2008-08-26, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Där det gäller detta måste det vara svårt att stämma någon media som refererar till vad andra media redan uttryckt. Det är liksom redan känt!
Därav mitt fiskande tidigare i tråden hur det juridiska ser på saken.
Är det möjligt att sprida något som redan är allmänt känt, blir frågan som ska besvaras.
I det svaret kanske man finner varför kvällspressen väntade ut småkollegorna från landsbygden innan de publiserade.

Som du själv antyder spelar internet och forum liknande FB en stor roll i sammanhanget. Vi är också en typ av media och det ska man nog vara medveten om när man postar på FB. Ska man ta saken till sin spets skulle media kunna gömma sig bakom faktum att en händelse redan är publicerad för allmänheten på ett välbesökt forum.

Varje tryckt periodisk skrift (tidning) måste ha en ansvarig utgivare. Denne ansvarige utgivare är ensam ansvarig för vad han/hon låter trycka - och kan inte gömma sig bakom vad någon annan tidning eller websajt gjort eller inte gjort.

Tidningar på webben har också ansvariga utgivare. T ex fälldes utgivaren för Aftonbladet.se i ett förtalsmål där en person ansåg sig förtalad i ett läsarforum.

Resten av webben är en djungel när det handlar om ansvar för vad som påstås. Dock: förtalar man en person på en webbplats kan man via ip-nummer bli identifierad och åtalad för detta. Att hävda att personen man förtalar redan är förtalad är i så fall rättens sak att bedöma vad det är värt.

Lyckligtvis finns det moderatorer i de flesta offentliga forum som rensar bort de värsta övertrampen mot personers integritet.
2008-08-26, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Bråka inte med mig. Det var HD som snöade in på motivbristen i ö-fallet, trots att domstolar vanligen skiter i motiv. Det får du alltså ta med Gregow och grabbarna.
Jag bråkar väl aldrig med dig?
Jag tycker man är ute och seglar om man fastslår att att CS hade ett starkt motiv. Men det är väl snarare FG och eventuellt rätten som är snedseglarna i detta fall...
2008-08-26, 22:58
Bannlyst
Citat:
Så du menar att det är rättssystemet som ligger bakom det, och inte någon allmän journalistisk världsförbättraranda?

För det nuvarande läget är ju att signalement ges beredvilligt när det gäller förbrytare med "svenskt utseende". Om det förekommer vittnen i storyn, och tidningarna likväl inte ger något signalement, kan man däremot ge sig sjutton på att är folk med ett utseende som inte är förenligt med svensk smörochbrödbakgrund som det icke publicerade signalementet gäller.
Nej, inte rättssystemet, men granskningsnämnden.
2008-08-26, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Då kanske man kan förmoda att friande dom i hovrätten föregås av att lagmannen gått emot nämndemännen i tingsrätten.
Så är dock inte fallet i vårt Arbogamål.

Man ska dessutom komma ihåg att en ändrad dom inte betyder ändrat utslag i ansvarfrågan utan att det oftast handlar om förändringar av påföljden. (Ja, jag är tråkig men än sen)
2008-08-26, 23:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag tycker aldrig det är oetiskt att skriva vad någon faktiskt säger.
Det tycker jag. Det är klart att man kan skriva det som en nämndeman bluddrar ur sig oprovocerat alldeles av sig själv, men att försöka pumpa folk och hoppas på att de begår tjänstefel är inte etisk journalistik. Och ringer man den minst erfarna nämndemannen mitt i natten, och får vederbörande att yrvaket försäga sig (ja, det har hänt) är man medvetet ute efter att sabba för rättsväsendet. I ett sånt läge ska det finnas en chef som kliver in och stryker i artikeln, med motiveringen "vi sysslar inte med sånt där".
2008-08-26, 23:07
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Personligen tycker jag att den ansvarige utgivaren ska bestämma detta, inte några domare. Det skulle leda till ett mycket tråkigt samhälle i förlängningen.
Höj hellre straffen för de tidningar som felaktigt utpekar någon. Då minskar antalet felaktiga påståenden säkert, samtidigt som vi behåller tryckfriheten.
Visst är det den ansvarige utgivaren som ska bestämma om publiceringar. Jag var bara genuint intresserad av att läsa om din personliga åsikt om publicering med namn och bild efter ett utslag i TR om sedan HR frikänner. Då är ju den tidigare misstänkte att betrakta som oskyldig och alltså har den som publicerat namn och bild gjort det på en oskyldig person.

