2008-08-24, 14:33
Medlem
mahkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Försvaret har ju nästan inte 'använt sig av' någonting hitills, utom någon lite förströdd och perifer fråga till ett vittne ibland.

Håller med dig BaalZeBub... undrar om de tänker "slå till" med något imorgon?
2008-08-24, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det tas upp i rätten imorgon. Hur ställer sig försvaret? (Inte för att det spelar någon roll eftersom rätten beslutar).

Ja eftersom CS advokat troligtvis gör sitt jobb och ljuger i rättsalen ( ) och påstår att CS är oskyldig till alla misstankar, så lär han bestrida en sådan.
2008-08-24, 14:34
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimperk
Så nu antyder du att LR ljuger också? I polisförhör.

Journalkopiorna ger informationen om vilken roll han hade under behandlingen av CS. Det gör inte det som polismannen har skrivit.
2008-08-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
Håller med dig BaalZeBub... undrar om de tänker "slå till" med något imorgon?

Håller med två föregående.

Eftersom att lilla sinnesundersökningen visade tecken på psykisk störning, utgår jag ifrån att åklagaren kommer att vilja se resultat av en stor samt att försvaret kommer att godkänna detta.
Försvaret har varit knäpptyst, och det finns säkert anledning till det. Inte ens i förhören tycker jag mig ha sett något större agerande från denne.
Jag tror inte att de har något att komma med. Försvaret alltså.
2008-08-24, 14:46
Medlem
Citat:

Journalkopiorna ger informationen om vilken roll han hade under behandlingen av CS. Det gör inte det som polismannen har skrivit.

Vad synd att du inte hänvisade till dom då, i ditt inlägg, utan hänvisade till FUN, och därigenom vilseledde alla som läste...
2008-08-24, 14:47
Medlem
Någon som vet när domen kommer?
2008-08-24, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Någon som vet när domen kommer?

aldrig tänkt på att kanske läsa föregående inlägg innan du ställer en fråga? det har väl diskuterats ett 10 tal gånger tidigare i tråden.
och svaret är Nej.
2008-08-24, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Det är väl inte imorgon domen faller?
För tusende gången ( det är ett uttryck. Ids inte räkna igenom om jag verkligen skrivit det tusen gånger...)
I morgon fattar tingsrätten beslut om man ska genomföra en rättspsykiatrisk undersökning på CS. Innan man fattar beslut om detta måste man enligt lagen om rättspsykiatrisk undersökning skyndsamt fatta beslut om huruvida CS begått brottet.
Om man fattar beslutet att hon begått brottet kvarstannar hon i häkte några dagar tills hon kan köras till Huddinge för en rättspsykiatrisk undersökning.
Om man fattar beslutet att det inte är bevisat att hon begått brottet släpps hon
omedelbart fri.
Jag har inte skrivit att det är i morgon domen kommer. Sannolikheten att den kommer någon gång är dock väldigt hög och beslutet i morgon är en minst sagt kraftig indikation på vad domslutet kommer att bli.
2008-08-24, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nejdå. Jag menar att det just här finns skäl för tingsrätten att, inom det diskretionära spann för bedömning som den har, vara strängare snarare än mildare.

I fall som säkert överklagas fyller tingsrätten huvudsakligen funktionen att leverera underlag till hovrättens dom. Det är ingen oviktig funktion, den heller.
Har själv varit engagerad i valberedningen i ett stort politiskt parti på länsnivå.
De duktigaste (förutom riksdagskandidaterna som är i en klass för sig) satte man som nämndsordföranden, givetvis med kommunstyrelsen i topp. De näst duktigaste i de tunga nämnderna. Därefter kommunfullmäktige och kommunala styrelser. Sedan placerades ett antal duktiga i landsting.
De ledande i kyrkofullmäktige placerades också.
SEDAN plockade man ut de som skulle sitta som nämndemän.
Det är inte direkt gräddan av politikerna som sitter som nämndemän och det enda formella kravet är att de inte får ha ett juridiskt yrke.
Därför överklagas de allra flesta grövre brott till hovrätten där jurister är i majoritet.
2008-08-24, 15:05
Bannlyst
Citat:

Förutsatt att läkaren i fråga har haft ansvar för patienten, ja. Det säger sig själv att personen som anmäler måste vara insatt.
Nej. Det står inget om att det måste vara behandlande läkare i sekretesslagen 14:2.
Där står att sekretess inom sjukvården inte gäller i detta fall. Det innebär att alla som får reda på uppgifter inom vården har rätt att lämna dem till polisen om rekvisiten är uppfyllda.
2008-08-24, 15:07
Bannlyst
Citat:
Det (RPU, Smålandtintins anm.) tas upp i rätten imorgon. Hur ställer sig försvaret? (Inte för att det spelar någon roll eftersom rätten beslutar).
Oftast frågar man inte om inställningen. Däremot kan advokaten instämma i begäran om klienten erkänner.
2008-08-24, 15:22
Medlem
De flesta inläggen belyser egna tankar och värderingar och det är bra.

Jag själv har reflekterat mycket om CS och hur vida denne är gärningsman.
Intressant är att notera är vittnet MS vilken noterar enligt tidslinjen sida 24 i FUP dennes iaktagelser om klädsel och det sätt personen går på. Så stämmer dessa mkt väl in på den åtalade. Bilder från övervakningskameror och mot vilka basstationer telefonen är uppkopplad mot binder henne till Arboga för tidpunkten för morden.

Men? varför finns det inte ett tekniskt bevis? Är svaret så pass enkelt att CS inte är g.m utan tragiskt verkligen befann sig på fel plats vid fel tillfälle?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in