och kan inte vara föremål för kohandel.
Domstolen har beslutat att kvarhålla CS i häktet samt att hon ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning, och tillkännagivit detta beslut. Detta beslut är domstolen i lag förhindrad att fatta med mindre den anser att skuldfrågan är avgjord. Vidare har tingsnotarien - som varken du eller någon annan har beskyllt för jäv - meddelat att beslutet är enhälligt. EH och SS har således inte uttalat någonting som inte självklart logiskt följer av själva beslutet, tingsnotariens meddelande och vad man rent generellt har rätt att förvänta sig av domare (uppgiften att de hade gått igenom skuldfrågan noga och ordentligt). Följaktligen har de inte yppat någonting, eftersom det i detta ords semantiska kärna ingår att man meddelar någonting som inte tidigare är känt. (Det har däremot CU gjort, som också har frånträtt uppdraget som nämndeman.) Hur respekten för en domstol skulle kunna förändras av att någon dess ledamot tillkännager något som var allmänt känt vid tillkännagivandet är åtminstone jag inte kropp till att begripa. Att hävda att jäv föreligger för att en domare har fällt yttranden som var allom uppenbara redan när de fälldes - och alltså inte yppat någonting - är bara rimligt att göra om man ogillar domslutet, om man har ett starkt behov av att peka finger mot sina medmänniskor, eller om man är så till den grad obegåvad att man stör vettigt folk med sin blotta närvaro.

Citat:
Att de tre nämndemännen med sin gemensamma politiska hemvist är icke-representativa för befolkningen är ytterligare något man kan kritisera. Tre moderater som inte begripit att domareden förpliktigar
Förlåt. Det finns naturligtvis en fjärde anledning: Man kan göra det i syfte att göra partipolitiska poänger.

Citat:
- och en lagman som vid flera tillfällen varit föremål för kritik från JO när det gäller handläggningstiderna vid tingsrätten, och som hållits ansvarig för att ”grava felprioriteringar kunnat fortgå under lång tid” - förväntas alltså döma i ett mycket komplicerat indiciemål där man har makten att förpassa den tilltalade in i fängelse på livstid.
Dina kommentarer om lagmannen är svårförståeliga. Antingen diskvalificerar JO.s tidigare kritik honom från att döma komplicerade mål rent generellt, och då skulle han överhuvudtaget aldrig ha dömt i målet alls, och kritik mot detta skulle ha framförts direkt inför rättegången. Eller också gör JO.s kritik inte det, och då är det rimligen irrelevant i det avseendet vad hans nämndemän har sagt till pressen.

(Jag har för övrigt tillräckligt stor erfarenhet av domstolschefer för att säga att det inte finns någon skönjbar korrelation mellan deras administrativa förmåga och ledarskapsförmåga å den ena sidan och deras juridiska skarpsinne å den andra. Att en domstolschef får kritik för att inte hålla ordning på sin domstol säger alltså i princip ingenting, varken åt det ena eller andra hållet, om hans eller hennes förmåga att skriva skickliga och välargumenterade domar.)

Citat:
– Jag skulle nog vilja säga att även här bör in dubio pro reo gälla. På samma sätt som åklagaren har bevisbördan för sina påståenden ska ledamöterna i en domstol vara så medvetna om sin ansvarsfulla roll, och bevisa att de kan leva upp till den, att ingen som helst tveksamhet ska råda betr. deras opartiskhet eller deras omdöme i övrigt - men om så är fallet ska ledamöterna bytas ut.
Det kan så vara. Men det måste ge upphov till reell tveksamhet med saklig substans. Det räcker inte med att det uppstår tveksamhet hos folk som uppenbarligen söker tveksamheten.
2008-08-28, 23:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Det som skulle kunna vara aktuellt är nått uttalande om att det inte var så stor diskussion, alla var överens...men det är att lägga ribban för det straffbara området väldigt lågt.
Att alla var överens framgår redan av att beslutet meddelads vara enhälligt, och kan inte anses vara att yppa vare sig det ena eller det andra.
2008-08-28, 23:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Hej Eva. Varför tycker du det är värt att notera att nämndemännen är moderater?
Det är det ganska många som verkar tycka att det är, och det förklarar nog en del av den uttryckta upprördheten både här i tråden och på andra håll.

Som jag har tjatat om ett antal gånger går det alltså inte se någon skillnad på hur nämndemän från olika partier dömer, så den partipolitiska hemvisten på nämndemännen förefaller vara irrelavant för hur de sköter sitt uppdrag.
2008-08-28, 23:16
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att alla var överens framgår redan av att beslutet meddelads vara enhälligt, och kan inte anses vara att yppa vare sig det ena eller det andra.
Det handlar mer om vad som framkom i deras yttrande.
2008-08-28, 23:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Exempel: ' Per Kjellson som överväger att göra en polisanmälan för brott mot tystnadsplikten...
- Det innebär att han vill fastslå att domstolen varit partisk ända sedan rättegången började, säger Göran Lysén. '
Det innebär det inte alls, och det vet Göran mycket väl.
Mm. Med tanke på att Kjellson bara har sett till att en nämndeman avgått betyder det snarast att han vill fastslå att rätten inte har varit partisk sedan rättegången började. Hade han haft den åsikt som Lysén tillskriver honom, hade han sett till att en till nämndeman hade avgått, vilket automatiskt hade gjort rätten icke domför.
2008-08-28, 23:20
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Med den länken hänvisar du till friande dom.
Nja, det var inte det som var meningen. Den användare jag citerade från början menade att det höll på att bli likadant i det här fallet som i styckmordsrättegången. Då menade jag att skillnaden var att läkarna var oskyldiga till skillnad från CS (enligt mig). Jag bjöd också in användaren till en diskussion om da Costa-fallet med en länk.

Övriga eventuellt kommande likheter i fallen, typ om det skulle bli en friande dom ifall rättegången tas om eller inte överlåter jag tills vidare till de kunniga här i tråden att sia om.
2008-08-28, 23:21
Medlem
Tantaloras avatar
Hotbild

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ja, Emma ÄR SÄKER, oavsett vad som vinklas o skrivs överallt.

Det visar också att hon är realist!
David Sjögren och hans kompis Fredrik B??? (Kommer ej ihåg efternamn) rymde ifrån Säter. Om CS skulle få sluten psyk.vård kan det ändå vara en risk att CS skulle kunna avvika för att söka upp dem. Får hon fängelse släpps hon till slut alt permis. Och sista alernativet Hon blir ej dömd. Då kan hon komma när som helst.
Så skydd med ny identitet är väl befogat.
2008-08-28, 23:24
Medlem
eloges avatar
Citat:
Mm. Med tanke på att Kjellson bara har sett till att en nämndeman avgått betyder det snarast att han vill fastslå att rätten inte har varit partisk sedan rättegången började. Hade han haft den åsikt som Lysén tillskriver honom, hade han sett till att en till nämndeman hade avgått, vilket automatiskt hade gjort rätten icke domför.
Kjellson kan ha fått ytterligare information efter han tog sitt första beslut.
2008-08-28, 23:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det handlar mer om vad som framkom i deras yttrande.
Vad menar du framkom i deras yttrande, utöver att de var eniga, och inte hade tvekat inför beslutet? Vi pratar alltså nu inte om CU:s bladder, utan om de andra båda nämndemännen?
2008-08-28, 23:30
Medlem
Citat:

Kjellson sa i nyheterna på tvåan att han avvaktar tills imorgon när rättens beslut om glappkäften uggla kommer. Sen tar han ställning till ifall han polisanmäler de två övriga nämndemännen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in