2008-08-26, 22:09
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomboy85
Vill du ge oss en referens till källan för de där siffrorna?
Naturligtvis: http://www.domstol.se/Publikationer/Statistik/domstolsstatistik2007.pdf
2008-08-26, 22:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Statistiken från 2007 säger att det är 43,4% sannolikhet att hr ändrar domen då den tilltalade överklagar. Skulle åklagarsidan överklaga (vid en friande dom så vore det kanske troligt) är dock sannolikheten 71,5% för en ändrad dom.
Den statistiken är totalt missvisande, eftersom den överväldigande delen av hovrättens ändringar handlar om påföljdsjusteringar, ofta mycket små, och inte om någon annorlunda bedömning i skuldfrågan. Något utrymme för påföjdsjusteringar finns inte i det här fallet. Om CS bedöms ha en allvarlig psykisk störning får hon rättspsykiatrisk vård. Om hon inte bedöms ha det, får hon livstids fängelse. Inga andra alternativ existerar vid fällande dom.
2008-08-26, 22:16
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den statistiken är totalt missvisande, eftersom den överväldigande delen av hovrättens ändringar handlar om påföljdsjusteringar, ofta mycket små, och inte om någon annorlunda bedömning i skuldfrågan. Något utrymme för påföjdsjusteringar finns inte i det här fallet. Om CS bedöms ha en allvarlig psykisk störning får hon rättspsykiatrisk vård. Om hon inte bedöms ha det, får hon livstids fängelse. Inga andra alternativ existerar vid fällande dom.
Ja? Vilket är precis vad jag säger. Har tyvärr ingen annan statistik att tillgå...Du har ju tydligen det eftersom du vet att en överväldigande del är små ändringar. Finns den tillgänglig på internet?
2008-08-26, 22:17
Medlem
Citat:
Statistiken från 2007 säger att det är 43,4% sannolikhet att hr ändrar domen då den tilltalade överklagar. Skulle åklagarsidan överklaga (vid en friande dom så vore det kanske troligt) är dock sannolikheten 71,5% för en ändrad dom.
Citat:
Naturligtvis: http://www.domstol.se/Publikationer/Statistik/domstolsstatistik2007.pdf

Tackar! Vid en snabb genomläsning verkar det som att dina siffror gäller alla slags ändringar i domslutet, inklusive t.ex. sänkningar och höjningar av straffet. Det är alltså inte så att 43,4% av alla tingsrättens fällande domar ändras till frikännande och tvärtom. Kanske var det inte heller så du menade det, men jag ville bara förtydliga detta.

EDIT: Jag var visst några minuter för sent ute.
2008-08-26, 22:23
Medlem
Pungs avatar
Någon som vet hur tysk media ställer sig till alltihop?

Skäms dom, eller är det elaka svenskar som orättvist slängt deras landsman i fängelse?

(Ungefär som vi tycker om annicka öståker)
2008-08-26, 22:23
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den lagfarne domaren är en erfaren tingsrättschef - mer, snarare än mindre, än hovrättsråds vederlike. Såna förlorar för det första inte kontroll över nämnden särskilt ofta, och för det andra ser de till att vara skiljaktiga om olyckan ändå skulle vara framme.

Just nu står det 1-0 till CS skuld bland seniora lagfarna domare. I domstolen måste man ha tre emot för att domen ska upphävas. Om vi går på ditt antagande att nämndemän är mer benägna att fälla i ett sånt här fall, så räcker det med att ett av hovrättsråden röstar för fällande för fällande dom. Alltså måste alla de tre hovrättsråden vara emot för att CS ska fällas. Det betyder att det är en 2x2-matris av typen
1 0
0 3 som vi är ute efter. Sannolikheten för den matrisen är med Fishers exakta test 25% Dessa 25% är nog den bästa uppskattning vi kan göra idag på sannolikheten att CS frias i hovrätten.

Nja, i brottmål (med svårare påföljd än böter) deltar tre ledamöter samt även två nämndemän. Din matris tar inte hänsyn till de fall där utfallet för friande dom blir 5-0 eller 4-1, dvs där också en eller två nämndemän friar.

