2008-08-28, 23:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Kjellson kan ha fått ytterligare information efter han tog sitt första beslut.
Det kan han naturligtvis ha fått. Men för det första skulle inte Lysén veta någonting om den saken, så kritiken mot Lysén kvarstår oförändrad. Och för det andra - skulle då inte hans första prioritet vara att se till att också den andra syndande nämndemannen avgår, så att ny rättegång kan hållas skyndsamt - i stället för att riskera att dom hinner falla långt innan polisutredningen leder till något resultat?
2008-08-28, 23:31
Medlem
Alltså hur kommer rätten fram till domslutet rent praktiskt.. ? Är det så att rättens ordförande säger "jag resonerar så och så och kommer fram till att hon är skyldig. Vad tycker ni?" och sen håller nämndemännen antingen med (oftast tydligen?) eller så opponerar dom sej och redogör för varför de har en avvikande åsikt? Ni som har suttit kan väl svara?
2008-08-28, 23:32
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är det ganska många som verkar tycka att det är, och det förklarar nog en del av den uttryckta upprördheten både här i tråden och på andra håll.

Som jag har tjatat om ett antal gånger går det alltså inte se någon skillnad på hur nämndemän från olika partier dömer, så den partipolitiska hemvisten på nämndemännen förefaller vara irrelavant för hur de sköter sitt uppdrag.

Har det gjorts undersökningar på detta, eftersom du påstår det?

Att de tre nämndemännen är/var moderater torde INTE representatera den svenska befolkningen. Hur ser du på det?

Och - har inte moderater (borgerliga) en hårdare syn på brott och straff - längre straff, hårdare straff, litet "bröd och vatten" samt "lås in dem och släng bort nyckeln"-mentalitet? Är det en missuppfattning av mig (och andra)? Sådana åsikter kan ju få ödesdigra konsekvenser för en oskyldig person.
2008-08-28, 23:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Kjellson sa i nyheterna på tvåan att han avvaktar tills imorgon när rättens beslut om glappkäften uggla kommer. Sen tar han ställning till ifall han polisanmäler de två övriga nämndemännen.
Vad finns det för beslut som rätten kan fatta om "glappkäften uggla"? Måste det inte i stället röra sig om den anmälan om jäv just mot de båda övriga nämndemännen som advokat Ekblad har lämnat in?
2008-08-28, 23:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Eva O får en tillsägelse för att hon gör denna tråd till en partipolitisk diskussion, trots att jag varnade henne via PM.

Inlägget är raderat.// Mod
2008-08-28, 23:37
Medlem
Citat:
Vad finns det för beslut som rätten kan fatta om "glappkäften uggla"? Måste det inte i stället röra sig om den anmälan om jäv just mot de båda övriga nämndemännen som advokat Ekblad har lämnat in?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1231295&lid=puff_1231382&l pos=rubrik
2008-08-28, 23:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det har det.
Citat:
Att de tre nämndemännen är/var moderater torde INTE representatera den svenska befolkningen. Hur ser du på det?
Man brukar se till att det inte blir så, men ibland går det inte att undvika, om nämndemän av annan politisk kulör faktiskt inte är tillgängliga för ett mål. Det är heller inte mer än trettiofem år sedan som den socialdemokratiska majoriteten i Timrå kommunfullmäktige använde sin majoritet till att uteslutande utse socialdemokratiska nämndemän - den så kallade "timråkratin". Det har aldrig ansetts vara något rättsäkerhetskrav att ha nämndemän från olika partier i nämnden.

Citat:
Och - har inte moderater (borgerliga) en hårdare syn på brott och straff - längre straff, hårdare straff, litet "bröd och vatten" samt "lås in dem och släng bort nyckeln"-mentalitet? Är det en missuppfattning av mig (och andra)? Sådana åsikter kan ju få ödesdigra konsekvenser för en oskyldig person.
Det är just sådana skillnader mellan nämndemän tillhörande olika partier som inte har kunnat beläggas när man har undersökt saken. Moderata och vänsterpartistiska domare dömer i snitt lika, både i våldsbrott och tillgreppsbrott och i skattebrottsmål.
2008-08-28, 23:46
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ja, det har det.

