2008-08-28, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Läs bakåt i tråden där det länkats att två av de kvarvarande nämndemännen kan polisanmälas för jäv. Svaret får vi senast imorgon vid 12-tiden.
Har du missat så kan du även läsa här.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1281508/javsmisstankarna-vaxer-namndeman-kan-polisanmalas

Kan är inte likamed ska. Läs själv tillbaka och läs mitt inlägg riktat till dig.
2008-08-28, 21:56
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Läs bakåt i tråden där det länkats att två av de kvarvarande nämndemännen kan polisanmälas för jäv. Svaret får vi senast imorgon vid 12-tiden.
Har du missat så kan du även läsa här.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1281508/javsmisstankarna-vaxer-namndeman-kan-polisanmalas
Vad syftar du på? Vad skulle jag ha missat? Som så ofta verkar ditt inlägg vara ett totalt missförstånd.
2008-08-28, 21:59
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Låt din ilska då gå ut på 1 nämndeman, imorgon kanske 2 till.

Jadå, var så säker!
Men det är många fler huvuden som borde rulla i det här,
jag fattar ärligt talat inte vitsen med domstolar överhuvudtaget just nu!

Ingen som hört talas om att uppträda proffesionellt i sin yrkesroll?

"Hoppsan sa hjärnkirurgen, nu är Expressen här....jag fortsätter skära om en stund, måste fixa håret nu..."
2008-08-28, 22:08
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det är ju i grund och botten expressens fel att rättegången havererat slaskpressen borde ta sitt ansvar och inte pressa medieovana nämndemän på uttalanden som en kriminalreporter borde vara medveten om att nämndemän inte har rätt att svara på innan domen har publicerats. Saknar expressens kriminalreportrar helt allmänbildning. Hur går undervisningen till på journalistutbildningarna. Jag trodde de borde ha vett att undervisa med rapporteringen om det så kallade styckmordamålet som avskräckande exempel på hur oseriös journalestik hotar rättssäkerheten både för brottsoffer och misstänkta. Nu ser man ett nästan identiskt fall rullas upp inför öppen ridå.
Man kan nog ha både en och annan synpunkt på kvällstidningsjournalistik, men i det här fallet anser jag inte att Expressen (eller Bo Holmström) gör fel. De är inte särskilt pådrivande i sina frågor och nämndemännen behöver inte svara på frågorna. De kunde bara ha sagt "inga kommentarer" så hade allt varit frid och fröjd...
2008-08-28, 22:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Du är här lika vilseledande som Expressen, samt gör något mycket värre - gör en uttrycklig falsk tolkning. Det finns inte underlag för ditt påstående, och det vore då konstigt om det har undgått dig om du följt den senaste tidens inlägg i forumet. Var har du belägget för detta 'redan innan'? Plockar du det ur Expressens felaktiga redogörelse för vad CU sagt, så ljuger du, eftersom det inte står där ens med Expressens förvanskning. Har du hämtat det från någon hemlig källa?
CU säger det ju alldeles självmant: Hon har aldrig riktigt trott att CS skulle vara oskyldig. - På vilket stadium menar du att CU skulle ha intagit den objektiva ståndpunkten att CS kan vara både oskyldig och skyldig - och att rättegångens förlopp fick utvisa hur det förhöll sig? - CU säger ju själv att hon aldrig riktigt trott att CS varit oskyldig!
Citat:
Det är inte så att jag helt och hållet trott att hon är oskyldig.
I stället har CU "lutat åt" att CS varit skyldig. När den lutningen inträffade kan med ledning av den avsaknade oskyldighetspresumtionen spikas till första steget över ev. tröskel till tingsrättssalen.
2008-08-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Om du lyssnar på intervjun så pressar inte journalisten Uggla. Hon är glappkäftig alldeles självmant. Känner sig väl viktig och måste ge uttryck för det.

Precis, när jag såg att hon var en av nämndemännen sa jag till gubben här hemma att det här kan inte sluta väl. Och det gjorde det inte heller trodde kanske att 15-20 år kan förändra människor men icke. Å andra sidan så har man sin personlighet livet ut. Men visst ville hon göra sig märkvärdig .....tyvärr.

Vad krävs av en människa för att bli nämndeman egentligen? Anmäler man bara sitt intresse eller får man åtminstone gå igenom nån slags test?

Vet inte vad man ska likna turerna kring det här brottet vid egentligen. Är det orutin eller vad är det? Man kanske skulle överlåtit det hela till mer rutinerat folk. Tragiskt! Men vad vet jag....
2008-08-28, 22:16
Medlem
eloges avatar
Citat:
Om inte annat så har de facit i FUP.
Enligt Göran Lysén, professor emeritus i juridik vid Uppsala universitet är det troligt att rättegången tas om.
En nämndeman har redan avgått. Nu riskerar dessutom två av tre nämndemän som fann Christine Schürrer skyldig att polisanmälas. Det är lagman Per Kjellson som överväger att göra en polisanmälan för brott mot tystnadsplikten, berättar han i TV4 Nyheterna.
- Det innebär att han vill fastslå att domstolen varit partisk ända sedan rättegången började, säger Göran Lysén.
Han fortsätter:
- Processen har förts av en partisk domstol. Det betyder att alla beslut som har fattats i sig är ogiltiga och då faller alltihopa, även beslutet om häktning.

