2008-08-26, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Hva betyr det at CS nå ikke har restriksjoner?
Kan hun lese alle aviser, se på TV, bruke internett?

Jag funderer også på om CS har venner som ev. vil støtte henne videre nå...., får hun i såfall ta emot besøk?
Hva mener hennes tyske bekjentskapskrets om skyldig/ikke skyldig?

Hvordan har en person som CS det inni seg nå.
Hun har drept to barn, på en særdeles brutal måte. Hva tenker et menneske som henne nå etterpå (Jeg tar utgangspunkt i at hun ER skyldig, noe jeg er overbevist om!)
Inget internet, hon kan få ta imot besök. Läsa tidningar, läsa och skriva brev. Och få en teve på rummet..
Kan även få träffa intagna på häktet, fast det tror ja inte hon varken vill eller får. Då åker hon nog på sig ett nerköp

Fast allas restrektioner ser olika ut. Skulle va kul å veta vad hon kommer få tillgång till.
2008-08-26, 17:05
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Nej, man förstår det nog inte riktigt innan man ser bilderna. Eller kanske rättare, det sjunker nog inte in om man inte får se en bild på hur barnen såg ut.

Men varför vill du anonymisera brottet? Det är någonting som är mycket vanligt i det här landet. Brottet och brottslingen ska anonymiseras och helst ska ingen få veta vare sig detaljer om brottet eller vem skurken är. Det är lite absurt att man går så långt för att hjälpa brottslingen fly in i anonymitet att man nu vill börja mörka vem brottsoffret var.
Tycker du att det är en skyst debatteknik att komma med frågor med inbyggda ogrundade påståenden? Svarar du ja så skall du få en fråga av mig.
Varför vill du göra en cirkus av brottet?
Svarar du nej så kan vi diskutera vidare om bilderna på väggarna i rättssalen under åklagarens plädering.
2008-08-26, 17:06
Medlem
miapetters avatar
Nämndemännens beskrivning av rättsarbetet:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1278916/de-fallde-christine-schurrer
2008-08-26, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Köse
Helt stört att en människa kan dömas, helt utan att ha bevis mot sig, annat än indicier.
Det hade varit helt stört om hon inte kunde dömas med enbart indicier..
Allting pekar på just henne. Ska en mördare gå fri bara för att det finns DNA ? 1
2008-08-26, 17:08
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Tycker du att det är en skyst debatteknik att komma med frågor med inbyggda ogrundade påståenden? Svarar du ja så skall du få en fråga av mig.
Svarar du nej så kan vi diskutera vidare om bilderna på väggarna i rättssalen under åklagarens plädering.

Jag anser inte att det är "en cirkus" om man mediaexponerar brottslingar lite oftare. Tvärtom tror jag att det skulle ha en oändligt mer preventiv verkan än straffets längd.
2008-08-26, 17:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Om du hade intresserat dig för det här fallet tidigare hade du känt till att det var en kamrat till Emma som först förde fram CS som en tänkbar gärningsman, inte föräldrarna...
paulstrom har visst intresserat sig för det här fallet tidigare. Han kom t ex med helt lögnaktiga påståenden av vad som hade skrivits om CS i tyska tidningar i den första tråden, och lurade mig därmed att sitta uppe en timme till vid tvåtiden på natten och plöja tyska lokaltidningars webversioner till absolut ingen nytta.

Jag är en långsint jävel, och sånt förlåter jag aldrig.
2008-08-26, 17:09
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge

Jag kan hålla med dej om att det sätt FG "exploaterade" det hela inte föll mej i smaken,
men inte av den anledning att jag för ett ögonblick tror det påverkade nämndemännen,
jag tycker helt enkelt inte det är riktigt ok bara, mer ett personligt ställningstagande!
2008-08-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Ja knepet gick hem Emma var också chockad och upprörd över Frieda Gummessons hat trick, men rationaliserade fram en ursäkt om att ändamålet helgar medlen.

Ändamålet var att få tyskan fälld med alla till buds stående medel, även spektakulära , kränkande och osmakliga.

Att domen skulle vara KORREKT , dvs att rätt gärningsman ska dömas på existerande bevis, var helt underordnat bulldogen Gummessons primärmål , att få en fällande dom.

############

What else is on?

För 20-talet år sedan var det Chrille Pettersson som utsågs till RiksHatObjekt och fick agera Cirkus Björn åt den fatala massan. Sen avgick han.

