2008-08-08, 13:49
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Jo, jag trodde (i min naivitet) att man kanske var rädd att hovrätten inte skulle ta upp fallet om inget nytt framkommit. Men det är nog inte riktigt det de går på.

Någonstans inom mig vill jag att man skrämmer CS lite så hon börjar tala ur skägget.

Ja det vore inte helt fel om någon lyckades med det. Frågan är hur man skrämmer en sån uppenbart störd (men inte sjuk) människa... :-P De borde kanske ha dragit/petat mer i hennes personliga/privata tragedier under polisförhören... Jag tror inte hon känner något alls för de mördade barnen, inte ens om hon mot förmodan inte skulle vara GM... Hon verkar vara en person som bara kan gråta över sig själv...
2008-08-08, 13:54
Medlem
Vans

Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Ja, om hon är oskyldig så har ju den skyldige ett ganska stort försprång nu. Svårt hitta teknisk bevisning mm. nu om någon annan är skyldig. Skulle det kunna komma fram nya uppgifter nu i rättegången som vore ödesdigra för åklagaren? Som leder misstankarna åt ett helt annat håll och frikänner CS helt och hållet?

Jo. men vi vet ju att den skyldige har ett par Vans Bearcat stl. 40. Det passar ju in på en stor MC-snubbe, eller vad säger du Beaver, som tror att NJ kan ha lejt brodern. Han kan då inte stå stadigt på jorden då inte..
2008-08-08, 13:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Med tanke på de starka indicierna och hennes svar, som bär den uppenbara lögnens prägel
Vi ska dock ha klart för oss att det tyvärr inte är Allan Camitz som sitter ordförande i det här målet...
2008-08-08, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det allmänna rättsmedvetandet är dock illa sett av lagfarna jurister, som ofta tycker att det bara består av pöbelhopens oartikulerade skrianden, och det sunda förnuftet får inte användas på ett sätt som står i strid med juridisk praxis, hur sunt och förnuftigt det än rent sakligt skulle vara att göra så.

Sunt förnuft är det otäckaste ordet sedan Ny demokrati pratade om drag under galoscherna.
Om man med det menar att det blir de straff som folk vill ha skulle tusentals människor sitta i fängelse för att de inte kan bevisa att de är oskyldiga. Skattebrott och trafikbrott skulle i princip vara straffria. Och den jäveln som snodde min bilstereo i Malmö 2003 skulle ha livstid.
2008-08-08, 13:58
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ups nu ljuger visst både Svensk Polis och det var deras ord C advokat pratade om igår.
Igår var det åxå som systern enl Expressen tala om att det fanns ett kort på C på det skyddade boendet, men det fick hon inte se...Varför fanns detta kort där då, hur troligt är det inte att de titta på kortet...

Det falska korthus som byggts upp börjar visst rasa.

Vad för kort på CS? Nu får du börja backa dina ord med lite bevis istället för att ordbajsa här. Antingen är du begränsad i det svenska språket eller så hittar du på för att stärka din egen löjliga hypotes. Fram med länkar nu tack...
2008-08-08, 14:01
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Ja det vore inte helt fel om någon lyckades med det. Frågan är hur man skrämmer en sån uppenbart störd (men inte sjuk) människa... :-P De borde kanske ha dragit/petat mer i hennes personliga/privata tragedier under polisförhören... Jag tror inte hon känner något alls för de mördade barnen, inte ens om hon mot förmodan inte skulle vara GM... Hon verkar vara en person som bara kan gråta över sig själv...

Håller med dig helt där.

Jag hoppas att advokaten talar om för henne att hon faktiskt kan åka dit (även om hon nu faktiskt är oskyldig) pga av att hon inte tar saker på allvar. Även om de nu är säkra på att de vinner pga av bristande bevis så är det ju dumt att chansa...
2008-08-08, 14:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Kan det bli så att tingsrätten, trots att den egentligen tycker att det behövs mer bevis, fäller henne baserat på indicier och vittnesmål för att tvinga fram en ny rättegång i Hovrätten?
En ny rättegång i hovrätten blir det under alla förhållanden. Och nej, jag tror inte att man alldeles kan utesluta något sådant - eller åtminstone att tingsrätten gör vad den kan för att fälla henne. Dels eftersom hon mänskligt är så alldeles osedvanligt jävla skyldig, och dels eftersom det just i det här fallet är en betydande risk för otrevligheter som självmord eller att hon försvinner ut i ingenting och inte går att få tag på. Fäller tingsrätten henne, så sitter hon där hon sitter, och då kommer den här historien i vart fall att få ett juridiskt tillfredsställande avslut.

Men precis som smålandtintin säger, så kommer de inte att andas ett ljud om saken om så blir fallet...
2008-08-08, 14:03
Medlem
Citat:
Att hon ljuger om adoptionshistorien är ju alldeles självklart, bland annat eftersom hennes story inte går ihop. Å ena sidan vill hon inte vidgå att hon har ljugit om graviditeten. Å andra sidan är det inte hon, utan någon annan, (som ju dock inte kan vara den föregivne upphovsmannen) som har skickat adoptionsmailet från "Thomas Emmerich" från hennes laptop.

Och visst är det sant att det finns olika anledningar till att ljuga om saker. Men de försök till alternativa förklaringar som har kommit i tråden - som till exempel att hon skulle kunna tänkas vara inblandad i en narkotikaliga - saknar varje faktastöd, inte bara från polisens analys av CS' mailtrafik, utan också från faktisk kunskap om hur bönder i knarkschackspelet beter sig när de anklagas för så allvarliga saker som mord.

