2008-08-24, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Denna sammansättning ser verkligen partisk ut och utgången av utslaget i TR verkar redan given. Någon som vet ifall nämndekvinnan från Kolvsta är bekant med Ts föräldrar?

Jag tror att de flesta gissar på fällande dom i TR. Men hur det kommer sluta i HD är en annan sak.
2008-08-24, 17:21
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
FUP s.1126.

Jodå det gjorde läkaren, som alltså inte behandlade patienten.

Observera att ingen läkare som hade hand om CS´ vård kontaktade polisen. Utan enbart denne läkare kände sig nödgad att 25 mars ringa upp den polisman som han hört tagit kontakt med SSP 19 mars, på det direktnummer just den polisen lämnat till SSP och som fanns uppskrivit i CS journal. Ingen av de läkare som hade diagnosticerat CS kontaktade polis. Däremot denne ringde och berättade att en kollega till honom hade funderat kring en diagnos som inte framkommer i hennes journaler. Rent kafferastskvaller. Polisanmälande läkare framförde "tendenser åt asbergerhållet", trots att han alltså aldrig haft CS som patient. Oprofessionellt så det stänker om det.

Att läkaren dagen efter sitt polissamtal, 26 mars, råkade vara den som utlämnade CS´ journaler har ingen sagt något om, det är en annan sak och kan ske av den som finns där och har tid på avdelningen.

CS´behandlande läkare på SSP skriver gång på gång efter att ha träffat CS att det bedöms att ingen suicidrisk föreligger. Man överför patienten till öppenvården. Ingen oro trots att man vet att hon avbrutit sin medicinering på egen hand eller utifrån nyligt suicidförsök eller annat som framkommit. När polisen förhör en av CS två behandlande läkare (s.1124)" var" patientens suicidrisk plötsligt "uppenbar". Hon uppger också att hon inte är förvånad om CS är kapabel till att använda grovt våld, trots att inte ett tecken på detta har framkommit under patientens kontakt med psykiatrin.

Ganska typiskt tyvärr. Så fort människor hör att en person är misstänkt för ett (grovt) brott drar de sig plötsligt till minnes helt nya saker som de aldrig har funderat på eller i vart fall aldrig valt att dokumentera tidigare. Detta återkommer i förhör efter förhör. T ex grannarna som plötsligt minns att en för dem okänd person rört sig i villaområdet i jan/feb i år. Nu blir det att personen verkade rekognisera inför ett brott. Om grannarna hade uppfattat det på det viset , varför väntade de så länge med att berätta för någon? Eller rent av anteckna datumet, ifall något skulle inträffa senare, om de nu inte ville ringa polisen.

edit: förkortningsslarv

Den läkare som pratar med polisen i FU 1126 är samme läkare som i FU 398 skriver ut CS till öppenvården. Där skriver han också att hon bör observeras för psykiska sjukdomar och beteendestörningar. Att det är angeläget att hon får en BA (behandlingsassistent). Ej psykotiskt (bara då anv tvångsvård. Min åsikt)
Samtalet från polis för signalement kommer till SPE Farsta Skarpnäck, där psykologen arbetar
Samtalet med polisen sker 25 Mars. I samma veva begäran om journalutdrag kommer. Doktorn jobbar i SPE Södermalm-Gamla stan. 071009 han träffar henne enl journalutdraget,sen skickas hon till Farsta-Skarpnäck. Så doktorn ringer så fort han får faxet!

Ser inget konstigt kafferepsskvaller?!
2008-08-24, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tror att de flesta gissar på fällande dom i TR. Men hur det kommer sluta i HD är en annan sak.
Eller snarare hovrätten. Det här är ju i sak ett bevisvärderingsmål och dessa tas per definition inte upp i HD.
2008-08-24, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Eller snarare hovrätten. Det här är ju i sak ett bevisvärderingsmål och dessa tas per definition inte upp i HD.

Jag menade så..
2008-08-24, 17:24
Medlem
macka-pärs avatar
felpost
2008-08-24, 17:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Låter som någon är dåligt uppdaterad, EN kvinnlig nämndeman från Kolsva blev det till slut + en kvinna o en man från Arboga.
Ni som upprör er utav det ska vet att det är så det ser ut i tingsrättsmål! Ingenting "konstigt" med det såledeles.

Jag menade inte att alla var kvinnor, utan att det finns både kvinnor med+personer från trakten, som ska döma. Sorry, om jag uttryckte mig luddigt!
2008-08-24, 17:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad är det för tekniska bevis du efterfrågar? Vad gäller DNA-bevis har ju SKL:s expert i rätten förklarat varför det skulle ha varit mycket osannolikt att få tag på gärningsmannens DNA på en såpass nedblodad och såpass störd brottsplats. Vidare skulle ju avsaknaden av DNA från gärningsmannen i lika mån vara ett argument mot någon som helst som gärningsmen, och likafullt har brottet begåtts.