Man brukar se till att det inte blir så, men ibland går det inte att undvika, om nämndemän av annan politisk kulör faktiskt inte är tillgängliga för ett mål. Det är heller inte mer än trettiofem år sedan som den socialdemokratiska majoriteten i Timrå kommunfullmäktige använde sin majoritet till att uteslutande utse socialdemokratiska nämndemän - den så kallade "timråkratin". Det har aldrig ansetts vara något rättsäkerhetskrav att ha nämndemän från olika partier i nämnden.

Det är just sådana skillnader mellan nämndemän tillhörande olika partier som inte har kunnat beläggas när man har undersökt saken. Moderata och vänsterpartistiska domare dömer i snitt lika, både i våldsbrott och tillgreppsbrott och i skattebrottsmål.
Kan du framföra källa på detta?
2008-08-28, 23:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1231295&lid=puff_1231382&l pos=rubrik
Din länk svarade tyvärr inte alls på min fråga, utan refererade bara till en undersökning om befolkningen förtroende för nämndemän rent allmänt, samt återgav lite kommentarer från nämnemannaföreningens ordförande om det lämpliga i att bete sig som nämnedmännen i arbogafallet.

Men som svar på min fråga vad i hela friden det är för domstolsbeslut som kan tas om "glappkäften uggla" i morgon, och om det i stället inte måste röra sig om behandlingen av Ekblads jävsanmälan mot de båda övriga, är länken komplett värdelös.
2008-08-28, 23:54
Medlem
Ber om ursäkt

Jag är helt ny här.

Jag skrev mitt andra inlägg för några timmar sen. När jag senare följde upp tråden hittade jag det inte. Jag trodde att jag hade missat att trycka på publiceringsknappen, ny som jag är, så jag skrev in det igen.
Upptäckte strax efter att det fanns ett Privat meddelande till mig, där en moderator hävdade att jag försökte göra diskussionen till partipolitisk.
Jag svarade och förklarade att jag diskuterar domstolens sammansättning, det spelar ingen roll vilket parti nämndemännen tillhör, för min del handlar det om att alla tre nämndemän tillhör SAMMA parti (jag borde kanske undvikit att nämna vilket parti alla tre tillhör då, anade inte att det kunde uppfattas som störande). Jag respekterar om tråden ska hållas mer strikt. Det kan ju finnas poänger med det.

Ber om ursäkt om jag inte förstått striktheten på rätt sätt.
Skriver om nämndemännen här i stället:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=653905&page=4

Vet inte om det var det bästa stället. Tipsa mig gärna annars.

Vänligen

Eva

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Eva O får en tillsägelse för att hon gör denna tråd till en partipolitisk diskussion, trots att jag varnade henne via PM.

Inlägget är raderat.// Mod
Senast redigerad av Eva O 2008-08-29 kl. 00:19. Anledning: Korrigerar/förtydligar
2008-08-28, 23:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Kan du framföra källa på detta?
Du får vänta ett litet tag. Det var ett bra tag sedan jag läste om de här sakerna, och jag har just nu inte riktigt klart för mig hur snabbt jag kan få tag på källan. Nån annan i tråden kanske har bättre koll än jag på var det är publicerat?
2008-08-29, 00:12
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Att ha 3 st partikamrater som nämndemän kan inte vara bra i ett mål av denna dignitet. Man borde varit noggrannare från början när man tillsatte dessa för att undanröja alla tvivel som nu följer. Tillhör man samma parti kan man ju lätt även tänka att de känner varandra sen tidigare o.s.v.

Nej, det bästa vore en helt ny rättegång med rättvisa förutsättningar för den åtalade CS.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in