En svår och intressant fråga. Kanske dock inte i det här fallet eftersom en fällande dom i HR inte alls verkar osannolik.
2008-08-26, 23:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Att nämndemän är mer benägna att fälla betyder inte att man i en sannolikhetsberäkning kan utgå från att de alltid fäller. Fäller nämndemännen i 60% av fallen (vilket jag inte vet) betyder det mycket riktigt att de är mer benägna att fälla, men inte att man kan bortse från möjligheten att de istället friar.
Med sådana antaganden blir det omöjligt att räkna någon som helst statistik med de små sampel vi har, tyvärr.

Citat:
Mina (få) statistikpoäng härrör sig från en avlägsen forntid men borde inte sannolikheten för vart och ett av de tänkbara (friande) utfallen räknas ut var för sig och därefter adderas.
Firshers exakta test beräknar en signifikans, alltså sannolikheten för att ett givet utfall ska ha kommit till av en slump, och inte till följd av en systematisk skevhet. Den innefattar också extremare utfall. Även om man lade till de separata signifikanserna för de extremare utfallen skulle man försåvitt fortfarande inte komma upp i 25%.
2008-08-26, 23:08
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Det finns just nu ingenting som talar för att hon skulle frikännas i HovR...ändå sitter ni och fiskar i den riktningen. Jag förstår inte riktigt varför så många verkar tro att de är juridikexperter helt plötsligt.

Jag är vare sig jurist eller expert. Jag gör min bedömning på vad jag läst och hört juridikexperter gissa om utslaget i HR. De flesta tror på friande dom om det inte framkommer mer bevisning som ligger CS till last.

Däremot finns det många privatexperter här i tråden har jag märkt.
2008-08-26, 23:10
Medlem
Nämndemän

Jag tror att rätten gjorde rätt, men det finns absolut en hake. I Sverige tillsätts "nämndemän", lekmannadomarna politiskt. I det här fallet handlar det om moderata kommunpolitiker från den mest sorgliga glesbygden - Kolsva och Köpingstrakten. Med tanke på utbildningsnivån i dessa delar av Mellansverige skulle man lätt kunna bli indignerad och ifrågasätta om det överhuvudtaget är lämpligt att någon som fram till förra valet skröt med att ha tagit 20 poäng sociologi på 1980-talet ens fick arbeta på dagis.
Svea hovrätt kommer att ha en fieldday med den här domen.
Senast redigerad av Trazom 2008-08-26 kl. 23:11. Anledning: försvunnen text
2008-08-26, 23:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag bråkar väl aldrig med dig?
Jag tycker man är ute och seglar om man fastslår att att CS hade ett starkt motiv.
CS har ett rimligt motiv, som är förenligt med vad vi vet om hennes personlighet och hennes upprepade besök i Arboga. Det är mer än vad man kunde komma fram till för den alkade tjyven i ö-fallet.
2008-08-26, 23:23
Bannlyst
Citat:
Det tycker jag. Det är klart att man kan skriva det som en nämndeman bluddrar ur sig oprovocerat alldeles av sig själv, men att försöka pumpa folk och hoppas på att de begår tjänstefel är inte etisk journalistik. Och ringer man den minst erfarna nämndemannen mitt i natten, och får vederbörande att yrvaket försäga sig (ja, det har hänt) är man medvetet ute efter att sabba för rättsväsendet. I ett sånt läge ska det finnas en chef som kliver in och stryker i artikeln, med motiveringen "vi sysslar inte med sånt där".

Jag tycker man i princip kan citera alla utom småbarn och retarderade utan att oroa sig.
Jag hoppas ingen av kategorierna var representerade i rätten.
2008-08-26, 23:27
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Med sådana antaganden blir det omöjligt att räkna någon som helst statistik med de små sampel vi har, tyvärr.
Inte mig emot. Att göra en strikt juridisk bedömning ger oss större utsikter att förutse hovrättens dom, vilket jag förordade som metod i ett tidigare inlägg.

Citat:
Firshers exakta test beräknar en signifikans, alltså sannolikheten för att ett givet utfall ska ha kommit till av en slump, och inte till följd av en systematisk skevhet. Den innefattar också extremare utfall. Även om man lade till de separata signifikanserna för de extremare utfallen skulle man försåvitt fortfarande inte komma upp i 25%.
Oavsett vilket vidhåller jag att sannolikheten för ett frikännande är väsentligt över 50%, grundat på juridiska avväganden.

Dessvärre får vi ge oss till tåls i ett antal månader innan vi vet vem som kom närmast sanningen i detta kniviga spörsmål. Jag kommer dock minnas denna diskussion och skicka dig ett PM som påminnelse om det visar sig att hon frias (fälls hon har denna postväxling aldrig ägt rum).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in