2008-08-28, 13:35
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Ja det kan jag hålla med dig om, men hennes uttalande bevisar inte att detsamma gäller för resterande nämndemän. Hon tog sitt ansvar och avgick.

Men så går väl en överläggning till i vanliga fall också, och när du än har kommit fram till din ståndpunkt så argumenterar du ju givetvis efter den. I det fallet så spelar det i mina ögon ingen roll för NÄR hennes åsikt gällande skuldfrågan dök upp. De andra har ju som sagt också följt rätten och har därmed kunnat bilda sin uppfattning. Hennes argument blir ju inte tyngre för att hon haft sin bild från början.
Nej, men problemet är ju om hennes ståndpunkt är en annan än om hon varit objektiv. Det väsentliga är inte när hon har kommit fram till sin ståndpunkt utan hur.

Självfallet påverkar de varandra under överläggningen och det är väl positivt sålänge de är objektiva, annars hade man ju kunnat skippa överläggningar och köra en röstning i rättssalen direkt efter avslutad rättegång, men normalt leder en diskussion till vettigare beslut.

Jag tror inte att hennes uppfattning har svängt resterade nämndemän, men möjligheten finns där och det gör att man kan ifrågasätta domen.
2008-08-28, 13:36
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildone69
Ja absolut ska det vara en sjysst rättegång, och det har det varit också, att 1 av 4 hade skuldfrågan "avgjord på förhand" spelar i det här fallet inte så stor roll eftersom det var en enig tingsrätt (4/4) som fann henne skyldig.

Att åberopa jäv på de andra två nämndemännen är ju bara att gripa efter ett halmstrå för att ogiltigförklara deras beslut och få saken omprövad.

Åklagaren borde åberopa att hon måste fällas direkt eftersom hennes restriktioner nu varit lyfta och hon har kunnat påverka sitt eget och andras vittnesmål till sin egen fördel.
Inte för att jag vet om det sista är ens möjligt, men i min drömvärld...nu när vi ändå önskedrömmer menar jag.

Att "ha skuldfrågan avgjord på förhand" betyder inte att man inte kan ändra sig under resans gång, det får vi inte heller glömma. JAG var övertygad om vem som var skyldig till detta redan dag 1 - o har ändrat mej, TOTALT!
Vad jag vill framhäva är alltså att även om man tycker någon verkar skyldig redan från början så betyder inte det att man tycker likadant i slutänden, något som även kan gälla för nämndemännen.
Senast redigerad av miapetter 2008-08-28 kl. 13:40.
2008-08-28, 13:42
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Nej, men problemet är ju om hennes ståndpunkt är en annan än om hon varit objektiv. Det väsentliga är inte när hon har kommit fram till sin ståndpunkt utan hur.

Självfallet påverkar de varandra under överläggningen och det är väl positivt sålänge de är objektiva, annars hade man ju kunnat skippa överläggningar och köra en röstning i rättssalen direkt efter avslutad rättegång, men normalt leder en diskussion till vettigare beslut.

Jag tror inte att hennes uppfattning har svängt resterade nämndemän, men möjligheten finns där och det gör att man kan ifrågasätta domen.

Men möjligheten finns alltid så länge vi har ett system där man har överläggningar om beslutet. Det är för hennes del viktigt NÄR hon kommit fram till sin ståndpunkt, inte för de andra nämndemännen. De har haft sin egen chans att bilda sig en uppfattning och därmed spelar det ingen roll när de andra i gruppen har fattat sina beslut. Jag säger det igen, hennes argument väger inte tyngre för att hon bestämde sig innan resterande medlemmar i gruppen. Jag tror att man i regel har sig en ganska klar bild för sig om vad man tycker och tänker när man kliver in för en överläggning.
2008-08-28, 13:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=656119&treeId=902001&renderingdepartment=2 .757
Här har du både ljud och bild.
Här framgår klart att samtliga nämndemän varit jäviga. De bryter mot tystnadsplikten och förbudet att kommentera sina överläggningar, och - vad som är mest allvarligt - uttalar sig med emfas i skuldfrågan. - Såväl SS som EH säger att de har varit överens och haft samma inställning allihop - inkl. kloka ugglans ståndpunkter.

De tre nämndemännen har brutit mot domareden.

Ingen av nämndemännen kan sägas ha förhållit sig objektiva och opartiska eftersom de med önskvärd tydlighet inte förmått att se den åtalade som oskyldig tills dom i målet har avkunnats.

PIE skriver i sin anmälan till tingsrätten:
Citat:
Rättens överväganden skall endast redovisas i en dom. Detta är särskilt olyckligt med tanke på att något slutligt ställningstagande i skuldfrågan givetvis inte kan göras innan det psykiatriska utlåtandet inkommit. CS ifrågasätter därför om hon därigenom kan anses ha fått den rättvisa rättegång hon är berättigad till.
Självklart måste rättegången tas om. Sådana här nämndemän passar bäst bland hyenorna på Skansen.
2008-08-28, 13:48
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Det har jag aldrig påstått, jag pratar om detta fall, denna rättegång, denna jävssituation.
Alldeles nyss så hoppade du på Mariooo för att h*n tyckte att jävet var extra känsligt i detta mål med argumentet:
"Nej nu har du fel, det är inte vad målet innehåller som ska prövas utan hur målet skötts av inblandade."
Så hur är det, är det de inblandades handlande eller naturen på detta mål som är väsentligt?