Man kan också ge tusan i matematiska sannolikhetsuppskattningar och istället grunda sina antagande på uttalanden som gjorts under dagen av juridisk expertis.

Men som sagt, osvuret är bäst. Ingen kan med säkerhet uttala sig om utfallet i hovrätten. Jag tror dock att sannolikheten för en friande dom är väsentligt större än 25%. Snarare 66,66%.
Senast redigerad av Månsan 2008-08-26 kl. 22:26.
2008-08-26, 22:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tycker det är väl värt att studera deras uttaland om rättegången. Sen kan var och en dra sina egna slutsatser. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1278916/de-fallde-christine-schurrer

Frågan jag ställer mig är om dessa tre kan ha ägt lagman Per Kjellsson så till den grad att han hellre ställde sig framför dem än hamnade bakom dem ensam.
Kjellson är en tuff erfaren domstolschef, vars första prioritet inte är att göra sig populär - se bara på när han fräste åt Leila N när hon var sen. Sannolikheten att en sådan skulle bli övertalad av sin nämnd mot bättre vetande är epsilon. han har ett kollegialt rykte att tänka på, han också.

Däremot får jag erkänna att jag blir livrädd varje gång nämndemän uttalar sig om sina mål i pressen innan de ha vunnit laga kraft, eftersom kvällspressen är totalt oetisk när det gäller att publicera uttalanden som de har lurat ur nämnemän, även om de medför rättegångsfel så att rätteången måste göras om. I det här fallet verkar det dock inte vara någon risk för det. Och jag tycker inte att någon av de båda nämndemännen som yttrar sig säger något särskilt anmärkninggsvärt vad gäller själva dömandeprocessen.
2008-08-26, 22:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja? Vilket är precis vad jag säger. Har tyvärr ingen annan statistik att tillgå...Du har ju tydligen det eftersom du vet att en överväldigande del är små ändringar.
Det behöver man inte ha någon statistik för - det räcker med att ha följt tillräckligt många överklaganden. smålandtintin påstod utifrån sin erfarenhet att HovR var enig med TR i skuldfrågan i 90% av alla överklaganden. Han har följt fler än jag, så jag köper gärna den siffran.
2008-08-26, 22:33
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Nämndemän

Läser man denna artikel så kan man börja undra om en av nämndemännen tagit till sig vad som kommit fram i rättegången eller om hon från början var säker på sin sak.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1278916/de-fallde-christine-schurrer
2008-08-26, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Nu är det ju tack o lov INTE media som dömt CS...
De BEHÖVER inte vara objektiva, men om någon tror att NÄMDEMÄNNEN förljer mediacirkusen slaviskt för att där finna sina "bevis" eller väljer att följa en oppunion....då får de som tror det ta det med Västmanlands tingsrätt, jag UPPMUNTRAR till det! Eller jämo, eller JK eller...XXXXX
Naturligtvis tar de i viss mån intryck. Men jag tror det är bäst för alla om domstolarna fokuserar på att döma och tidningarna på lika samvetsgrant ska granska, ifrågasätta - och sälja lösnummer
2008-08-26, 22:37
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Den s k Örebropedofilen hade (har?) tillgång till dator på nåt psyk i Småland. Han är så datakunnig så han kollrade bort personalen och kom ut på nätet via sin mobil. Det blev omskrivet eftersom det upptäcktes att han raggade på barnsajter.

Nu diskuterade ju vi anstalter och häkten. Jag vet inte hur det är på rättspsykiatriska kliniker men jag vet att de numera har lagstöd att neka tillgång till mobil/internet men att det måste prövas i varje enskilt fall.
2008-08-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Någon som vet hur tysk media ställer sig till alltihop?

Skäms dom, eller är det elaka svenskar som orättvist slängt deras landsman i fängelse?

(Ungefär som vi tycker om annicka öståker)

Vad jag sett har det varit ren nyhetsrapportering, utan kommentarer. Intressant är att alla tidningar jag tittat på ännu INTE publicerat namn eller bild. Christine S är det längsta de sträckt sig till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in