Och det kostar väldigt lite att bara drämma till med någonting som inte direkt kan motbevisas - det är till exempel därför vi har så många religioner. Det skulle kunna vara så att CS ljuger därför att hon inte vill avslöja att hon är utomjording. Ingenting stöder visserligen hypotesen, men vadå - den går inte att motbevisa med tillgängligt faktaunderlag.

Och här kommer vi till min avgörande invändning mot argumentationstekniken hos - faktiskt - samtliga debattörer här i tråden som vill ifrågasätta om CS de facto har gjort sig skyldig till dådet - till skillnad från dem som vill ifrågasätta om hon någonsin kommer att kunna fällas för det. Å ena sidan nagelfar ni bevisningen mot CS med lupp och mikrometer, och väljer, i en valsituation, hela tiden den uppgift som skulle vara mest besvärande för hypotesen om CS skuld, snarare än den uppgift som har mest sannolikhet för sig. Och ni "gör ut", som man skulle säga i Västerbotten, också fullt naturliga diskrepanser i vittnesmål, gärna från sakligt irrelevanta delar av dessa, som något fullständigt avgörande i sakfrågan.

Samtidigt är ingen hypotes för flugig, sakligt osammanhängande och logiskt orimlig för att kunna andras som belägg för CS oskuld..

Detta är för mig inte hederlig argumentationsteknik. Vikterna och vågskålarna är lite väl ojämna till det.

Håller fullständigt med. Bra skrivet Hamilkar
2008-08-08, 14:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Sunt förnuft är det otäckaste ordet sedan Ny demokrati pratade om drag under galoscherna.
Om man med det menar att det blir de straff som folk vill ha skulle tusentals människor sitta i fängelse för att de inte kan bevisa att de är oskyldiga. Skattebrott och trafikbrott skulle i princip vara straffria. Och den jäveln som snodde min bilstereo i Malmö 2003 skulle ha livstid.
Är det inte snarare det allmänna rättsmedvetandet än det sunda förnuftet som du pratar om här?

Det allmänna rättsmedvetandet är lika problematiskt som domarkårens förhållningssätt till det. Å ena sidan kan det lätt urarta till ren lynchjustis, parad med total straffrihet för t ex fortkörning. (Å andra sidan ska man ha klart för sig att de där tomtarna på Vägverket som kallar sig för trafikforskare har mycket dåligt på fötterna när det gäller att farten i sig, allt annat lika, skulle ha en avgörande betydelse för olycksrisken. Att många som kör fullkomligt hänsynslöst på alla möjliga sätt dessutom kör långt över lagstadgad hastighet är liksom en helt annan sak. Så juryn är faktiskt fortfarande ute om det är lagen eller det allmänna rättsmedvetandet som har sakligt mest rätt i just det fallet.)

Men å andra sidan är det just ur det allmänna rättsmedvetandet som alla lagar härrör - eller i alla fall teoretiskt sett ska härröra i en demokrati. Vi ska ha de lagar som folkmajoriteten tycker att vi ska ha - varken bättre eller sämre. Är man inte nöjd med denna sakernas ordning, får man vackert argumentera för att vi ska byta statsskick.

Problemet med sunt förnuft är ett helt annat, nämligen det att vad som förefaller sunt och förnuftigt i så oerhörd hög grad varierar med individens kunskaps- och informationsnivå.
2008-08-08, 14:18
Bannlyst
Citat:
Är det inte snarare det allmänna rättsmedvetandet än det sunda förnuftet som du pratar om här?

Problemet med sunt förnuft är ett helt annat, nämligen det att vad som förefaller sunt och förnuftigt i så oerhörd hög grad varierar med individens kunskaps- och informationsnivå.
Det jag diskuterar är risken med att låta det sunda förnuftet styra det allmänna rättsmedvetandet.
I CS-fallet skulle hon förmodligen dömas till stegling för att hon troligen är skyldig om man lät gemene mans ( och de kan vara mycket gemena... ) sunda förnuft styra.
Det allmänna rättsmedvetandet brukar man för övrigt inte hänvisa till i bevisprövningsärenden utan mest i påföljdsfrågan.
2008-08-08, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ooooo
I FUP står att ena polisen ringde upp Mi först och förklarade reglerna för henne, sen fick hon prata med Emma. Hinner inte leta sidor nu, men den som kan och vill får gärna göra det.

Mer orkar jag inte skriva till dig, eller Er kanske man ska titulera en pastor. Borde du förresten inte finnas med i nån upplaga av En Ding-Ding Värld? För bävrar som kan skriva på dator och jobba på neuro och akuten, samtidigt som de utöver ett pastorsämbete lär det inte finnas många av.

Nu var det ju så att Sambon i en av era bloggar kallades "Pastor", smått religiös sida verka det som. Något ni inte blev glada av att man råkat hitta, och nu försöker skoja bort med att kalla andra för pastor.
2008-08-08, 14:27
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ups nu ljuger visst både Svensk Polis och det var deras ord C advokat pratade om igår.
Igår var det åxå som systern enl Expressen tala om att det fanns ett kort på C på det skyddade boendet, men det fick hon inte se...Varför fanns detta kort där då, hur troligt är det inte att de titta på kortet...

Det falska korthus som byggts upp börjar visst rasa.
Ljuger du medvetet, minns du fel eller har du läst fel?

Kortet som åsyftas var på L (ett ex till RJ's bror) som enligt uppgift ska vara lite lik CS. Kortet togs med till sjukhuset, inte det skyddade boendet. Kortet visades upp för T som kunde se om likheten stämde.

Det står heller ingenstans att E verkligen har sett kortet på denna L. Jag vet att du inte påstår detta heller, men vill ändå ta upp det. Hur troligt det är vet jag inte men jag väljer att tro på familjen när dom säger att E inte fick se fotot.
Senast redigerad av BoISaren 2008-08-08 kl. 14:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in