Skarpt kritisk
Göran Lysén är skarpt kritisk till hur rättsprocessen har gått till.
- Det är fruktansvärt allvarligt. Det har blivit en principiell synpunkt med tanke på rättsäkerheten. Det är tråkigt att Sverige inte kan ha koll på domstolen enligt Europakonventionen om mänskliga fri- och rättigheter.
Enligt Göran Lysén kommer nu rättegången med största sannolikhet att tas om.
- Jag är helt övertygad om att det blir en ny rättegång.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1281532/alla-beslut-som-ratten-fattat-ar-ogiltiga
Men hur stämmer detta med de självutnämnda experternas uttalanden i tråden? Det var ju bara ett halmstrå PIE tog. Ett köttben som några illasinnade användare grep tag i. En anka som inte kan flyga.

Det verkar absolut som de i den verkliga världen tar detta på allvar. Ett tips kan vara att inte bara lyssna på sektledaren utan att också fånga in åsikter från den stora världen.

I ett sådant här fall där den tilltalade är dömd på förhand av så många är det extra viktigt att rättsprocessen går rätt till.
2008-08-28, 22:17
Medlem
Citat:
Jag menar att vissa här har bedrivit en djurisk hetsjakt mot CS och krävt dödsstraff och allmän lynchning på arbogatorget innan domen ens fallit.
Det kallar jag hetsjakt. T har inte blivit utsatt för någon hetsjakt i den andra tråden.

Menar du allvar?

3500+ inlägg i tråden varav jag, utan att överdriva, vågar påstå att T nämns i långt över 50% utav de inläggen, vad anser du vara ett bättre ord på det än just hetsjakt?

99,99% utav alla de inläggen är dessutom helt utan grund och fullständigt omotiverade och inget annat än ren och skär smutskastning utav ett brottsoffer.
2008-08-28, 22:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det ska bli intressant att se hur bra vittnerna kommer ihåg sina historier vid ev ny rättegång.. Kanske kommer fram nya sensationella uppgifter o vittnesmål.
Och nya skor...
2008-08-28, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Menar du allvar?

3500+ inlägg i tråden varav jag, utan att överdriva, vågar påstå att T nämns i långt över 50% utav de inläggen, vad anser du vara ett bättre ord på det än just hetsjakt?

99,99% utav alla de inläggen är dessutom helt utan grund och fullständigt omotiverade och inget annat än ren och skär smutskastning utav ett brottsoffer.

Om du tolkar det som hetsjakt mot T får stå för dig. Han har bara diskuterats som en alternativ gm, inte en given gm.
Min åsikt är att hetsjakten mot CS har varit hemsk här, vissa inlägg är helt sjuka.
2008-08-28, 22:27
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Men hur stämmer detta med de självutnämnda experternas uttalanden i tråden? Det var ju bara ett halmstrå PIE tog. Ett köttben som några illasinnade användare grep tag i. En anka som inte kan flyga.

Det verkar absolut som de i den verkliga världen tar detta på allvar. Ett tips kan vara att inte bara lyssna på sektledaren utan att också fånga in åsikter från den stora världen.

I ett sådant här fall där den tilltalade är dömd på förhand av så många är det extra viktigt att rättsprocessen går rätt till.

Jag har ingen aning hur de självutnämnda experterna här på FB ser på ett demokratiskt samhälle med vikt på rättsäkerhet.
Antar att de nu sprattlar i sin egna självutnämnda expertbubbla som håller på att spricka.
Dessutom så har deras inlägg profilerat vilket samhälle de vill ha och då pratar de inte demokratiskt rättvist samhälle utan mer diktaturstat där partiska nämndemän inte är ett hot.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2008-08-28 kl. 22:33.
2008-08-28, 22:27
Medlem
Citat:
Om du tolkar det som hetsjakt mot T får stå för dig. Han har bara diskuterats som en alternativ gm, inte en given gm.
Min åsikt är att hetsjakten mot CS har varit hemsk här, vissa inlägg är helt sjuka.

Inga problem jag står fullt ut för att jag anser att ni som bedrivit den hetsjakten mot T i den andra tråden är kompletta dårar och ni borde alla skämmas varje gång ni ser er i spegeln.

Du gör alltså ingen som helst skillnad på T och CS utan för dig är bägge två potentiella gärningsmän i fallet på lika goda/starka grunder?

Du anser alltså att CS är utsatt för en hetsjakt men inte T?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in