Vad gäller mobilmastuppkopplingen, så har CS varit inom rätt miobilmastområde vid rätt tillfälle - det är den precision som går att åstadkomma därvidlag.

Det finns vidare ett skoavtryck som hade kunnat utgöra bindande teknisk, bevisning om inte gm hade gjort sig av med det par skor som hade kunnat matchas mot detta, och levererat upprepade och inbördes oförenliga lögner om i vilket sammanhang skorna har gått ur hennes ägo.

Så - vad är det för teknisk bevisning du skulle ha förväntat dig, men som du för närvarande saknar?

Eftersom du verkar vara kunnig i ämnet, så kanske du kan svara på följande:

Finns det verkligen i lagens mening den skillnad mellan 'tekniska bevis' och 'indicier' som så många använder i detta forum, och som jag ideligen kritiserat?

Vi har bevis i form av vittnesförhör, bilder från övervakningskameror, iakttagelser av allehanda slag.

Sedan efterfrågas 'tekniska bevis', vilka tycks förutsättas vara något som kräver avancerad teknik och ett högteknologiskt laboratorium.

Jag kan inte se att det öht är meningsfullt att säga 'vi har indicier men inga bevis', med den underförstådda betydelsen att bevisen skulle kräva en viss grad av teknologi.

Vad vi har är i stället bevis som används för att klarlägga ett händelseförlopp. Vilken teknologi som har använts är helt likgiltigt, jämfört med hur säkra bevisen är och vad de innebär för händelseförloppet.

Det är sålunda först när vi har en enhetlig framställning eller en rekonstruktion av händelseförloppet, som bevisen kommer i sin plats. Först I en sådan framställning - t ex gjord av en åklagare - blir det meningsfullt att se hur de olika bevisen styrker händelseförloppet. Givetvis är en dom också en sådan framställning.

Men om vi då ser till en dom, har den en klassificering av bevisen där vissa uttryckligen benämns som indicier, och andra som tekniska? Inte alls. Inte heller åklagare gör någon sådan katalog av de olika bevisen vid sin framställan.
2008-08-24, 17:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om det inte gäller principer för bevisvärderingen. "Ö-målet" gick ju upp i HD. Det är kanske inte sannolikt, men ändå inte helt otänkbart, att HD ser principiella bevisvärderingsaspekter i detta mål.
2008-08-24, 17:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Utan att generalisera för mycket: kvinnor kan vara mer känslostyrda pga att de i många fall är mödrar själv. Om dessutom nämndemännen är från trakten för brottet/brotten, där det av förklarliga skäl torde finnas en massa hätska (?) känslor, låter det som om det kan bli en fällande dom - bevis or not.

Vad tror ni andra om detta?
Man ska ha klart för sig att det ursprungliga syftet med nämnden var just att få in lokalkännedom i dömandet. Att det är folk från trakten för brottet är alltså inte en bugg, utan en del av specifikationen, rent generellt.
2008-08-24, 17:34
Medlem
Om man nu ska tro på det man har läst i tidningarna så bedömer jag sannolikheten för att det är tyskan som är skyldig till runt 85%. Indicierna pekar mot henne. Dock verkar det som att polisen har fastnat i tunnelseende och inte tillräckligt utrett möjligheten för en alternativ gärningsman. Man har tydligen hittat hårstrån från en man eller pojke som inte har identifieras på brottsplatsen. Eftersom att man måste vara säker på till 97-98% för att kunna döma nån i brottmål borde tyskan frikännas.
2008-08-24, 17:35
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag menade inte att alla var kvinnor, utan att det finns både kvinnor med+personer från trakten, som ska döma. Sorry, om jag uttryckte mig luddigt!

Det var inte din uppdatering jag ifrågasatte...

(Nu är det inte heller dej jag vänder mej till)

Jag måste säja att jag upplever det liiite otäckt o liite som ett hot mot demokratin att så många insinuerar att nämndemännen inte är ärliga, pålitliga eller opartiska...
Rätt otäckt faktisk men kanske inte förvånande då man ser att de som är mest hätska i sina anklagelser även är de som inte har haft problem tidigare i tråden att vränga sanningen o komma med direkta lögenr...
2008-08-24, 17:35
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska ha klart för sig att det ursprungliga syftet med nämnden var just att få in lokalkännedom i dömandet. Att det är folk från trakten för brottet är alltså inte en bugg, utan en del av specifikationen, rent generellt.
Då kan det inte kännas tryggt om den misstänkte är från grannsocken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in