Citat:
Jag tror personligen alla har en eller annan uppfattning huruvida CS är skyldig eller ej, så då kan alltså inte en rättegång genomföras i Sverige med ert sätt att resonera.
Nej jag är faktiskt fortfarande kluven i frågan. Och det viktiga är inte om man tror att CS är skyldig eller inte om utan om man bedömer att bevisningen säger att det är ställer hennes skuld utom allt rimligt tvivel, och jag tror inte att alla är helt på det klara med det.
Pöbelmentaliteten är förvisso vanlig och många anser säkert att det viktiga är vad man tror om en persons skuld, men man bör försöka undvika att den mentaliteten förekommer hos nämndemän.

Citat:
Hur har man en överläggning utan risk att påverka varandra?
Det skall man inte ha, utan poängen med en överläggning är just att stämma av med varandra, att slå sina kloka huvuden ihop.
Det är positivt så länge det handlar om individer som är kapabla att förhålla sig objektivt till bevisningen.
Senast redigerad av spindrift 2008-08-28 kl. 13:51.
2008-08-28, 13:48
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Med byalag som dömer och har rättegång efter kan det bara kännas fel, Att man som nämndeman bor i det lilla samhället(eller i närheten) där de flesta ropar efter galgen. Påverkar givetvis för det finns ett liv efter rättegången där deras barn skall gå i skolan, de skall besöka affären mm. Är det trovärdigt att någon motsätter sig massan och blir utstötta ur samhället i byn...

Detta är ju heller inte vilket fall som helst. Trycket på att döma barnamördaren måste vara enormt.
2008-08-28, 13:50
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här framgår klart att samtliga nämndemän varit jäviga. De bryter mot tystnadsplikten och förbudet att kommentera sina överläggningar, och - vad som är mest allvarligt - uttalar sig med emfas i skuldfrågan. - Såväl SS som EH säger att de har varit överens och haft samma inställning allihop - inkl. kloka ugglans ståndpunkter.

Ingen av nämndemännen kan sägas ha förhållit sig objektiva och opartiska eftersom de med önskvärd tydlighet inte förmått att se den åtalade som oskyldig tills dom i målet har avkunnats.

PIE skriver i sin anmälan till tingsrätten:Självklart måste rättegången tas om. Sådana här nämndemän passar bäst bland hyenorna på Skansen.
Intämmer. Det är knappast ett halmstrå PIE har fått tag på här, utan snarare en kraftig tross, som har goda möjligheter att hålla hela vägen till en ny förhandling.
2008-08-28, 13:52
Medlem
cookie777s avatar
Jag ställer frågan igen.

Om det blir ny rättegång, hur kommer man då ställa sig till det CS säger i rätten? Hennes restriktioner är ju hävda och hon har ju möjlighet att prata med vänner, läsa tidningar och följa nyhetssändningar os v.
2008-08-28, 13:52
Medlem
nackepas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

PIE skriver i sin anmälan till tingsrätten:Självklart måste rättegången tas om. Sådana här nämndemän passar bäst bland hyenorna på Skansen.

Vilken skandal! Värre än man först kunde ana.
2008-08-28, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Alldeles nyss så hoppade du på Mariooo för att h*n tyckte att jävet var extra känsligt i detta mål med argumentet:
"Nej nu har du fel, det är inte vad målet innehåller som ska prövas utan hur målet skötts av inblandade."
Så hur är det, är det de inblandades handlande eller naturen på detta mål som är väsentligt?

<sniped>

Nu får du väl hålla isär äpplen och elefanter.
Han påstår att det här fallet ska behandlas olika bara för att det är ett indiciemål och jämför ju indirekt detta mål med andra liknande jävssituationer.

Jag jämför öht inte till något annat mål eller annan jävssituation utan pratar endast om de fakta som framligger här.
2008-08-28, 14:03
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Jag ställer frågan igen.

Om det blir ny rättegång, hur kommer man då ställa sig till det CS säger i rätten? Hennes restriktioner är ju hävda och hon har ju möjlighet att prata med vänner, läsa tidningar och följa nyhetssändningar os v.

Hmmm....utvilsomt vil hun få muligheten til "pynte" på sin historie, men hvordan skal hun klare å fri seg fra alle sine tidligere løgner? komme med enda flere forandringer? Det vil jo bare gjøre saken verre for henne mener jeg. Da vil jo hennes troverdighet bli enda mindre.
hun må hoste opp noen bereftelser på sine påstander, og det tror jeg ikke hun klarer.
Med mindre hun nå benytter de svakere restriksjonene til å snakke med Køping-vennene, eller at hun setter en av sine tyske venner til å lete opp de skoene hun kastet, eller tropper opp i en ny rettsak med et barn på armen...mm

Glem ikke, at ved en ny rettsak får også aktor (åklagare) en mulighet til å gjøre forbedringer.
2008-08-28, 14:06
Medlem
Tulpanpernillas avatar
JO anmäld

Citat:
Ursprungligen postat av nackepa
Vilken skandal! Värre än man först kunde ana.
Hörde på TV4 nyheter att även lagman PK nu är indragen i härvan då JO granskar anmälningar mot honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in