NU är det denna Tyska som skall hatas - baserat på en radda med indicier - tills svenne banan har glömt henne också.

De normalt svensk sinnesförvirrade föräldrarna i Arboga exponerade sig fatalt på Internet: "vem som helst" utifrån cyberrymden kan ha varit i arboga och slagit till med hammaren
Är det månne nån som blivit ett snäpp mindre sinnesförvirrad/mindre fatalt exponerad med sitt privatliv - efter denna tragiska händelse....?

2008-08-26, 17:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Men varför vill du anonymisera brottet? Det är någonting som är mycket vanligt i det här landet. Brottet och brottslingen ska anonymiseras och helst ska ingen få veta vare sig detaljer om brottet eller vem skurken är. Det är lite absurt att man går så långt för att hjälpa brottslingen fly in i anonymitet att man nu vill börja mörka vem brottsoffret var.
Läs inte in för mycket i det här. Tingsrätten i allmänhet, och lagman Kjellson i synnerhet, har ägt eloge och en del andra rätt rejält idag. Ägningar vill vi människor gärna förklara bort. Och det klart mest lättillgängliga sättet att förklara bort den här ägningen är att antingen påstå att åklagarsidan på något sätt fuskade, eller på att media dömde CS på förhand. Svårare än så är det inte.
2008-08-26, 17:37
Medlem
cordelias avatar
För mig var domen väntad - jag har hela tiden tyckt att indiciekedjan håller. Det är orimligt att en person med ett så starkt motiv och utan någon som helst förklaring till resorna till Arboga, skulle gå fri bara för att det saknas teknisk bevisning. Sammantaget fanns det så otroligt mycket som pekade på CS, allt ifrån utseendet på den person som sågs utanför bostaden, på övervakningskameran, detta märkliga sammanträffande med den försvunna hammaren till alla dessa lögner som så uppenbart hade till syfte att dölja något som talade för hennes skuld. Jag tror att ett erkännande kommer under den rättspsykiatriska utredningen.
2008-08-26, 17:48
Medlem
Nu börjar drevet!!

1/ Vem har inte svårt anfäktad av svartsjuka försökt kolla upp sin f d:as liv och leverne? Och smugit i buskarna utan att ta till hammaren??Nååå erkänn nu?

2/ Vad beträffar den påstådda graviditeten kan det ju vara så att hon i sin
förtvivlan fattat halmstrået = Jag är gravid..!!! För att övertyga f d att
"kom tillbaka"!! Hon kan ju känna sig utnyttjad? När hon äntligen skaffat sig en
"pojkvän"!!

3/ Tysk!! Ja då måste man vara skyldig..

4/ Rättegången påminner om ngt som hände 1845 i vildaste västern då en lätt alkoholiserad "domare" självklart dömer utbölingen Clint Easywood till att bli hängd..

5/ En hovrätt bestående av män och kvinnor som sällan svettas kommer
självklart att fria "Tyskan"!!!

Jaha ...
2008-08-26, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lattraggad
1/ Vem har inte svårt anfäktad av svartsjuka försökt kolla upp sin f d:as liv och leverne? Och smugit i buskarna utan att ta till hammaren??Nååå erkänn nu?

2/ Vad beträffar den påstådda graviditeten kan det ju vara så att hon i sin
förtvivlan fattat halmstrået = Jag är gravid..!!! För att övertyga f d att
"kom tillbaka"!! Hon kan ju känna sig utnyttjad? När hon äntligen skaffat sig en
"pojkvän"!!

3/ Tysk!! Ja då måste man vara skyldig..

4/ Rättegången påminner om ngt som hände 1845 i vildaste västern då en lätt alkoholiserad "domare" självklart dömer utbölingen Clint Easywood till att bli hängd..

5/ En hovrätt bestående av män och kvinnor som sällan svettas kommer
självklart att fria "Tyskan"!!!

Jaha ...

6/ Hur många "råkar" äga likadana skor som återfinns på en blodig mordplats? Erkänn nu!

7/ Hur många av er "råkade" befinna er i Arboga mitt under mordet och dessutom sakna alibi? Erkänn....

8/ Hur många av er babblade på om en hammare helt utan anledning? Kom igen nu.. De flesta av er, eller hur??

9/ Hur många av er är utpekade av Emma Jangestig? En hel del härinne, tror jag!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in